Partial mash - Fremgangsmåte + konvertere fra AG oppskrift

Hei,

Har satt 4 vellykkede brygg med ekstrakt. Ønsker nå å teste ut partial mash for å kunne bevege meg over på litt mer komplekse portere blant annet. Jeg har en 36L kjele jeg bruker til å koke vørteren i. Tenkte å bruke denne til å meske det som skal meskes, deretter koke opp vørteren og tilsette DME (+ humle).

Jeg ønsker å konvertere denne oppskriften til partial mash:

Sluttmengde: 23L
Kokevann: 27L

OG: 1054
FG: 1016

Palemalt 4,5 kg
Røyket malt 700 g
Svart malt 300 g
Krystallmalt 200 g
Caramunich I-malt 200 g

+ humle og gjær

I dette tilfellet vil jeg meske røyket malt, svart malt, krystallmalt og caramunich I-malt. Og hvis jeg har forstått det riktig så må jeg meske en viss mengde palemalt (base malt) sammen med spesialmalten. Men hvor mye? Og hvor mye vann må jeg benytte til dette?

Når meskingen så er ferdig så skal korna (meskeposen) skylles for å få med mest mulig av søtstoffene? Hvor mye vann må jeg bruke til å skylle og hvilken temperatur må dette vannet ha?
 
Du burde bruke 1,5 kg Pale malt. Det er en håndterlig mengde. For å få enda bedre utnytelse burde du bruke Maris Otter fra Thomas Fawcett, denne pale malten koster litt mer, men har bedre konvertingssevne enn andre. Dessuten passer den veldig bra til portere siden den har litt mer smak enn tysk pale malt.
Sammen med base malten mesker du alt av spessialmalten du har i oppskriften. Siden du sikter på en medium utgjæring ville jeg mesket på 68 grader C i 30 min til 60 min. Ettersom hvor lenge du vi, du får kanskje 1-3 SG poeng for å meske 60 min istedenfor 30 min. Du burde meske med 2,5-3 liter vann per kg malt, litt ettersom hvor stor meskeposen din er og dermed hvor mye dødplass du får i kjelen. Et parr tips; Skyll over malten med et 2-3 liter vann på underkant av 80 grader celsius og hvis du har mulighet; mesk heller i en mindre kjele enn 36 liter, hvis du mesker 2,5 kg malt i en så stor kjele så blir det veldig flatt i bunnen. En 10 liters kjele går nok akkurat.


Here you go, bss 60% utbytte:

Statistics
Volume:23 liters
Boil Volume:27 liters
OG:1055
BG:1046

Alcohol:5.5 % by vol.
Colour:60 EBC (Dark brown)




Fermentables
Maris Otter Pale Malt5EBC1500g
Smoked Malt 6 EBC6EBC700g
Black Malt 1200 EBC1220EBC300g
Cara Crystal 120 EBC120EBC200g
Cara Munich 100 EBC100EBC200g
Dry Light Extract8EBC2000g
Mash schedule: 68 degrees for 30 minutes
 
Høres bra ut. Med 24 literskjøleboks kan du kanskje klare å meske 6 kg malt med 2,5 l/kg. Hvis du lager deg manifold i bunn med en kuleventil trenger du ikke meskpose. +- 2 grader i meskingen har ikke så mye å si når du gjør en partial mash.
 
Tilbake
Topp