Påmelding til NM 2017

På felter som mashing information og lignende. Holder det å skrive f.eks "mesk for lav FG" ?

Det er meninga at oppskriftene skal gi så mye informasjon at det er mulig for en annen bruker å gjenskape den (det er derfor de publiseres etter konkurransen), i tillegg til å sannsynliggjøre at deltageren har brygget ølet selv. Jeg synes det blir i korteste laget, og mener det bør være temperatur og tid, som minimum.
 
Det er meninga at oppskriftene skal gi så mye informasjon at det er mulig for en annen bruker å gjenskape den (det er derfor de publiseres etter konkurransen), i tillegg til å sannsynliggjøre at deltageren har brygget ølet selv. Jeg synes det blir i korteste laget, og mener det bør være temperatur og tid, som minimum.

Jeg skjønner. Grunnen til at jeg spør er todelt:

1) Jeg får selv lite ut av mesketemperaturer fra oppskrifter, man klarer jo aldri klone noe helt ut uansett. For å ta et eksempel. Jeg kjører no sparge nå og har skjønt at jeg må justere tid eller temperatur, eller begge, for å klare å klone mine egne oppskrifter fra mitt trekjelers oppsett jeg hadde tidligere. Det er mine egne oppskrifter..

2) Dette er mer hypotetisk:

Jeg har brukt utrolig mye tid på å nå frem til resultatet mitt, og vil sende inn samme øl til flere konkurranser. Jeg vet at sharing is caring, men hvis jeg skulle få en fin plassering og vil ha flere gode plasseringer i andre konkurranser så tenker jeg faktisk at det er litt kjedelig å gi fra seg noe man har brukt mye tid på å finne ut av selv, til "konkurrenter". Andre kan gå akkurat samme løypa som meg og komme frem til det samme.

Jeg vet at mange vil være uenige i det siste punktet mitt, man bør dele og den pakka der, hjemmebryggere bør holde sammen etc. Men jeg er født med et enormt konkurranseinstinkt.
 
Jeg har brukt utrolig mye tid på å nå frem til resultatet mitt, og vil sende inn samme øl til flere konkurranser. Jeg vet at sharing is caring, men hvis jeg skulle få en fin plassering og vil ha flere gode plasseringer i andre konkurranser så tenker jeg faktisk at det er litt kjedelig å gi fra seg noe man har brukt mye tid på å finne ut av selv, til "konkurrenter". Andre kan gå akkurat samme løypa som meg og komme frem til det samme.

Jeg vet at mange vil være uenige i det siste punktet mitt, man bør dele og den pakka der, hjemmebryggere bør holde sammen etc. Men jeg er født med et enormt konkurranseinstinkt.

Informasjonen i påmeldingsskjemaet kan bli offentliggjort (se §12 i konkurransereglene) og vi forutsetter at de som deltar fyller ut dette riktig og samvittighetsfullt. Norbrygg-konkurranser handler ikke bare om å sende inn et typeriktig øl, men også om å utarbeide oppskrifter. Disse oppskriftene blir offentliggjort sammen med dommerskjemaer, og bidrar til å gjøre konkurransen transparent.

Hvis du ikke ønsker at dine oppskrifter skal bli offentlige, vil jeg anbefale deg å ikke delta i Norbrygg-konkurranser og heller få utløp for konkurranseinnstinktet på andre måter.
 
Jeg har brukt utrolig mye tid på å nå frem til resultatet mitt, og vil sende inn samme øl til flere konkurranser. Jeg vet at sharing is caring, men hvis jeg skulle få en fin plassering og vil ha flere gode plasseringer i andre konkurranser så tenker jeg faktisk at det er litt kjedelig å gi fra seg noe man har brukt mye tid på å finne ut av selv, til "konkurrenter". Andre kan gå akkurat samme løypa som meg og komme frem til det samme.

Jeg vet at mange vil være uenige i det siste punktet mitt, man bør dele og den pakka der, hjemmebryggere bør holde sammen etc. Men jeg er født med et enormt konkurranseinstinkt.

Du har ikke bedt om min mening, men får den okke som. Dette syns jeg er en skikkelig døll innstilling. For det første, så vil som du sier eget utstyr og detaljer i gjennomføring legge en del føringer for resultatet - om man så får absolutt all informasjon fra en annen brygger er det ikke gitt at man klarer å gjenskape produktet 100%. Og om det så var mulig - hva så? At dette skulle føre til at noen tok din prosess og slo deg i en konkurranse høres for meg så søkt ut at jeg nesten ikke skjønner hvordan du fikk idéen en gang :)

Det andre poenget er: Du har helt sikkert brukt masse tid både i planlegging, smaking og brygging av egne øl for å lande på den prosessen du har nå. Men underveis har du lent deg på mengder med informasjon fra andre bryggere, som ikke driver med hemmelighetskremmeri. Å samle inn andres åpent delt informasjon til sin egen hemmelige prosess har en kjip bismak for meg (generelt, ikke spesifikt for brygging).

(At du ikke ville gi meg oppskriften din på hveteøl her om dagen har ingenting med dette å gjøre, det er jo ingen garanti for at vi liker de samme tingene, jeg syns bare det er moro å se hva folk kommer frem til).
 
Sikkert ikke sted/tråden å begynne å diskutere dette poenget, men det er jo veldig kjipt at man ikke vil dele ut nyttig info til andre hjemmebryggere. Først og fremst har tradisjonen av brygging av øl vært mye mer enn bare øl. Det har alltid vært vennskap og "brorskap." Det gjelder mye, mye mer enn bare en oppskrift for å kunne vinne en konkurranse.

Tenk hvis alle mikrobryggerier hadde samme respons. Jeg elsker Elvis Juice fra Brewdog, og er så heldig at de deler ut hele oppskriften og teknikker de har brukt på den.
 
Du har ikke bedt om min mening, men får den okke som. Dette syns jeg er en skikkelig døll innstilling. For det første, så vil som du sier eget utstyr og detaljer i gjennomføring legge en del føringer for resultatet - om man så får absolutt all informasjon fra en annen brygger er det ikke gitt at man klarer å gjenskape produktet 100%. Og om det så var mulig - hva så? At dette skulle føre til at noen tok din prosess og slo deg i en konkurranse høres for meg så søkt ut at jeg nesten ikke skjønner hvordan du fikk idéen en gang :)

Det andre poenget er: Du har helt sikkert brukt masse tid både i planlegging, smaking og brygging av egne øl for å lande på den prosessen du har nå. Men underveis har du lent deg på mengder med informasjon fra andre bryggere, som ikke driver med hemmelighetskremmeri. Å samle inn andres åpent delt informasjon til sin egen hemmelige prosess har en kjip bismak for meg (generelt, ikke spesifikt for brygging).

(At du ikke ville gi meg oppskriften din på hveteøl her om dagen har ingenting med dette å gjøre, det er jo ingen garanti for at vi liker de samme tingene, jeg syns bare det er moro å se hva folk kommer frem til).

Jeg ser hva du mener, og det er greit og forventet. Men ett av målene med det nye bryggeriet var faktisk å sende inn til konkurranser, og gode plasseringer er jo artig, hvis man skulle få det.

Jeg har selvsagt høstet og sugd til meg informasjon fra andre bryggere, og jeg føler at jeg har delt like mye. Jeg har iallefall delt det jeg selv har oppdaget og fortalt videre det jeg selv vet. Men det er prosesser og tips og triks. Enig i at det er en døll tankegang, og sikkert paranoid og, haha. Men det er et eller annet i det. Jeg kommer jo seff til å legge ut oppskrift når jeg melder inn øl.

Men dette hører egentlig ikke hjemme i denne tråden.
 
Hvor ville man anbefale å melde inn en lys ale som ikke passer inn i noen av norbryggs sin kategoriene? Det hører ikke til amerikansk pale ale, fordi det ikke er mye humle. Det er ikke engelsk pale ale fordi det har mer kullsyre og ikke engelsk humle. Det ville kanskje vært typ farmhouse ale, men ikke tradisjonelt norsk hjemmebrygg. Det er ikke saison, teknisksett, fordi det var kveik som var brukt.

Vienna - Centennial - Kveik. Lys ale. Ingen hjem.
 
Hvor ville man anbefale å melde inn en lys ale som ikke passer inn i noen av norbryggs sin kategoriene? Det hører ikke til amerikansk pale ale, fordi det ikke er mye humle. Det er ikke engelsk pale ale fordi det har mer kullsyre og ikke engelsk humle. Det ville kanskje vært typ farmhouse ale, men ikke tradisjonelt norsk hjemmebrygg. Det er ikke saison, teknisksett, fordi det var kveik som var brukt.

Ikke alle øl passer inn i typedefinisjonene, og da er det vanskelig å delta med dem i NM. Husk at det er en konkurranse i å brygge typeriktig øl, ikke bare et øl som er godt.

Jeg sammenligner det av og til med å være veldig rask på 150 meter sprint eller femkamp utenom høydehopp. Det er imponerende og kan kreve mye trening, men det hjelper ganske lite i en friidrettskonkurranse. Der er femkamp en øvelse som inkluderer høydehopp og sprintøvelsene er 100 eller 200 meter. Kjipt for den som er skikkelig god til noe som ikke er en øvelse, men dessverre slik konkurransen er.

Nå er det jo ofte slik at et godt øl kan gjøre det bra i en tilstøtende klasse, akkurat som den som er rask på 150 meter sprint sikker løper i sirkler rundt meg også på 100 meter, men det er ei vurdering som er litt vanskelig å gjøre. Noen kan sikkert komme med råd om hvor ølet passer best, men som arrangør skal jeg holde meg litt unna det.
 
Hvor ville man anbefale å melde inn en lys ale som ikke passer inn i noen av norbryggs sin kategoriene?
De fleste av mine øl passer ikke inn i noen av stilene. Jeg deltar derfor ikke med disse i NM. Jeg kunne ha sendt dem inn som noe de ikke er, men vil da naturligvis bli straffet for det.
Litt som på PF hvor cideren som fikk flest stemmer blant alle som deltok, ikke vant.
 
Må si jeg støtter Miguel her. Jeg har trolig delt mer enn hva jeg har høstet på forumet. Føler meg ikke som et bedre menneske av den grunn. Miguel (for å bli personlig) har også delt en hel masse som jeg har lært mye av. Jeg takker ham for det.
Mange bryggerier deler også, men de deler sjeldent alt. Ofte gir de kun en grov skisse, og andre ganger holder de sine mest ikoniske oppskrifter tett til brystet. Derfor helt greit at Miguel som har brukt mye tid, ikke ønsker å dele akkurat nå. Håper han deler når de planlagte konkurransene er gjennomført.
MEN det er mulig at NM ikke er en av de konkurransene hvor disse ølene passer inn siden reglene tilsier deling. Man kan alltids 'forenkle' en prosess uten å snakke usant. Ofte oppgir man heller ikke de minste detaljer som kan skille et vinnerøl fra andreplassen.
Synes vi skal takke bryggere som Miguel som deler mye informasjon, og heller gå i oss selv og spørre hvor mye har egentlig JEG bidratt med...
Til alle: lykke til i NM
 
Mange bryggerier deler også, men de deler sjeldent alt. Ofte gir de kun en grov skisse, og andre ganger holder de sine mest ikoniske oppskrifter tett til brystet. Derfor helt greit at Miguel som har brukt mye tid, ikke ønsker å dele akkurat nå. Håper han deler når de planlagte konkurransene er gjennomført.

Ingenting blir delt før konkurransen, men det er altså et krav om at oppskriftene skal deles for å kunne melde på et øl i NM. Hva som er moralsk riktig, sammenligning med kommersielle bryggerier eller andre forhold er i grunnen lite relevant i denne tråden.

I NM er det et sett med regler som gjelder. Det er mange bryggere som ikke deltar, av ulike grunner. Det er helt greit, men det er ikke greit å delta uten å følge reglene.

Jeg anbefaler de som ønsker å diskutere når og hvordan man bør dele oppskrifter om å fortsette den diskusjonen i en annen tråd, så vi kan holde oss til det som er relevant for NM her.
 
Er det noe tidspunkt innmeldingen stenger, eller varer den helt frem til fristen for når øl må være i hende hos riktig mottaker?
 
Dette er et jævla dumt spørsmål, jeg vet. Men bare så det ikke er noe jeg har oversett som kan gi konsekvenser. Kan jeg føre opp bikkja mi som medbrygger?
 

Similar threads

G
Svar
0
Sett
982
gustavfoseid
G
J
Svar
0
Sett
381
Jørgen Olsen
J
G
Svar
0
Sett
767
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
891
gustavfoseid
G
Tilbake
Topp