Pale ale / Pale ale Maris Otter

Hei!

Er det noen som kan fortelle meg forskjellen på Pale ale malt fra Muntons og Pale ale Maris Otter? Har tidligere brukt Pale ale malt, men har anskaffet noe Maris Otter fordi jeg har fått intrykk av at det er det folk sverger til. Er det noe jeg bør ta høyde for i mesken eller på andre områder?

Takker forøvrig dette eminete forumet for mye oppklarende og lærerik lesning!


Martin J
 
Mange mener de kjenner en forskjell i smak... andre finner ikke noe forskjell.
Noen kjøper Maris Otter pga NØ bruker dette... andre gir blaffen og kjøper det billigste!

Det sies vel at det skal være noe i det engelske jordsmonnet der Maris Otter kommer fra som skal sette en spesiel smak..

For min egen del har jeg gått over til å bruke kun Weyermann sin pale malt, som jeg er meget fornøyd med. jeg ikke kan finne noe spesiel forskjell, de fører den hos vin&bar, de gir rabatt til medlemmer i Norbrygg, og den er rimeligere en Maris Otter  :skitbra:

Du vil sikkert få svar fra andre som har andre meninger, og som har mer teknisk info om de forskjellige maltsortene..  :)
 
Takk for raskt svar :)

Det er ikke værre altså. Jordsmonn, da tenker jeg druer med en gang, men det har sikkert sitt å si på korn også, men bryr meg ikke så mye om det, foreløpig. Det er nok av andre faktorer å forholde seg til for en fersking som meg.

Tenkte å brygge mitt første allgrain denne uken.Tenkte det kunne bli en pale ale. I tillegg til Maris Otter, kunne det være greit med 20% Munich malt, 10% Cara red og 10% hvete malt for å gi litt fylde? Eller har jeg missforstått bruken av disse da?
 
Nja, nei, Maris Otter er en type bygg. Jordsmonnet kan sikkert ha en innvirkning på smaken, men ettersom andre byggslag dyrkes der det tidligere ble dyrket Maris Otter, og til lavere pris, er neppe jordsmonnet som gjør Maris Otter så ettertraktet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Maris_Otter
 
Ok. Forstår jeg det riktig så skal Maris Otter være et stabilt malt, så vi vet at vi får kvalitet fra gang til gang. Det kan jo være veldig greit å vite, men er det noen som har erfaring med att andre malttyper i kategorien er ustabile?
 
Alle pale malttypene du får kjøpt fra leverandører i Norge holder prima kvalitet (Thomas Fawcett, Muntons, Castle, Global, Weyermann). Forskjellene er små. Det eneste maltet som kanskje skiller seg noe ut er pale fra Castle, da dette er en tanke mørkere enn de fleste andre pale-typer (7-9 EBC mot 5-7 EBC). Maris Otter er en bygg-kultivar som har gode egenskaper med tanke på malt, men den gir ikke egentlig den helt store forskjellen i det endelige resultatet. Den er dyrere fordi den gir noe mindre avling enn mange andre typer. Jeg bruker Maris Otter fra Thomas Fawcett, men har lenge brygget med pale malt fra både Castle og Muntons, og har også prøvd Global, og Maris Otter fra Muntons. Jeg kan ikke si at jeg merker noen nevneverdig forskjell, men liker å bruke den nevnte TF Maris Otter fordi jeg i alle fall vet det er et godt malt. Det gir meg en god følelse å brygge med det, men det har liten praktisk betydning for resultatet. Stabilitet er ikke noe problem med noen av de nevnte typene. Hva du velger er egentlig nesten hipp som happ.
 
Det er min erfaring også.  Ingen av oss hjemmebryggere har så "stålkontroll" på de andre delene av prosessen at valg av byggsort skulle være avgjørende for resultatet.  Men - jeg bruker Maris Otter jeg også........ kan umulig skade?
 
Jeg bruker også marris otter, rett og slett fordi det går for å være det beste, og innbilder meg at det gir best øl. Men om det faktisk gjør det, det tør jeg ikke si. Har brukt både TFs og Muntons marris otter, og godt fornøyd med begge to.

Stemmer det at marris otter gir mer kjekssmak enn vanlig palemalt?
 
Vurderer selv å gå over til denne malten, da jeg ser at flere av mine favorittbryggerier bruker den som base malt. Noen som har testet malten side by side med "vanlig" Pale malt?
 
Odland skrev:
Noen som har testet malten side by side med "vanlig" Pale malt?

ja, det gjorde jeg akkurat sist. øllet må sikkert modne litt mer, men det kan sikkert sies at forskjellen er mye større enn jeg hadde forventet. den kan bare beskrives som betraktlig. jeg brukte pale malt pearl og pale malt maris otter begge to fra Muntons. jeg er veldig usikker om jeg ville foretrekke den maris otter smaken, i hvert fall ikke uansett hvilken øltype det skal være.

jeg gjørde et forsøk med pale ale, brygget med tre forskjellige basismaltsorter, pale malt pearl, pale malt maris otter og pilsner malt. alt andere var helt likt ,bortsett fra mesking med pilsner malt. sistnevnte skal tappes i flasker nå i helg. jeg vil gjerne si litt mer om dette om et par uker, når alle ølsorter er ferdig modnet. skulle noen være veldig interessert, så kan jeg gjerne sende en smaksprøve av alle tre ølsorter.
 
Har sett i andre forum att er det dyrere å produsere så må det vere bedre :bank2: (store amerikanske spesielt)

litt galt å insinuere kanskje, da jeg verken har mye erfaring med brygging eller har prøvd marris otter
 
Tja, prisen kan komme av at Maris Otter har høyere status, og derfor kan prises høyere enn et byggslag 'ingen' har hørt om. Det er vel også noen produsenter av av gulvmaltet Maris Otter, og selv om det neppe er manuelt arbeid, så kan jeg tenke meg at det gjør prisen på akkurat de produktene høyere enn ved en mer effektive maltingsteknikker. Og til slutt er vel Maris Otter svært velegnet til brygging - fra 60-tallet i England såvidt jeg vet, og dermed utviklet før både genetikken og den engelske bryggeribransjen ble litt for hypereffektive, samtidig som man har brukt moderne teknikker og vitenskap til å utvikle en meget god byggsort for britiske ales.
 
Maris Otter gir i tillegg lavere avling enn en del andre byggtyper og er etter sigende mer arbeidskrevende å høste. Den siste opplysningen har jeg fra en dansk kornbonde som produserer bygg for Carlsberg, ikke fra skrevne kilder, så jeg kan ikke strengt tatt gå god for den, men jeg tviler i grunnen ikke...
 
Grunnen til at Maris Otter gir lavere avkastning er muligens at den er et 'gammelt' byggslag - fra 1960-tallet, mens mer moderne slag er mer effektive fordi man er blitt flinkere med genetikken med årene.

Men det Gahr skrev minnet meg på noe som en av hjemmebryggerne her i Trondheim sa. Han har gård og setter av 'et hjørne' av byggåkeren til å dyrke bygg for sin egen hjemmebrygging. Det kornet hverken gjødsler eller sprøyter han. Fordi han dyrker et vanlig byggslag i Trøndelag som egentlig ikke egnet til brygging, så er dette ikke optimalt. Men siden han ikke gjødsler, så reduseres proteininnholdet så det blir mer eget for brygging.

Ett eller annet sted snublet jeg over en rapport over ulike byggslag som ble dyrket i Norge, og vurderinger av deres egenskaper for brygging. Jeg skal se om jeg finner det igjen. Etter hukommelsen var det et finsk byggslag som het Saana som visstnok var best.
 
Ah, fant det - og sorry at jeg digrerer litt fra tema. Det var i gamle ærverdige Norsk Maltøltidende, hvor redaktøren i 1997-99 maltet ulike nordiske byggslag sammen med Planteforsk for å se hvilke som best egnet seg for hjemmebrygging. Se følgende artikler:

    http://www.forn.no/maltol/9938.htm     http://www.forn.no/maltol/9927.htm
Ellers kan jo Norsk Maltøltidende - http://www.forn.no/maltol/ - anbefales på det sterkeste - det er kanskje den beste kilden til det røykte Stjørdalsølet.
 
Hei.
Må nok spørre litt igjen. Jeg har tenkt å sette min første pils til mine pilsdrikkende venner, men jeg har kun Maris Otter som basismalt.
Blir det pils av det?
Hvis så, skal/kan jeg benytte et 10% innslag av crystal?
Gjær og temperatur har jeg kontroll på.
Takker for svar.
 
Tilbake
Topp