Paranoia - For lite gjær?

Brygg nummer 2 (APA) ble brygget i går og satt til gjæring 22:00.
Var nede å sjekket temp. og aktivitet i dag, temp ligger på 20.2 men det er ikke noe aktivitet å spore i gjærlås.

Etter lesing på forumet havnet jeg på mrmalty.com sin gjærkalkulator og fikk opp at jeg skulle bruke 2.2 pakker av 11,5g gjær.
Jeg brukte 2 pakker Safale US-05

Så da kommer spørsmålet mitt:
Har jeg brukt for lite gjær, og hva kan jeg evt. gjøre om dette er tilfellet?

Brygget 48 L - OG 1051

Dehydrerte gjæren i vann på ca 20 grader i 1,5 - 2 timer.

Mats.

Går nok helt fint aktivitet i gjærlås er ikke sikker indikasjon. Gløtt litt på lokket og se om det har kommet skum på toppen.

Det kan ta nokre timer til før du ser aktiviteten. Kan garantere det ikkje mengda gjær som gjer at du ikkje ser noke endå. Den starter om litt. Gjær låser er ikkje alltid å stole på som ein indikator på om det har starta.
Så slapp av øl vert det om nokre veke

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Okei, men da skal jeg vente da. :) Ble skeptisk til gjærmengden da jeg har lest at det er bedre med for mye enn for lite?

Det ligger en fint lag med skum på toppen i begge gjæringskarene.

Skulle flytte karene litt opp i skapet i sted.  ved et uhell ble bunnen klemt opp så det boblet godt i gjærlåsen, hvordan påvirker dette gjæringa?
Regner med det bare tar lengre tid å få trykk igjen?  :bank2:

Flott, kjenner pulsen roer seg her :) Har vært i kjellern 15 ganger siden 0600 ! :noway:

På forrige brygg var det full aktivitet etter 4-5 timer, derfor jeg ble urolig her..

Som de sier over: ta det helt rolig - mitt forrige brygg ploppet ikke en eneste gang, sikkert ikke helt tett et sted - men US-05 hadde allikevel gjort jobben sin.

Det jeg dog tenkte jeg skulle nevne, er at hvis du skal være pinlig nøyaktig så skal US-05 rehydreres på 27 grader (+/-3) iflg. produsent. Men igjen: ta det helt rolig - den funker selv om du rehydrerer på 20 - og den funker om du ved en feil gjør det på 37 også ;)

Ja ser jo det nå, har ikke tenkt på at det kunne stå temp. på produktark fra leverandør! Regnet med at alt av viktig info sto på pakken:/ Men takk for tipset, det skal huskes til neste gang..

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk

En liten oppdatering på tråden. Det startet å "ploppe" i gjærlåsen ca 1300. Føltes utrolig deilig, til tross for at det ikke nødvendigvis er en sikker indikasjon :p

Ja det nærmer seg flasking, noen dager i kjøleskap nå så håper vi på bra resultat!

Takk for hjelp og tips alle sammen :)

Vent å se i kveld. Min erfaring er at stormgjæring ikke nødvendigvis starter før kvelden etter jeg har satt brygget (kan også drøye til morningen etter).
Hadde du god lufting av vørter? Mine aller første brygg hadde jeg relativt dårlig lufting av vørter men ble no øl av det også ;)

Tilbake
Topp