Påskeøl, hva er egentlig det?

Vi siter her og planlegger et påskeøl, men så kom spørsmålet hva er egentlig et påskeøl?
vi mener muligens noe lyst og litt fruktig. for å ønske våren velkommen liksom...
hva mener dere et påskeøl er?
 
Sitter og funderer på det samme om dagene
Jeg tenker en IPA med en del hvetemalt go sitrus humle
 
Jeg har brygget Imperial (india) Amber, men kan aldri tenke meg at det er mer igjen når det faktisk blir påske, kan planlegge en til hvis den er så bra som jeg har tenkt at den skal bli.
 
fmandal skrev:
Endte med å brygge en appelsin-APA:

Størrelse i gjæringskaret: 13 liter

2.8 kg Maris Otter
0.18 kg Pale Crystal Malt
500 g Light Spraymalt

5 g Chinook @ 60 min
15 g Chinook @ 15 min
15 g Cascade @ 15 min
Ca. 50 g appelsin-zest @ 10 min (Tipper 50 gram, men målte ikke nøyaktig. Raspet skallet på to middels store appelsiner)
15 g Chinook @ 1 min
15 g Cascade @ 1 min

Safale US-05 tørrgjær.

Dette var første forsøk på BIAB. Begrenset suksess. Hadde beregnet å bruke 250 g spraymalt og få en OG på 1052. Måtte legge til 250 g spraymalt for å komme opp på 1051. Beregnet effektivitet ble cirka 50 prosent. Må fordype meg i internettliteraturen før neste bryggedag for å finne ut hva som kan forbedres.

BIAB-problemer til tross, dette brygget luktet rett og slett himmelsk. Står til gjæring på 19 grader nå, gleder meg til påske!

Jeg brygget denne i fjor, og skal ikke justere annet enn volum og effektivitet til årets versjon. Ble veldig godt mottatt, både av meg selv og alle andre som smakte det.

Nå gleder jeg meg til påske!
 
fmandal skrev:
fmandal skrev:
Endte med å brygge en appelsin-APA:

Størrelse i gjæringskaret: 13 liter

2.8 kg Maris Otter
0.18 kg Pale Crystal Malt
500 g Light Spraymalt

5 g Chinook @ 60 min
15 g Chinook @ 15 min
15 g Cascade @ 15 min
Ca. 50 g appelsin-zest @ 10 min (Tipper 50 gram, men målte ikke nøyaktig. Raspet skallet på to middels store appelsiner)
15 g Chinook @ 1 min
15 g Cascade @ 1 min

Safale US-05 tørrgjær.

Dette var første forsøk på BIAB. Begrenset suksess. Hadde beregnet å bruke 250 g spraymalt og få en OG på 1052. Måtte legge til 250 g spraymalt for å komme opp på 1051. Beregnet effektivitet ble cirka 50 prosent. Må fordype meg i internettliteraturen før neste bryggedag for å finne ut hva som kan forbedres.

BIAB-problemer til tross, dette brygget luktet rett og slett himmelsk. Står til gjæring på 19 grader nå, gleder meg til påske!

Jeg brygget denne i fjor, og skal ikke justere annet enn volum og effektivitet til årets versjon. Ble veldig godt mottatt, både av meg selv og alle andre som smakte det.

Nå gleder jeg meg til påske!

Så snadder ut

RoganJosh skrev:
Jeg har brygget Imperial (india) Amber, men kan aldri tenke meg at det er mer igjen når det faktisk blir påske, kan planlegge en til hvis den er så bra som jeg har tenkt at den skal bli.

Kan jeg i samme slengen spørre om oppskrift
 
Tilbake
Topp