Angående gjærmengde: Antall celler, antall rør i starter, ml slurry eller hva?
Den er grei. Var bare ikke plass til et veldig utfyllende svar der heller, få tegn i ruten, så "300 milliarder celler" er faktisk et tegn mer enn hva det er plass til.I utgangspunktet skal oppskrifta være din framgangsmåte, så jeg ville angitt det slik du selv har planlagt. En beskrivelse som "1 pakke i 5 liter starter (ca 300 mrd gjærceller)" er veldig bra. "1 pakke i starter" går, men jeg synes det er bra med litt mer detaljer. Bruker du slurry ville jeg sagt noe sånt som "3dl gjenbrukt slurry".
Den er grei. Var bare ikke plass til et veldig utfyllende svar der heller, få tegn i ruten, så "300 milliarder celler" er faktisk et tegn mer enn hva det er plass til.
Jeg er i gang med å registrere øl og har 2 utfordringer.
1. Uten å kjenne addressen før ølet registreres kan jeg ikke krysse av for personlig levering eller post og heller ikke registrere sporingsnummer. Jeg foreslår at leveringsaddressene publiseres i denne tråden eller i "Påmelding til NM i hjemmebrygging 2017"
2. Merkelappene som skrives ut er for store for Bjørnungene. Er det OK at jeg reduserer dem til 80% før utskrift?
Er det mulig å få råd fra erfarne innsendere om hvilke pakkeprodukter/størrelser fra Posten som er å anbefale til formatet, både pris/kategori og størrelse? Er det noe som heter Norgespakken som er egnet?
Registrerte øl og trodde leveringsstedet var Oppegård. Spesifiserte derfor personlig levering ( som må spesifiseres før du får vite leveringssted). Deretter kommer Stavanger (!) opp som leveringsted etter at registreringen er foretatt! Ganske hårete greier!
Hjemmebryggerforeningen har ambisjoner om å være en landsomfattende forening. Er det ikke nærmest en fallitterklæring når medlemmene må sende øl til noen få av landets utposter for å få det vurdert det for konkurransen? Det må da være mulig å få tatt lokale bedømminger og eventuelt sitte igjen med noen finaleøl framfor å organisere denne massefogflyttingen av hjemmebrygg!
Hjemmebryggerforeningen har ambisjoner om å være en landsomfattende forening. Er det ikke nærmest en fallitterklæring når medlemmene må sende øl til noen få av landets utposter for å få det vurdert det for konkurransen? Det må da være mulig å få tatt lokale bedømminger og eventuelt sitte igjen med noen finaleøl framfor å organisere denne massefogflyttingen av hjemmebrygg!
Registrerte øl og trodde leveringsstedet var Oppegård. Spesifiserte derfor personlig levering ( som må spesifiseres før du får vite leveringssted). Deretter kommer Stavanger (!) opp som leveringsted etter at registreringen er foretatt! Ganske hårete greier!
Selv om Birhanen er uening i mye rundt NM så har han rett i overstående punkt. Dersom dere skal bruke "Post/Personlig levering" spesifiseringen er det viktig at dere SNAREST publiserer leveringsstedene. Jeg hadde samme problem som Birhanen med en Belgisk øltype som i fjor ble bedømt i Oslo. Jeg huket derfor av for personlig levering siden jeg bor i Asker. Stavanger er for langt borte for personlig levering, så jeg benyttet tilbakeknappen for å rette opp dette, men det resulterte i at jeg registrerte samme øl 2 ganger.