Påske-øl

Jeg har lyst til å brygge denne oppskriften fra brygladen.dk

Oppskriften er:
3,5 kg lys ekstrakt fra Munton's
100 gram Saaz-humle
300 gram Cara-Red malt
10 gram Irish Moss eller Klar Urt
1 pakke S-23 lagergær
En skefuld enebær

Det er noen ting jeg lurer på.
1. Jeg har ikke Cara-red malt, noe Petit-agentur heller ikke har. Kan jeg bruke vanlig Crystallmalt i stedet?
2. Det står at man skal bruke lager gjær. Men jeg har ingen mulighet til å bruke undergjær så det må jo bli overgjær. Hvordan tror dere det blir i forhold til undergjær?
3. 100 gram saaz. Der skal det brukes 50 gram til bitter. Kok 60 min. 30 gram 30 min. 20 gram 5 min. Jeg vet ikke hvor mye bitter det blir. Jeg ønsker ølet noe bittert. I likhet med en IPA. Hvor mye bitter humle er da nødvendig?
4. En skefuld. Er det en tesje eller spisesje? Jeg går utfra at det er en spisesje men jeg er ikke sikker.

Dette kommer jeg ikke til å brygge før rundt den 20.
 
Hei Jalle, jeg anntar dette er til i underkant av 20 liter?
Min erfaring er at alt som begynner med cara... er Crystall eller karamell malt. Men det er mulig du må meske denne for å ikke ende opp med et utrolig søtt øl.
Brygga en Hefeweizen med Cara-Munich som jeg lot trekke en halvtime i 68 °C "for søtt". Med vanlig karamellmalt spiller det ingen rolle siden den allerede er "Meska"
Mengde humle i forrhold til bitterhet avhenger av Alfa-syre % og min erfaring er at du godt kan ta i litt på humlemengde, siden mye av aroma og bitterhet synker til bunns sammen med gjær.
Min siste IPA reiv i munnen når jeg smakte den rett etter kok, nå er den perfekt balansert. Da brukte jeg 50g Northern brewer og 50g cascade plus 25 g cas som tørrhumle i sekundær. Hennholdsvis 6,6 og 5,5% AA  til 17 liter ferdig øl
For mye einebær kan være plagsom i øl etter min smak, men du kan med trygghet ta en spiseskje med hele einebær og knuse de litt. Jeg brukte 1 dl. på juleøllet mitt. gikk helt fint.

Om du bruker Lager eller Ale gjær kommer vel ann på hvilke aromaer fra gjæren du er ute etter. Hvilken gjær er det du har?
Dette ser hvertfall ut  som et koslig påske bud :)
God Faste ;)
 
Hei! Jeg har nettopp fått min kone og en venninne av henne til å brygge et ekstraktøl, og da brukte hun litt caramalt også. Siden vi ikke hadde termometer (!) så bare malte hun malten og blandet det med varmtvann fra springen i et kvarter. Tror det ble bra.

Etter det jeg skjønner så er caramalt en veldig lys form for crystalmalt, og hvis ikke, så kan du prøve å erstatte med lys crystalmalt. Det kommer også litt an på malteriet hva som betraktes som lys malt...

EDIT: Forresten, om gjæren: du kan bruke en temmelig nøytral alegjær og holde tempen litt lav. Sånn rundt 18 °C eller enda et lite hakk kaldere.
 
Da kommer det til å bli Danstar nottingham ale. Den tåler fint ned til 15 og under det og. Så da kommer tempen på badet til å bli senket. Når det gjelder malten må jeg sende en mail til petit å høre hva de anbefaler. Det blir vel ei rå' sa bakeren. Men han fikk alle rå. ;) Taker for svar Riisen og Eduard :ilike:
 
Jeg fikk svar fra Skarland i dag.
Hei Salve. Står det noe om EBC verdi på denne malten? Hvis du ikke har EBC verdi så kan du vel velge mellom: Cara Munchener (EBC 120) Crystal (EBC 150) Special B (EBC 300)

Etter det jeg har lest på div. forum så er det malten med lavest EBC verdi som er lysest? Og da blir det jo cara Munchener. Men er dette spesial malt? Og hvis ike hva da med mesking? Det blir vel et kapittel for seg da ???
 
Stemmer det. Jo lavere EBC, desto lysere. Men det er ikke bare EBC som avgjør hva slags malt du har å gjøre med. Andre prosesser som kornet gjennomgår på malteriet setter sitt særegne preg på malten, og dette varierer også fra malteri til malteri.

Selv om det kanskje blir litt forvirrende kost, så kan jeg anbefale å gå inn i de respektive malteriers nettsider og sjekke spesifikasjonene på diverse malttyper. Eksempler:

http://www.muntons.com/homebeer/other-products/grain_malt.asp http://www.weyermann.de/eng/produkte_neu.asp?go=brauerei&umenue=yes&idmenue=37&sprache=2
http://www.fawcett-maltsters.co.uk/range.htm http://www.castlemalting.com/CastleMaltingSite.asp?Command=PageShow&PageID=10&Language=English
 
Jeg har vert inne på disse sidene å sett, men jeg er ikke så stø i engelsk at jeg kan forstå hva som er skrevet  :(
 
Jalle skrev:
Etter det jeg har lest på div. forum så er det malten med lavest EBC verdi som er lysest? Og da blir det jo cara Munchener. Men er dette spesial malt? Og hvis ikke hva da med mesking? Det blir vel et kapittel for seg da ???

Hei Jalle. Jeg regner meg ikke som noen ekspert på området men jeg kan prøve å si litt om basis malt og spesialmalt, mesking og bløtlegging (steeping).
For en brygger er det i utgangspunktet to typer malt - de som må meskes og de som ikke må meskes, noen eksempel:

Må meskes (for  å konvertere stivelse til sukker, ++. For en ekstraktbrygger erstattes disse typene av maltekstrakt):
1. Basismalt : Pale malt, Pilsner malt og Hvete malt.   Hovedingrediens i alle brygg.
2. Varmebehandlet basismalt:  Munchener malt, Vienna malt, Biscuit malt, Brown malt, Dextrin malt osv. Det er  varmebehandlet (kilned, toasted) basismalt som skal gi en spesiell smak og karakter til brygget. For eksempel; dersom du ønsker et øl med mye maltkarakter kan du bruke fra 30 -100%  Munchener malt)
Dette er ikke spesial malt slik jeg tolker det. Dersom du ønsker å bruke noen av disse malttypene i et ekstraktbrygg må de meskes for å få konvertert stivelse til sukker. Da utfører du en "minimesk" eller en "Partial mash".


Trenger ikke meskes (men bløtlegges, dvs. trekke i max 70gr. vatn ca 30 min.)
Det er disse som jeg regner som spesialmalt. Det er malt som har gått gjennom spesiell varmebehamdling slik at stivelse allerede er omdannet til sukker. Formålet med disse malt typene er å tilføre sødme og farge til brygget. I denne gruppen finner du "Crystal malt" og "Caramel malt". Andre typer spesialmalt er laget for å tilføre en røstet smak, f.eks Sjokolade malt, Black Patent, osv.
En "Cara Munic" er med andre ord en karamellisert Munchener malt som ikke trenger mesking.
En maltbrygger vil gjerne hive spesialmalten i mesken i lag med basismalten, men det er mest for enkelhets skyld.

Håper du ikke ble mer forvirret :)

Rune GE
 
Tilbake
Topp