Påmelding til NM 2017

Angående gjærmengde: Antall celler, antall rør i starter, ml slurry eller hva?

I utgangspunktet skal oppskrifta være din framgangsmåte, så jeg ville angitt det slik du selv har planlagt. En beskrivelse som "1 pakke i 5 liter starter (ca 300 mrd gjærceller)" er veldig bra. "1 pakke i starter" går, men jeg synes det er bra med litt mer detaljer. Bruker du slurry ville jeg sagt noe sånt som "3dl gjenbrukt slurry".
 
I utgangspunktet skal oppskrifta være din framgangsmåte, så jeg ville angitt det slik du selv har planlagt. En beskrivelse som "1 pakke i 5 liter starter (ca 300 mrd gjærceller)" er veldig bra. "1 pakke i starter" går, men jeg synes det er bra med litt mer detaljer. Bruker du slurry ville jeg sagt noe sånt som "3dl gjenbrukt slurry".
Den er grei. Var bare ikke plass til et veldig utfyllende svar der heller, få tegn i ruten, så "300 milliarder celler" er faktisk et tegn mer enn hva det er plass til.
 
Den er grei. Var bare ikke plass til et veldig utfyllende svar der heller, få tegn i ruten, så "300 milliarder celler" er faktisk et tegn mer enn hva det er plass til.

Jeg tar det med som et forbedringspotensiale til neste år å gjøre det tydeligere hvordan feltet bør brukes og tilpasse det litt :)
 
Jeg er i gang med å registrere øl og har 2 utfordringer.

1. Uten å kjenne addressen før ølet registreres kan jeg ikke krysse av for personlig levering eller post og heller ikke registrere sporingsnummer. Jeg foreslår at leveringsaddressene publiseres i denne tråden eller i "Påmelding til NM i hjemmebrygging 2017"

2. Merkelappene som skrives ut er for store for Bjørnungene. Er det OK at jeg reduserer dem til 80% før utskrift?
 
Jeg er i gang med å registrere øl og har 2 utfordringer.

1. Uten å kjenne addressen før ølet registreres kan jeg ikke krysse av for personlig levering eller post og heller ikke registrere sporingsnummer. Jeg foreslår at leveringsaddressene publiseres i denne tråden eller i "Påmelding til NM i hjemmebrygging 2017"

Skal fikse.

2. Merkelappene som skrives ut er for store for Bjørnungene. Er det OK at jeg reduserer dem til 80% før utskrift?

Ja. Det er også OK at de stikker litt over flaskene.
 
Er det mulig å få råd fra erfarne innsendere om hvilke pakkeprodukter/størrelser fra Posten som er å anbefale til formatet, både pris/kategori og størrelse? Er det noe som heter Norgespakken som er egnet?
 
Sist redigert:
Er det mulig å få råd fra erfarne innsendere om hvilke pakkeprodukter/størrelser fra Posten som er å anbefale til formatet, både pris/kategori og størrelse? Er det noe som heter Norgespakken som er egnet?

Det beste er å finne en pappeske som ikke er passelig stor, pakke med bleier og kjøpe porto her:
https://www.posten.no/sende/pakke

Over 2 kg heter det aktuelle produktet "Norgespakke" og du får en etikett med strekkode som du teiper på pakka. Da leverer du bare på nærmeste postkontor. Fordelen med å kjøpe på nett er at det er billigere og at du slipper håndskrevne etiketter som kan misforstås.

Er du veldig sent ute kan bedriftspakke ekspress være et alternativ, men det er mye dyrere.
 
Registrerte øl og trodde leveringsstedet var Oppegård. Spesifiserte derfor personlig levering ( som må spesifiseres før du får vite leveringssted). Deretter kommer Stavanger (!) opp som leveringsted etter at registreringen er foretatt! Ganske hårete greier!
 
Registrerte øl og trodde leveringsstedet var Oppegård. Spesifiserte derfor personlig levering ( som må spesifiseres før du får vite leveringssted). Deretter kommer Stavanger (!) opp som leveringsted etter at registreringen er foretatt! Ganske hårete greier!

Hvilken klasse er det du deltar i? Hvis det er feil i informasjonen skal vi rette det opp.

Du kan legge inn sporingsnummer på postpakke selv om du har spesifisert personlig levering, og da vil vi ikke sitte og vente på deg, men hente pakke på Posten.
 
Sporingsnummer er vel noe en får ved innlevering av pakke til posten. Ut fra registreringen har jeg ingen anelse om hvem adresse og mottaker er i Stavanger. Ølet var en Hegnøl ( Biere de Garde).
 
Hjemmebryggerforeningen har ambisjoner om å være en landsomfattende forening. Er det ikke nærmest en fallitterklæring når medlemmene må sende øl til noen få av landets utposter for å få det vurdert det for konkurransen? Det må da være mulig å få tatt lokale bedømminger og eventuelt sitte igjen med noen finaleøl framfor å organisere denne massefogflyttingen av hjemmebrygg!
 
Hjemmebryggerforeningen har ambisjoner om å være en landsomfattende forening. Er det ikke nærmest en fallitterklæring når medlemmene må sende øl til noen få av landets utposter for å få det vurdert det for konkurransen? Det må da være mulig å få tatt lokale bedømminger og eventuelt sitte igjen med noen finaleøl framfor å organisere denne massefogflyttingen av hjemmebrygg!

Tror ikke dette er noe man bør klage på. Det er veldig mange øl som deltar. Noen har påtatt seg å kunne dømme den og den typen. Jeg ser på det som bare en fordel at de samme menneskene bedømmer en viss øltype. I steden for at noen her og der bedømmer samme øltype.
 
Hjemmebryggerforeningen har ambisjoner om å være en landsomfattende forening. Er det ikke nærmest en fallitterklæring når medlemmene må sende øl til noen få av landets utposter for å få det vurdert det for konkurransen? Det må da være mulig å få tatt lokale bedømminger og eventuelt sitte igjen med noen finaleøl framfor å organisere denne massefogflyttingen av hjemmebrygg!

Det er jo nettopp for å bruke kompetansen og dommerne vi har rundt om kring i landet av vi fordeler NM-bedømminga rundt i landet. Tidligere var NM et rent Oslo-arrangement, og det synes jeg var ei fallitterklæring.
 
Denne kompetansen kan da umulig bare eksistere på de tre innsendingsadressene! Dere belaster medlemmene med innsendingskostnader som beløper seg til mere enn årsavgiften i foreningen. Jeg synes dere bør ha mere tillit til, og mere engasjement fra, lokalmedlemmene her. Til syvende og sist dreier dette seg om anvendelse av den kunnskapen foreningen selv formidler ( og tar seg betalt for) i kursing av øldommere over hele landet.
 
Jeg noterer meg at du er uenig i måten bedømminga er organisert på. Det kommer vel i tillegg til at du mener flaskereglene ikke er akseptable og kritikk av metodikken som brukes i bedømming. Det du kritiserer er stort sett valg som er gjort for å sikre at NM gjennomføres på en så rettferdig og transparent måte som mulig, og er basert på mange års erfaring med NM og juleølkonkurransen. Jeg tror derfor ikke du kan forvente at det blir vesentlige endringer på disse punktene.
 
Det var et særdeles usaklig svar på en konkret påpeking. Men jeg noterer meg at her på forumet er det summen av ytringer som brukes til å kategorisere debatantene!
 
Registrerte øl og trodde leveringsstedet var Oppegård. Spesifiserte derfor personlig levering ( som må spesifiseres før du får vite leveringssted). Deretter kommer Stavanger (!) opp som leveringsted etter at registreringen er foretatt! Ganske hårete greier!

Gustav,
Selv om Birhanen er uening i mye rundt NM så har han rett i overstående punkt. Dersom dere skal bruke "Post/Personlig levering" spesifiseringen er det viktig at dere SNAREST publiserer leveringsstedene. Jeg hadde samme problem som Birhanen med en Belgisk øltype som i fjor ble bedømt i Oslo. Jeg huket derfor av for personlig levering siden jeg bor i Asker. Stavanger er for langt borte for personlig levering, så jeg benyttet tilbakeknappen for å rette opp dette, men det resulterte i at jeg registrerte samme øl 2 ganger.
 
Hjemmebryggerforeningen har ambisjoner om å være en landsomfattende forening. Er det ikke nærmest en fallitterklæring når medlemmene må sende øl til noen få av landets utposter for å få det vurdert det for konkurransen? Det må da være mulig å få tatt lokale bedømminger og eventuelt sitte igjen med noen finaleøl framfor å organisere denne massefogflyttingen av hjemmebrygg!

Ganske spesielt å kalle det en fallitterklæring for at ikke alt i NM skjer i Oslo. Hilsen en fra en av landets utposter.
 
Selv om Birhanen er uening i mye rundt NM så har han rett i overstående punkt. Dersom dere skal bruke "Post/Personlig levering" spesifiseringen er det viktig at dere SNAREST publiserer leveringsstedene. Jeg hadde samme problem som Birhanen med en Belgisk øltype som i fjor ble bedømt i Oslo. Jeg huket derfor av for personlig levering siden jeg bor i Asker. Stavanger er for langt borte for personlig levering, så jeg benyttet tilbakeknappen for å rette opp dette, men det resulterte i at jeg registrerte samme øl 2 ganger.

Jeg jobber med en kvalitetssikret oversikt over øltyper, klasser og innsendingssteder. Dessverre var dette spredd på forskjellige steder, så det ble litt jobb å samle det sammen og sikre at det er rett. Inntil videre er oversikten i innlegg 6 i denne tråden forhåpentligvis til hjelp:
https://forum.norbrygg.no/threads/pamelding-til-nm-2017.36178/#post-392469

Feltet om innleveringsmetode blir også fjernet fra påmeldingsskjemaet ganske snart. Informasjonen brukes i praksis ikke til noe, så det er unødvendig at man skal ta stilling til det ved påmelding.

For de som har valgt feil, så er det altså fullt mulig å registrere pakkenummer selv om man har valgt personlig levering. Dersom dette har ført til at noen ikke har fått levert øl eller har fått problemer med å delta i NM, så håper jeg dere kan ta kontakt med nm@norbrygg.no for ytterligere hjelp.
 

Similar threads

G
Svar
0
Sett
986
gustavfoseid
G
J
Svar
0
Sett
390
Jørgen Olsen
J
G
Svar
0
Sett
769
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
892
gustavfoseid
G
Tilbake
Topp