Pastry Stout?

Ananas skal i secondary. "Tørr-ananase" heter det da. Funker bra sammen med vaniljesauswhirlpool
 
Bare må siden amerikanere og ananas allerede er nevnt.

- Sir, we’ve found this and we needed you to name it.
- «Pineapple»
- But we figured we might as well just call it “Ananas” since the majority of the world refers to it as-such....
- «Pineapple»
- But sir-....
- «Pine. Apple.»
 
Ligger dere verdiene på sweet stout? Eller imperial? Får liksom lyst til å ta helt av, men men...
 
Kom til å tenke på at @Overgjæret hadde noe om pastry stouts i sin podcast, så jeg måtte sjekke litt. Det kommer noen gode tips fra Omnipollo i siste fem minuttene av denne episoden. Usikker på om det var dette innslaget jeg tenkte på, men det er i alle fall noe. Kort oppsummert: Vær forsiktig med humlebitterhet, velg røstet malt med sjokoladepreg fremfor brent preg, bygg kompleksitet med mange ulike malttyper.
 
Kan vel også komme med noen pointers, ut fra hva jeg har lest (husker ikke de forskjellige kildene, men husker at jeg tok dem som troverdige):
  • Lys sjokomalt gir en bedre/mykere sjokoladesmak enn mørk. Mørk blir mer bitter (kokesjokolade).
  • Du trenger typisk litt mer lys sjokomal enn mørk for samme intensitet ellers.
  • Litt vanilje fremhever sjokoladesmaken.
  • Som nevnt over: Lav IBU. Husk at mørk malt også bidrar til bitterhet (men selvfølgelig ikke IBU).
  • Litt CaCl2 kan være bra, men CaSO4 bør man være forsiktig med
  • Pass på pH ved bruk av mye mørke malter. CaCO3 kan være en idé (selv tenker jeg cold steeping).
  • Laktosemengde er ikke lett å bli klok på, men en plass mellom 5 og 10 % er sikkert innafor.
  • Laktose er ikke gjærbart, men er bare ca 1/6 så søtt som vanlig bordsukker.
  • Litt havre for munnfølelse brukes ofte
Var mer, men det var OTOMH :)
 
Nope! Var Pecanisher jeg siktet til, dog.
Har hørt mye skryt av Amundsen Zygoat. Teker å teste den og deretter komme med en forespørsel til dem også.
 
Kom til å tenke på at @Overgjæret hadde noe om pastry stouts i sin podcast, så jeg måtte sjekke litt. Det kommer noen gode tips fra Omnipollo i siste fem minuttene av denne episoden. Usikker på om det var dette innslaget jeg tenkte på, men det er i alle fall noe. Kort oppsummert: Vær forsiktig med humlebitterhet, velg røstet malt med sjokoladepreg fremfor brent preg, bygg kompleksitet med mange ulike malttyper.

Vi har et par episoder hvor dette blir tatt opp. Særlig i den hvor vi intervjuer Cervisiam så går vi i detalj på hvordan man kan gå frem for å tilsette smaker, og også i episoden fra MBCC '18 hvor vi intervjuet Henok fra Omnipollo.
Ellers som det nevnes, lav bitterhet, lite skarp røstet maltsmak, laktose og en kombinasjon av smaker er lurt. Anbefaler å bruke vanilje som kompliment til de fleste smaker. Vaniljen er en god smaksforsterker.
 
Regner med de fleste har fått det med seg, men brewshop har tatt inn cholaca. Skal testes
Det så jeg selv! Cholaca og vanilje, det hadde vært noe. Jeg smakte forresten et øl på lørdag som var sweet stout med vanilje. Masse vanilje og masse sjokolade, nesten lys sjokolade i smak og aroma. Han sa det var sweet stout, men det kunne jaggu vært pastry og. Jeg tror skillet mellom de to stilene er ganske så diffus. Noen som har noen tanker?
 
Det så jeg selv! Cholaca og vanilje, det hadde vært noe. Jeg smakte forresten et øl på lørdag som var sweet stout med vanilje. Masse vanilje og masse sjokolade, nesten lys sjokolade i smak og aroma. Han sa det var sweet stout, men det kunne jaggu vært pastry og. Jeg tror skillet mellom de to stilene er ganske så diffus. Noen som har noen tanker?

Har alltid trodd det var sweet stout med tilsetninger. Men jeg er en enkel sjel da.
 
Det ble litt mer. Nå gikk nettopp 100 gram kokos, 50 gram kakaonibs, 100 gram rapadurasukker og 5 dråper vaniljeekstrakt i dunken. Skal bli pastry [emoji1417]
da094f90df32309423b6111164135956.jpg
 
Tilbake
Topp