Pastry Stout?

skjønner - jeg melder meg på. Pastry stout er godt - det får bli en 50L av hver (den norske og den utenlandske som var postet tidligere) og prøve litt forskjellige tilsetninger i første omgang. Og tynn stout er noe drit, så ekstra havre høres ut som en god idé, Bryren! Kjøpes essensene på bryggebutikken eller et annet sted?
Slikkepott.no har en god del.
 
Heisann,

Jeg har lyst til å brygge en slags sjokolade/pastry stout til vinteren. Det jeg sikter etter er søt, fyldig og ikke særlig bitter stout. Jeg har ikke så mye erfaring med å bygge oppskrifter, men jeg har fått med meg at laktose, kakaonibs og havregryn trolig blir en del av det. Ideelt sett ville jeg hatt en klone av Lervig sin "Times 8", dog med litt lavere alkoholinnhold :)

Noen forslag eller gode utgangspunkt?
 
Kan vel også komme med noen pointers, ut fra hva jeg har lest (husker ikke de forskjellige kildene, men husker at jeg tok dem som troverdige):
  • Lys sjokomalt gir en bedre/mykere sjokoladesmak enn mørk. Mørk blir mer bitter (kokesjokolade).
  • Du trenger typisk litt mer lys sjokomal enn mørk for samme intensitet ellers.
  • Litt vanilje fremhever sjokoladesmaken.
  • Som nevnt over: Lav IBU. Husk at mørk malt også bidrar til bitterhet (men selvfølgelig ikke IBU).
  • Litt CaCl2 kan være bra, men CaSO4 bør man være forsiktig med
  • Pass på pH ved bruk av mye mørke malter. CaCO3 kan være en idé (selv tenker jeg cold steeping).
  • Laktosemengde er ikke lett å bli klok på, men en plass mellom 5 og 10 % er sikkert innafor.
  • Laktose er ikke gjærbart, men er bare ca 1/6 så søtt som vanlig bordsukker.
  • Litt havre for munnfølelse brukes ofte
Var mer, men det var OTOMH :)

Dumt spørsmål, men når du skriver mellom 5-10% laktose. Hva er det 5-10% av? :)
 
Pastry stout må være min absolutte favoritt-øltype så veldig overrasket over at det er så lite fokus på dette blant hjemmebryggere. Håper folk rapporterer tilbake når de får testet litt eller finner interessante kilder :)
 
Pastry stout må være min absolutte favoritt-øltype så veldig overrasket over at det er så lite fokus på dette blant hjemmebryggere. Håper folk rapporterer tilbake når de får testet litt eller finner interessante kilder :)
Jeg har brygget en med inspirasjon fra ting jeg har funnet rundt omkring. Foreløpig er den noe bitter, men det vil nok gi seg etterhvert. Smaksprofilen er veldig bra, god fylde, men slet med å gjære den helt ned til målet (pitcher bare tørrgjær rett i karet). Neste gang tror jeg at jeg vil bruke enda mer vaniljeessens også!
 

Vedlegg

  • B599AF31-A2F6-49E7-84B9-0C98A5157B00.jpeg
    B599AF31-A2F6-49E7-84B9-0C98A5157B00.jpeg
    184,7 KB · Sett: 65
Noen som har testet denne: https://www.7fjellbryggeri.com/brewourendamerjulennjesus/
Riktignok brown ale, men interessant som et utgangspunkt. Tilsette litt røstet bygg, og vipps, så er det stout :D

Den så ikke dum ut til å brygge videre på. Jeg antar at man kan bumpe de prosentene med laktose til ca 15%, og så tilsette "pastries"

Bestemte meg litt impulsivt for å brygge denne i dag - fant dog ut rundt kokeslutt at jeg hadde glemt å bestille laktose. Får ordne det snarest og pøse det rett i tanken? Er det noe spesielt jeg bør gjøre da for å sikre meg at det løser seg opp? Har heller ikke bestemt meg hvordan jeg skal realisere denne linja:
Vanilla cookie, chocolate and coconut flavoring to taste @ bottling
Lage tinktur av kokosmasse (kanskje roaste den litt?), kakaonibs og vaniljestang/essens/sukker? Hva tror dere?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hva tror dere om denne oppskriften?
Det ble mye screenshots, beklager det. Screenshot_20210103-211412.pngScreenshot_20210103-211424.pngScreenshot_20210103-211436.pngScreenshot_20210103-211442.png
 
Du må nok øke kokosmengden kraftig hvis du skal kjenne noe kokos, 250g kanskje, ristet på 180°. Og jeg ville ikke ha tilsatt noe i kok, alt etter tre dager.
 
Du må nok øke kokosmengden kraftig hvis du skal kjenne noe kokos, 250g kanskje, ristet på 180°. Og jeg ville ikke ha tilsatt noe i kok, alt etter tre dager.
Det er bare en 12 liters batch.
Bli ikke 250 gram litt mye?
 
Hmmmm.
Ok. Da skal jeg øke dosen :).
Røster du den først? Og tilsetter i gjæringskar?
Ja, jeg fant ikke ferdig røstet så jeg gjorde det i ovnen etter råd fra @Amarillo.

Før
received_1738030456361590.jpeg

Etter
received_348643423232371.jpeg

Dytta det hele i den største tilsetningsposen jeg hadde og tørrkokosa en gode 5 dager.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp