Pale Ale smaker hvitvin

Strandahagen

Norbrygg-medlem
God kveld i stuen!
Har brygget et allgrain Pale Ale sett fra ølbrygging.no.
Skuffelsen var å ta og føle på når vi omsider skulle smake på resultatet.
Ølet var dødt og smakte hvitvin(?). Er det infisert? Skal vi gi det mer tid?
Har stått  på gjærkar i 2 uker  ca 19 grader og 2 uker på flasker i ca 23 grader. 1,5 cooper sukkerbit i hver 0,5 liter
 
Høres infisert ut om du har en vinøs og sur smak som hvitvin gir. Det kan være spennende nok om du lagrer de et års tid, men det var kanskje ikke det dere var ute etter? ;) La de stå en måned til, så kommer kanskje kullsyren, men den smaken blir du nok ikke kvitt tror jeg.
 
Takk for svar. Det var det vi fryktet. Skal la flaskene stå ei stund for å se hva som skjer. Tømmer det ihvertfall ikke ut  8)
 
Hoy, smakte akkurat på min pale ale fra ølbrygging.no. Vært ca 2 uker på flaske. Smaker litt surt, tamt, men greit med kullsyre. Har 3 kasser med dette...
Høres ut som vi har samme infeksjon? Skal vel ikke være slik?
 
Hvor mye og hva slags gjær brukte du? Hvordan luftet du vørteren og hvordan ble gjæringstemperaturen kontrollert?
 
Har lært litt siden da, og oppsummerer

- strødde bare medfølgende tørrgjær (1 pose s04) i bøtte uten å hydrere, med en vørter på ca 19 grader.  Boka yeast sier at da dør ca halvparten av gjæren i forhold til hydreringsmetoden, så huff...
- oksygenerte ikke, men brukte malingsvisp i kjelen mens kjølespiralen var aktiv, dette tror jeg gir noe oksygenering? Har senere introdusert risting... men huff
- Gjæringsrommet har en temperatur som jeg tror varierer mellom 18 og 21 C (tror jeg, det er ganske manuelt fra min side). Det er et kjølerom egentlig, med betonggulv. Bruker en frostvakt som varmekilde, og setter spannene på sitteputer slik at de ikke skal få for mye kulde fra betongen. STC1000 er på vei i posten og håper at denne kan gi rommet mer stabil temp. huff?
- brygger i verkstedet, og det er ganske kaldt og til dels skittent der, sånn verksteder skal være
- er nøye med starsan på alt som har kontakt med vørter etter koking, rister gjæringskar med starsan etc
 
Sikkert ikke meg du spør, men jeg pitchet tørrgjær (1 pakke som fulgte med) direkte i vørteren. Ristet dunk i ca 1min.
Gjæring i dunk på vaskerom, temperatur ca 19-22 grader( ingen kontroll på dette). Skal øl smake surt dersom en underpitcher eller varierende temperatur ?  Trodde dette mer var snakk om infeksjon.
Har laget 12 brygg siden desember, 2 av dem smakte hvitvin( pale ale og hvete) og ett smakte rødvin ( dunkel).
 
Hei Strandahagen! beklager jeg kuppa tråden men det ser ut til at vi har samme problem. Kanskje vi skulle konvertere til vinlaging :p
 
Mer gjær, bedre oksygenering og temperaturkontroll er nok kluet. Ølet holder fort fem grder høyere temperatur enn rommet under stormgjæringen.
 
Men undergjæret, eller feilgjæret øl skal vel uansett ikke smake surt? Jeg er nybegynner med kun 10 batcher selv, og har aldri opplevd infeksjon i gjæringsdunken, selv om jeg har gjort fantastiske blundere underveis med de fleste deler av bryggeprosessen. Sur smak høres for meg ut som bakterieinfeksjon.

Og: Det har jeg også opplevd på _en og annen_ flaske, men hvor de andre flaskene har inneholdt fantastisk øl!

Hvor mange flasker har dere smakt på? Er det samme sure "vinsmaken" på alle flaskene?
 
US-04.................. synes jeg ikke produserer godt øl.
Smak og behag, men fysssssssh.

Ps. Påvirket av Rom og Cola på kvisskveld på skola..:)
 
ja jeg må nok skjerpe en del ting rundt gjæring og oksygenering, takk for tipset Gahr. Jeg kjenner godt til fusel/hjemmebrent smaken og det er det ikke. Egentlig er surheten ganske grei, og om øllet forøvrig hadde smakt bedre så kunne surheten faktisk vært positiv. Men med en så svak lys øl blir det litt feil.
Forsøkte en til flaske og den var og sur. 3 flaska var totalinfisert og sprutet i alle retninger men det er sikkert på grunn av en annen tabbe, at jeg ikke skylte flaske i starsan før bruk. Reine flasker fra hansa, men rett før er det nok fortsatt lurt med siste sterilisering mener jeg.

Snart kan jeg forfatte boka "How not to Brew". Men det er feil en lærer av. Koser meg fortsatt, men litt leit at det drikkeferdige ikke er så drikkbart :/
Satser på at kølshen min er bedre, den karbonerer på 2 uke nå. Der skylte jeg flasker i starsan og jeg rista dunken mye. Men samme gjæringsforhold, rundt 19c som anbefalt, mens jeg leser andre steder at kølshen bør ikke overstige 16.
Lager en ny APA i helgen, for den får jeg til :p
 
Mener det også er slik at underpitching kan gi infeksjon da eventuelle uønskede elementer får bedre tid og anledning til å formere seg før bryggegjæren har fått former seg nok. Infeksjonen vinner kampen om maten og tar over ølet.
Eller no.. 

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp