passende beholder for mesking i stekeovn, hvor får jeg fatt i det?

Jeg har kommet inn på tanken om å meske i stekeovnen. Jeg ser for meg at det er ganske optimalt. Med et digitalt termometer (eller to) i mesken, pluss ett i ovnsrommet vil jeg kunne å stålkontroll på mesketemperaturen! Det vil også gi rom for å forlate prosessen i mye større grad enn der jeg er nå. I en situasjon der temperaturen ikke synker, går det an å meske for lenge?

For å få dette til bør jeg ideelt sett bruke en beholder med kvadratisk bunn. Jeg har sett slikt i stål på storkjøkken, men vet ikke hva det heter eller hvor jeg skal få fatt i det. Det hadde for så vidt vært helt ok med plast også, så lenge den er av matvarekvalitet, men det er jeg heller ikke sikker på hvor jeg finner i riktig størrelse og fasong.

Ovenen har utnyttbar plass pr. følgende mål:
37 dyp, 40 bed, 24 høy

Dette gir et rom på 35 liter. For mitt bruk vil en dunk på 25-30 liter være ganske optimalt. Det vil fint dekke dagens behov, samt gi litt rom å vokse inn i.

Hvor mye vekt tåler egentlig en stekeovn?

http://www.niche.no/kjele-halvhoy-o-36cm
36 bred, 22 høy, tror ikke du finner noe som passer bedre¨i utgangspunktet! Men alternativet er å gå til en blikkenslager å høre hva de skal ha for en spesialbygd beholder, 36x36x22, da får du med hjørnene og havner på ca 28l. grunnen til at du bør ha rom på sidene er at du trenger solide håndtak.

Veldig fin størrelse på den der ja! Men prisen var litt høyere enn jeg håpet på (alle monner drar). Jeg ser for meg at det finnes en plastdunk til rundt hundrelappen som gjør samme nytten ;)

Du bør være sterk i ryggen om du skal håndtere denne inn og ut av stekeovnen.  Finnes det ikke enklere og mer brukervennlige måter å opppnå det du vil på ?

Alt må jo være varmet opp til mesketemp på forhånd om dette skal fungere innen fornuftige tidsrammer, er det ikke da lettere å meske i en godt isolert kjøleboks?

Det er ikke så tungt om man er 2 om å løfte. Men, kom gjerne med forslag.

Jeg har tenkt på den kjøleboks-løsninga mange bruker, men der faller temperaturen kontinuerlig. Jeg har så langt mesket i kokekaret, og har også bestilt en PID for å holde temperaturen i karet konstant, men problemet der er at varme-elementet mest sannsynlig holder minst 80 grader når det tilfører varme, og dermed ødelegger prosessen i den delen av mesken som ligger rundt elementet. Rører man lite får man ugjevn varme, rører man mye har til slutt all mesken vært i kontakt med elementet, og prosessen stopper før den er ferdig.

Jeg vet ikke om dette problemet er reelt, men jeg tror det er sånn. I en stekeovn med varmluftsfunksjon vil dette problemet være så godt som fraværende.

Når jeg mesker i kjøleboks mister jeg 0,2 grader på 75 min ifølge mine to termometer. Det er attpåtil en kjøleboks fra europris til 149kr. Jeg varmer opp boksen med varmt vann før jeg tømmer det ut rett før meskevannet skal i sammen med malten. 0,2 grader temperaturtap tror jeg har ytterst lite eller ingen betydning på utfallet. Har ikke angret et sekund etter innkjøp av kjøleboksen. Allt som må til er litt mekking som til og med mamma hadde fått til, så kjør på med det er min anbefaling. Men hadde også vært interresant å høre hvordan resultatet hadde blitt med stekovnsmesking:)

Aller billigste og enkleste er å kle på kjelen du har en gammel dyne og et ullteppe, vil jeg tro.

Gunnar: Ok, og du har da den 35liter kjøleboksen?

For meg holder det lenge med den på 24 liter til 99kr, så da er jeg overbevist :)

Fordelen med stekeovnen er jo at det blir veldig enkelt å meske med fler temperatursteg, og at lengre mesketid blir mulig. Ikke sikkert det er noe poeng, men den kan lett stå over natta i stekeovnen for min del. Jeg tror jeg går for kjøleboksen i denne omgang, men kommer fremdeles til å holde øynene åpne for en billig og egnet beholder for stekeovnen :)

bas: jeg har så langt kledd kjelen jeg har med et pledd, men temperaturen faller likevel mer enn det som er ideelt. Jeg tar en tur på europris :)

Tror ikke det vil bli spesielt enkelt å kjøre fler temperatursteg i stekeovn. Luft er en svært dårlig leder for varme og vil bruke  timesvis på å øke temperaturen i noe så stort som mesken din. Tenk på hvor lang tid det tar å oppnå riktig kjernetemperatur i en stor steik i en ovn.........

Å holde korrekt temperatur i en stekeovn er vanskelig. Som regel skiller det mange grader i de forskjellige områdene i ovnen. Anbefaler å ta sukkertesten på minimum 6 punkter for kontroll med mindre du har thermocouples til å mappe ovnen med.

Hilsen en som jobber med kontroll av temperaturer.

Har ikke utnyttet hele boksen enda nei. På langt nær. Det meste jeg har hatt i den til nå er 16,5 l vann + 6,5 kg malt. Partiskyller i 2 omganger og endte med denne mengden opp med en OG på 1067. 22 liter i karet etter kok og et utbytte på ca 77%

bas: godt poeng!

Fredrik: Dette var jeg ikke klar over. jeg trodde viftefunksjonen løste dette. men det er jo likevel mye gjevnere enn om man skulle satt en gryte på en stekeplate f. eks.

Gunnar: 77% er ikke ille. Jeg vil gjerne over 80, men er ikke villig til å ofre armer og bein for å få det til. om jeg havner på 77 neste gang jeg prøver, skal jeg ikke klage :)

Bra at noen tenker utradisjonelt og litt utenfor (kjøle) ;)boksen, er jo slik verden utvikler seg.... men jeg tror denne hadde kostet mer enn den hadde løst.
Lykke til med ny boks!

Tilbake
Topp