Palemalt vs pilsmalt.

DME er jo fraværende i pale malten fx.
Noen oppskrifter beskriver pale eller pilsmalt, altså valgfritt, har selv en slik oppskrift på en IPA fra OMB.

Jo, men for en IPA eller APA som har mye smak gjerne fra noe spesialmalt og ikke minst humle blir det ikke så stor forskjell. Har brygget mye APA med pilsmalt, supre greier.

Brygger du en ren pilsner på 100% pale malt stiller saken seg litt annerledes, skal du ha en autentisk pils slik jeg forstår det. Har aldri sett en oppskrift på pils med pale malt, men er sikker på at de finnes ;)

Fra byo
Sometimes just called “pils,” pilsen is a special kind of pale malt that is used to make — you guessed it — pilsners. Pilsen malt is typically very light in color (anywhere from 1.1 to 2 degrees Lovibond). This malt typically tastes thinner and crisper than regular two-row, which carries over into the beer

Jeg prøver bare og finne ut hva slags øl det vil blitt hvis jeg skulle prøve :)

Noe pils har mye fargemalt.

Det skulle stått palemalt i en lager, det er jo ikke en ren pils jeg henger meg opp i, Mariestad Export fx. vil jeg ikke kalle en ren pils, (men ganske god)

Lagde en "London Lager" med kun pale malt og engelske humler. Funka fint det, ikke akkurat vanlig pilsner, men var fin å servere til folk som ikke er vant til spesielle øl.

Pils/lager blir kaldgjæret, varmgjærer du i stedet (som ikke var til og unngå i California) fikk du en steamer, såvidt jeg vet.

De blir ikke så veldig mørke akkurat da... En av disse er brygget med 100% Pale malt fra Bestmalz og den andre med 100% Golden light DME fra Briess som vel er 99% pale malt og 1% carapils. Synes de begge ble ganske lyse. De er tappet rett fra lagringsfat på 0 grader C så det er litt vanskelig å se akkurat hvor lyse og klare de er med all kondensen på glasset.

GWajhMq.jpg

AYlgiCS.jpg

Har akkurat brygget en lager med palemalt etter det som var skrevet i linken der for å fine ut om smaken ble amerikansk nada ØL.

Spennende :)

Jeg har aldri brygget pils med pale malt, men har brygget noen single malt-ale med lite humle. Det var slik jeg lærte at Marius Oter, som telefonen min insisterer på å stave det, har en distinkt nøttesmak som sikkert ikke passer i pils. Jeg pleier å bruke Golden Promise til slikt nå. Den har et mye renere preg, og burde fungere godt i lys lager.

Tilbake
Topp