Pale Ale og ødelagt UT-200

kokkenrolv

Norbrygg-medlem
Satt en ny runde med Husets Pale Ale forrige tirsdag med S-05.  Brukte som vanlig 50w varmekabel med UT-200, startet på 18grader og økte til 20 i løpet av 4 dager.  Gjæringen har gått som normalt, og var begynt å dabbe av søndag kveld.  Da jeg kom hjem fra jobb i går kveld ser jeg at UT-200 hadde hengt seg opp, og temperaturen i gjæringskaret lå på 34,5.
Regner med all gjær er ødelagt.  Spørsmålet er; vil det være en ide å tilsette mer gjær? Event. sammen med sukker? 
Har søkt iherdig både på dette forumet og andre, samt i div. bøker, men har ikke funnet noen pekepinn på hva jeg bør gjøre.
Noen forslag?

Det er ikke sikkert gjæra er død.

Jeg ville ha målt SG over et par dager. Tørrhumlet som normalt. Rehydrert litt US-05 og tilsatt denne noen dager før flasking. Da ser du om SG begynner å krype videre nedover samtidig som du sikrer deg at du har gjær nok til karbonering.

Dersom du skal fate så er det ikke sikkert du trenger å gjøre noen ting. Smak på det og bedøm om du trenger gjær til opprydding eller om det er godt som det er.

Høy temp kan gi en del usmaker men de fleste av disse har du sikkert styrt unna siden stormgjæringen nok var tilnærmet over.

Det gikk heldigvis bra, FG ble målt til .004, og smaken var grei; litt tørrere og crispere enn planlagt.  Men problemet med UT-200 er altså at den henger seg opp ved strømbrudd.  Dette ble bekreftet av leverandøren.  Kan være greit å vite...

kokkenrolv skrev:
  Men problemet med UT-200 er altså at den henger seg opp ved strømbrudd.  Dette ble bekreftet av leverandøren.  Kan være greit å vite...

Der er Stc 1000 betre altså. Starter kvar gang på siste innstillingen. 8)

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Tilbake
Topp