Påvirker sterkrensen gjæra?

Før desifiserte jeg bryggeutstyret med kokende vann etter vask, og hadde ingen problemer med gjæring og ettergjæring. Men i de seneste bryggene har jeg brukt sterkrens til desinfisering istedenfor (varmt vann + 5ml sterkrens pr 10 liter) og samtlige brygg har brukt veldig med tid på å gjære ut (opp til 7 veker). Noen har av de har stoppet å gjære mye før de skal, og andre vil ikke ettergjære på flaske. (har vert fin dato på gjærpakkene)  Har passet på at det renner godt av utstyret som har vert i sterkrens før det kommer i kontakt med brygget. Kan heller ikke se at jeg gjør noe anneledes i selve bryggeprosessen, en det jeg har gjort før. Burde jeg ha kokt opp vann for å skylle etter bruk av sterkrens? Er det rester av sterkrensen som sinker gjæra?
 
Det tviler jeg sterkt på.  En så tynn løsning som det vi her snakker om, i ørten liter med vørter? Når det hevdes at gjær kan syrevaskes på pH 2 (omtrent som det du har) i 2 timer, så kan de restene umulig ha noen innvirkning.  Vet fra mitt eget fag at villgjær ikke bare overlever, men kan vokse i slike sure miljø. 

Se: http://oz.craftbrewer.org/Library/Methods/Hayes/YeastWash.shtml
Når det er sagt, så bruker jeg litt sterkere løsning og skyller det av med varmt (+72 el mer) vann.  Ikke for gjærens skyld, jeg bare føler meg bedre når jeg vet at det ikke er fosforsyre i ølet mitt.  Irrasjonelt, joda - men uten en dash irrasjonalitet så ville vi sikkert kjøpt øl vi også?

Trygve
 
Tilbake
Topp