Party cooler til gjæring?

Ivar E

Norbrygg-medlem
Jeg har kikket på en del kompakte løsninger for å kontrollere gjæringstemperatur. Per i dag bruker jeg et isolert skap med en kjøleboks-topp (peltier) og STC-1000. Denne løsningen klarer knapt 10 C under romtemperatur og jeg skulle hatt noe som komfortabelt klarer å holde temperatur på en lagergjær. Jeg har dessverre ikke plass til hverken et kjøleskap eller en fryser.

Er den noen som har prøvd denne saken?:
http://www.netonnet.no/art/hjem-og-...joler/Andersson-PYC30PartyCooler/181765.3418/
(de har den på Siba også)

Jeg ser for meg å bruke en BetterBottle oppi, og dekke toppen med noe som isolerer. Det er en eldre tråd her som omhandler et lignende produkt som gies bort, men jeg er usikker på om det er helt det samme. http://forum.norbrygg.no/threads/party-cooler-gis-bort.14272/

Spørsmålene er som følger:

- Må den innebygde temperaturkontrolleren fjernes for å kunne brukes med en STC-1000? (hvis det er slik at den innebygde kontrolleren nullstilles eller stopper ved strømbrudd, så kan det bli trøbbel)
- Støyer den mye?
- Klarer den de oppgitte temperaturene selv om det er passelig varmt?
- Er den vanntett oppi?
- Hva er de innvendige målene?
- Hvordan er kvaliteten generelt?
 
Kan du ikke bare sette inn enda et peltierelement i det skapet du har? Ligger en del rimelige elementer på ebay.
 
Hei, ja det er definitivt en mulighet. I såfall, har du erfaring med å sette disse i serie, heller enn i parallell? Jeg regner med at effektiviteten til elementene synker med høy temperaturforskjell, slik at to elementer ved siden av hverandre ikke er dobbelt så bra som ett(?). Om man derimot lager et lite kammer til element nr 2, etter det første, så får hvert element et mer begrenset temperaturspenn å dekke.

Med det sagt og spurt, så er det en del fordeler med den party cooleren, bla at den er mobil og nokså kompakt. Den har et skikkelig aggregat, så jeg tror også den er mer effektiv. Og, kan jo faktisk ved behov brukes til det den er laget for :)
 
Et lite trådkupp.. Hvordan setter man inn slike peltierplater man får på eBay? Bare skjære en firkant I gjæringskammeret og sette elementet slik at ene siden er på utsiden av skapet?
 
Dette hadde vært veldig interessant hvis det viser seg at man kan bruke cooleren direkte (vørter rett i).
Eneste som mangler da er en kran i bunnen. Kan det la seg gjøre mon tro?
 
Dette hadde vært veldig interessant hvis det viser seg at man kan bruke cooleren direkte (vørter rett i).
Eneste som mangler da er en kran i bunnen. Kan det la seg gjøre mon tro?

Jeg har nå vært og kjøpt meg en slik en, og latt den gå litt. Svaret på det spørsmålet er kort sagt, nei. Den er ikke helt tett :( Og det er vanskelig å komme til under pga kompressoren, samt at elementene går rundt i veggene, så kran blir vanskelig.

For å beskrive denne litt mer, så kan jeg begynne med å svare på mine egne spørsmål fra første post (med fare for å få en diagnose for å snakke med meg selv:oops:) :

STC-1000 vennlig? Nei. Brytes strømmen mer enn noen minutter, så starter den ikke å kjøle igjen før man manuelt trykker på på-knappen igjen.
Støy: Som et kjøleskap. Pluss at noe er galt med vifta på min, men håper det ordner seg når jeg kommer meg tilbake og får en ny.
Klarer den temperaturene? Ja. Kjølingen ligger i sidene. Jeg har målt sidene innvendig ned til -13 C når den kjører, så her er det nok kjøleeffekt. Termostaten virker også nokså riktig. Lufttemperaturen svinger selvfølgelig noe opp og ned, men min Betterbottle ser ut til å være stabil på omtrent innstilt temperatur.
Vanntett? Nei. Jeg prøvde å fylle den opp for å se hvordan det gikk, men det lekker da noe vann ut under, mest sannsynlig gjennom skjøten innvendig. Synd.
Innevndige mål: Har det ikke helt i hodet, men mener det er ca 36 cm diameter og rett under 50 cm høy. BBen går lett oppi slik at kun tuten stikker opp.
Kvaliteten: Noe skeptisk. Min kompressorkjølevifte er som sagt ikke som den skal og bråker. Utstillingsmodellen i butikken kom bare med error message. Så kommer til å sjekke nøye at jeg får en som virker og at vifta faktisk går, uten å bråke for mye. Ville ikke kjøpt på nett.

Er fortsatt litt på stadiet at jeg prøver meg frem med denne, og selv om ting kunne vært bedre så synes jeg fortsatt dette er et nokså bra kompaktalternativ til et kjølskap. Og i motsetning til peltier-løsninger så kjøler den med skikkelig kompressor. Men siden den ikke kan stilles høyere enn 16 C, så har jeg en plan om å bygge inn kjølebokstoppen min i et lokk, slik at jeg kan styre den med det og STC-1000 når jeg ønsker høyere temperatur enn 16 C.
 
Takk for tilbakemelding på hvordan det gikk. Tror jeg skal prøve å utnytte et utbrukt hjørne hjemme til en liten gjæringshule med isolasjonsplater EPS og et peltierelement. Trenger å kunne nå hele 32ºC som er maks når jeg lager Saison og ned til 2-3 grader for cold crash.
 
Peltierkjøling.jpg For mest mulig kompakt løsning har jeg bare tatt ett peltierelement med kjøleribbe og vifte som jeg har skrudd fast på en aluminiumsplate og spent opp rundt gjæringskaret. For å begrense varmetapet har jeg isolert på utsiden med ett liggeunderlag. Kjøling og varming styres med en STC-1000. Så det er ikke nødvendig med ett isolert skap for å ha peltierkjøling.
Har laget en egen post om dette på forumet tideligere.
SteinMB, det er nok litt optimistisk å satse på kjøling ned til 2-3 grader i stua med peltier, da må du nok ha en kompressorkjøler. Kjøleeffekten med peltier blir veldig dårlig når temperaturdifferansen blir stor. Jeg er fornøyd med å komme 5-10 grader under romtemperatur.
 
Vis vedlegget 13806 For mest mulig kompakt løsning har jeg bare tatt ett peltierelement med kjøleribbe og vifte som jeg har skrudd fast på en aluminiumsplate og spent opp rundt gjæringskaret. For å begrense varmetapet har jeg isolert på utsiden med ett liggeunderlag. Kjøling og varming styres med en STC-1000. Så det er ikke nødvendig med ett isolert skap for å ha peltierkjøling.
Har laget en egen post om dette på forumet tideligere.
SteinMB, det er nok litt optimistisk å satse på kjøling ned til 2-3 grader i stua med peltier, da må du nok ha en kompressorkjøler. Kjøleeffekten med peltier blir veldig dårlig når temperaturdifferansen blir stor. Jeg er fornøyd med å komme 5-10 grader under romtemperatur.

Hvor stor aluminium plate brukte du? Kunne tenkt meg noe lignende, da jeg ikke har kjøleskapet tilgjengelig bestandig.

Sendt fra min HTC One
 
Her er bilde av kjøler og plate uten isolasjon. Tror det er 2mm tykkelse. Formen på plata kommer av at jeg fikk den hos ett plateverksted som feilproduksjon. Tror ikke det er noe poeng å ha den større. Platen er banket flat der kjøleren er montert og smurt med silikonpasta for best mulig varmeledning.

Peltier 1.jpg
 
Artig løsning. Og veldig kompakt! Jeg klarte vel ca 10 grader under omgivelsestemperatur med 30-50 mm isolasjon i alle retninger i gjæringsskapet mitt. Dog var det en del ekstra volum, og sikkert noe tap i skjøter. Og om man bruker to elementer, med et mellomkammer og isolerer grundig, så tror jeg man kan kan klare 15-20 grader med noe slikt. Men, jeg byttet altså til party cooleren heller enn å bygge ut. Har brukt den litt nå og er egentlig godt fornøyd. Ulyden gav seg av seg selv.

At den ikke kan stilles inn over 16 C løste jeg ved å koble peltierelementet (kjøleboks med STC-1000) på lokket. Blir hakket mer tungvidt med to kjølesystemer avhengig av temperatur, men funker fint. Det beste er at cold crashing og lagergjæring går helt smertefritt! Og så er den rimelig kompakt, har hjul, og funker fin også til sitt tiltenkte bruk hvis man har gjester og trenger mer kjøleskapsplass :)

B2 4.JPG B2 2.JPG B2 1.JPG B2 3.JPG
 
Sist redigert:
Her er bilde av kjøler og plate uten isolasjon. Tror det er 2mm tykkelse. Formen på plata kommer av at jeg fikk den hos ett plateverksted som feilproduksjon. Tror ikke det er noe poeng å ha den større. Platen er banket flat der kjøleren er montert og smurt med silikonpasta for best mulig varmeledning.

Vis vedlegget 13851

Hvor kraftig er elementet? Lurer på om det holder med en 1.5A strømforsyning.

Sendt fra min HTC One
 
Jeg ble inspirert av Ivar E, men gikk for denne varianten:
http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/kjoleskap/AC45/temptech-partycooler-ac-45

Vurderte en peltierløsning, men både kona og forsikringsselskapet setter mer pris på en ferdigkjøpt løsning.

Den er en del enklere enn den Ivar E har linket til, og har ikke digital temperaturkontroller. Istedet virker det som det er en effektregulator til kompressoren (selv om manualen kaller det elektronisk termostat). Starter når strømmen kobles på så den vil funke fint sammen med STC-1000 eller UT-200. Funker fint sammen med min STC-1000.

Noen inntrykk så langt:
+ støynivået er svært akseptabelt, min gir omtrent samme lyd som et kjøleskap (mye mindre lyd enn fra vifte i elektrisk kjølebokstopp)
+ kan fylles med vann
+ plastlokk som ikke knuser
- har bare tre små hjul under, som gjør at den ikke virker helt stabil om tyngdepunktet blir for høyt.
- hjul er ikke låsbare, så den bør stå på plant underlag

Må bare få laget lokk med hull til betterbottletuten, så blir dette bra.
 
Tilbake
Topp