1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Pastry Stout?

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av JEG, 20 Des 2018.

1. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ananas skal i secondary. "Tørr-ananase" heter det da. Funker bra sammen med vaniljesauswhirlpool

1Morten liker dette.
  2. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ikke det et enzym? :p

3. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Stemmer, det som bryter ned eurekahumle...

4. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du tenker på bromelain. Med mindre man har en meat-stout, og ikke milk-stout, så betyr nok enzymet lite.

5. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare må siden amerikanere og ananas allerede er nevnt.

- Sir, we’ve found this and we needed you to name it.
    - «Pineapple»
    - But we figured we might as well just call it “Ananas” since the majority of the world refers to it as-such....
    - «Pineapple»
    - But sir-....
    - «Pine. Apple.»

6. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pine: Simcoe + Chinook
    Apple: Acetaldehyd

7. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ligger dere verdiene på sweet stout? Eller imperial? Får liksom lyst til å ta helt av, men men...

8. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Savner "mal" for imperial sweet stout....

Løver og 1Morten liker dette.
  9. Hannaas

Hannaas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kom til å tenke på at @Overgjæret hadde noe om pastry stouts i sin podcast, så jeg måtte sjekke litt. Det kommer noen gode tips fra Omnipollo i siste fem minuttene av denne episoden. Usikker på om det var dette innslaget jeg tenkte på, men det er i alle fall noe. Kort oppsummert: Vær forsiktig med humlebitterhet, velg røstet malt med sjokoladepreg fremfor brent preg, bygg kompleksitet med mange ulike malttyper.

JEG og Mats Ø. liker dette.
  10. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan vel også komme med noen pointers, ut fra hva jeg har lest (husker ikke de forskjellige kildene, men husker at jeg tok dem som troverdige):
    • Lys sjokomalt gir en bedre/mykere sjokoladesmak enn mørk. Mørk blir mer bitter (kokesjokolade).
    • Du trenger typisk litt mer lys sjokomal enn mørk for samme intensitet ellers.
    • Litt vanilje fremhever sjokoladesmaken.
    • Som nevnt over: Lav IBU. Husk at mørk malt også bidrar til bitterhet (men selvfølgelig ikke IBU).
    • Litt CaCl2 kan være bra, men CaSO4 bør man være forsiktig med
    • Pass på pH ved bruk av mye mørke malter. CaCO3 kan være en idé (selv tenker jeg cold steeping).
    • Laktosemengde er ikke lett å bli klok på, men en plass mellom 5 og 10 % er sikkert innafor.
    • Laktose er ikke gjærbart, men er bare ca 1/6 så søtt som vanlig bordsukker.
    • Litt havre for munnfølelse brukes ofte
    Var mer, men det var OTOMH :)

LarsUlv liker dette.
  11. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@JEG Fikk du noe svar fra Cerveziam på CHUD?

12. JEG

JEG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nope! Var Pecanisher jeg siktet til, dog.
    Har hørt mye skryt av Amundsen Zygoat. Teker å teste den og deretter komme med en forespørsel til dem også.

1Morten liker dette.
  13. Overgjæret

Overgjæret
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vi har et par episoder hvor dette blir tatt opp. Særlig i den hvor vi intervjuer Cervisiam så går vi i detalj på hvordan man kan gå frem for å tilsette smaker, og også i episoden fra MBCC '18 hvor vi intervjuet Henok fra Omnipollo.
    Ellers som det nevnes, lav bitterhet, lite skarp røstet maltsmak, laktose og en kombinasjon av smaker er lurt. Anbefaler å bruke vanilje som kompliment til de fleste smaker. Vaniljen er en god smaksforsterker.

espux, JEG, Hannaas og 1 annen person liker dette.

Del denne siden