Partikler i ølet

Hei,

Noen som vet hva dette hvite kan være? Dette er en saison som ikke er tørrhumlet.

Lurer også på om skummet betyr at den ikke er ferdig? Den har stått i 15 dager
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    396,9 KB · Sett: 129
Gjær, og skummet er ingen bevis på om det er ferdig eller ikkje. Er du I tvil må du måle over nokre dager.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Synes ikke det jeg ser på bildet ser så alarmerende ut. Mål, smak og se på ølet. Jeg har forøvrig latt meg fortelle - av en visstnok sakkyndig på området belgisk øl på Bryggeland - at en saison ikke har vondt av at en venter litt med å tappe den, for å få omdannet fusel til hyggeligere estere. Jeg er litt skeptisk til det der, men 3 uker+ skader sikkert ikke, uansett. Jeg skal tappe en India Saison i morgen som jeg brygget 20.mai, og som jeg har latt stå for å bli kvitt svoveldunster. (Det virker forresten som om tørrhumlingen tok knekken på svovelen.)

Hvilken gjær bruker du, forresten?
 
Takk for svar! Brukte wlp566 II. Har ikke målt den, men lurer litt på å satse på at den er ferdig og tappe den i morgen. Da har den 16 dager på 24c (for varmt, jeg vet..)

20. Mai ja - da har du jo nok av is i magen:) jeg brygget min IS (den forkortelsen burde kanskje bannlyses..) den 5. juni :)
 
Takk for svar! Brukte wlp566 II. Har ikke målt den, men lurer litt på å satse på at den er ferdig og tappe den i morgen. Da har den 16 dager på 24c (for varmt, jeg vet..)

20. Mai ja - da har du jo nok av is i magen:) jeg brygget min IS (den forkortelsen burde kanskje bannlyses..) den 5. juni :)

Min har gjæret på fra 17 og opp til 25/26, og 24 grader er vel i sonen for den gjæren. Den jeg har stående, er en split batch med 566 og 565. 4 uker er ikke noe problem, det skjer ikke noe galt på den tida. Men så veldig mye lenger ville jeg nok ikke la dem stå - ikke uten å stikke om, i alle fall. Og det ville vel ikke ha noen mening, heller.

Skal du ikke tørrhumle, forresten? Sjøl om du har tenkt å lagre litt, gir det god mening.
 
Vurderte det, men hadde faktisk ikke smakt orginalen når tiden for humle var inne. Fikk tak i to fra polet for noen dager siden og nå skulle jeg nok ønske jeg tørrhumlet den litt. Haand sin har nok mer aroma og er mer etter min smak:) Bare synd de ikke deler oppskrifter :(
 
Slo meg plutselig at det kanskje ikke er for seint med tørrhumle. Om jeg hiver i nå og lar det stå i 10d til før tapping så har den bare stått 26d totalt. Burde funke det?
 
Slo meg plutselig at det kanskje ikke er for seint med tørrhumle. Om jeg hiver i nå og lar det stå i 10d til før tapping så har den bare stått 26d totalt. Burde funke det?

Aldri for seint å tørrhumle. Men 10 dager er i meste laget. I følge Miguel - og han har litt peiling på dette - er 5 dager ideelt. 5 dager, hverken mer eller mindre. Men jeg lot mine stå 6 dager nå, og tror egentlig at det går ganske bra, også. Men ikke 10. Da skal du brenne;).
 
@Per-Åge T

Som referanse kan du jo gå ut fra Vestkyst, som er et ganske godt kjent øl. Kinn tørrhumler den med CTZ, Centennial, Simcoe og Amarillo, 0,7 gr. per liter av hver, altså opp mot 3 gr. per liter. Da ligger de opp mot den øvre grensa av hva Gordon Strong anbefaler - skjønt han sier også at noen går langt over den. Men om du ikke er ute etter noe ekstremt, så kan du antakelig regne 60 gram som maks for den batchen du har der (23 liter ser det ut som på bildet?). Den nedre grensa er snaue 20 gram, men i en India Saison vil du vel ha noe som gir en klar og tydelig melding:). (Jeg planlegger 60 gram på 22 liter i min.)

Det er vel ikke noen grunn til å forlate de humlene du bruker forøvrig. Mulig Amarillo i tillegg blir bra? Jeg tror ikke du skal hive i noe som gir et helt annet bilde enn "grunnhumlene" dine - men jeg er ikke noen ekspert på dette, akkurat.

edit: Jeg surrer litt med hva jeg har gjort/skal gjøre:). De 60 grammene jeg planlegger å bruke, er i en APA. Skal brygge den i dag, så jeg er veldig inne i den akkurat nå:confused:.
Jeg har tørrhumlet min India Saison med halvparten av det jeg sier; 56 gr til 40 liter. Jeg har akkurat flasket det, så det er for tidlig å si noe om effekten. Det lukta veldig godt mens jeg flasket, men jeg skulle nok gjerne sett at jeg hadde tatt i litt mer.
 
Sist redigert:
Takk for innspill! 50-60 g høres fornuftig ut - 8-10L vestlyst igjen, og vil ikke ha noe så sterkt. Får vurdere 20g Citra/20g Stella/20g Amarillo, evt 25/25/10 eller 30/30 :)
 
Aldri for seint å tørrhumle. Men 10 dager er i meste laget. I følge Miguel - og han har litt peiling på dette - er 5 dager ideelt. 5 dager, hverken mer eller mindre. Men jeg lot mine stå 6 dager nå, og tror egentlig at det går ganske bra, også. Men ikke 10. Da skal du brenne;).

Fem-seks dager er hvis man vil ha mest aroma ut av ølet. Ut over det så går det mer over mot smak og aromaen ebber ut. Noen ganger kan det sikkert passe å tørrhumle lenge, men da kaldere, ellers trekker man ut mer grønske, hvis man vil ha smaken av humla. Humla forandrer jo karakter etterhvert som den ligger og man vil kunne få mer/andre smaker enn hvis den bare ligger fem-seks dager. F.eks så blir visstnok jordbærsmaken i Huell Melon mer fremtredende etter ca to-tre ukers kald tørrhumling, med gjæraktivitet.
 
Fem-seks dager er hvis man vil ha mest aroma ut av ølet. Ut over det så går det mer over mot smak og aromaen ebber ut. Noen ganger kan det sikkert passe å tørrhumle lenge, men da kaldere, ellers trekker man ut mer grønske, hvis man vil ha smaken av humla. Humla forandrer jo karakter etterhvert som den ligger og man vil kunne få mer/andre smaker enn hvis den bare ligger fem-seks dager. F.eks så blir visstnok jordbærsmaken i Huell Melon mer fremtredende etter ca to-tre ukers kald tørrhumling, med gjæraktivitet.

Aha - nyttig korrigering. Det er vel en mulighet å tørrhumle i flere omganger, da, for å kombinere de to effektene. Kunne man tenke seg å erstatte de seine tilsettingene under kok med bare tørrhumling?

Jordbær i øl må da kategoriseres som en usmak, vel;)?
 
Aha - nyttig korrigering. Det er vel en mulighet å tørrhumle i flere omganger, da, for å kombinere de to effektene. Kunne man tenke seg å erstatte de seine tilsettingene under kok med bare tørrhumling?

Jordbær i øl må da kategoriseres som en usmak, vel;)?

Senkok og tørrhumle smaker ganske annerledes. Koker/whirlpooler man humla så forsvinner mye av friskheten på et sekund. Kan på en måte beskrive det som at varmhumle legger seg litt mer i bakgrunnen og blir litt robust, noe man kan bygge videre på med tørrhumle. Tenk "layers" / "lag".
 
Senkok og tørrhumle smaker ganske annerledes. Koker/whirlpooler man humla så forsvinner mye av friskheten på et sekund. Kan på en måte beskrive det som at varmhumle legger seg litt mer i bakgrunnen og blir litt robust, noe man kan bygge videre på med tørrhumle. Tenk "layers" / "lag".

Flott sagt; jeg kan "se" den der:). Begge deler, da kanskje. Det beste av begge verdener/ ja takk, begge deler? (Neste ølet kan kanskje døpes "Ole Brumm American Brown Ale"!)
 
Tilbake
Topp