Partial IPA of the Great Apocalypse

Nøkling

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg er ganske nybegynner når det gjelder brygging. Har laget en del ekstrakt brygg, men ønsker å gjøre ting litt mer spennende.
Har ikke utstyr til å kunne lage all grain enda, så tenkte på å prøve meg på en partial mash.

Jeg fant oppskriften til IPA of the Great Apocalypse her på forumet, og lurte på om jeg kan bytte ut noe av malten med maltekstrakt.
Oppskriften krever 5800 gram malt. Hvis jeg har 1.5 kg flytende maltekstrakt. Hvor mye av malten bør jeg da ta bort?
Finnes det noen konverteringsformler eller tilsvarende for slikt?

Hvis du legger inn oppskriften i en kalkulator (f.eks beercalc) så er det bare å bytte ut basismalten med ekstrakt til du får samme verdiene som den originalt hadde. Jeg gjorde det samme med en Nøgne Ø IPA-klone og den ble veldig bra.

Takker :)

Og jeg koker da inn humle som i originaloppskriften, selv om vørtermengden blir mindre?

Du må justere for Boil volume. Dersom du tenker å koke for så å tilsette kaldt vann i gjæringskaret må du nok ha noe mer humle i da du har tjukkere vørter. Du får ikke like mye ekstrakt ut av humla i tjukk vørter.

Bård skrev:
Du må justere for Boil volume. Dersom du tenker å koke for så å tilsette kaldt vann i gjæringskaret må du nok ha noe mer humle i da du har tjukkere vørter. Du får ikke like mye ekstrakt ut av humla i tjukk vørter.

Har dette med væskemengde eller vørtertykkelse å gjøre? Hvis jeg koker vørter med bare 10% av maltekstrakten og har resten av ekstrakten rett i bøtta, får jeg da mer humlesmak?

Gahr skrev:
Hørte forøvrig en interessant kommentar på Brew strong på the Brewing Network (husker ikke i farten hvilken episode) ang. humleutbytte i konsentrert vørter. Det viser seg at det ikke egentlig er uttrekket av humlen som blir dårligere, problemet er at bitterstoffene felles ut sammen med varmtrub (hot break). I konsentrerte vørtere vil det være mer varmtrub, og derfor går humøeutbyttet ned. I ekstraktbrygg er det gjerne  mindre varmtrub siden ekstrakten gjerne er kokt på forhånd, så der vil ikke nødvendigvis tapet av utbytte være så stort som man kanskje ville anta.

TorRH skrev:
Bård skrev:

Har dette med væskemengde eller vørtertykkelse å gjøre? Hvis jeg koker vørter med bare 10% av maltekstrakten og har resten av ekstrakten rett i bøtta, får jeg da mer humlesmak?

I prinsippet burde du da få bedre utbyttet av humla. Problemet vil likevel komme tilbake de siste minuttene, da du vil få lavere utbytte av aroma/smakshumla, som du skal ha i på slutten av koketida.

Det anbefales å koke ekstrakt i minimum 15 min har jeg lest et sted, men dette vet jeg det er delte meninger om. Kanskje det beste ville være å tilsette ekstrakt slik at du får en og på ca 1050, og så bare tilsette resten rett i gjæringsbøtta uten å koke det?

Ikke vet jeg..

Tilbake
Topp