PBW

Fikk pbw i posten i kveld, hvor mye bør jeg bruke på sfkikkelig fastbrent vørter i bb30?

Jeg villa ha brukt 40 gram, 2 liter vann, varmet det opp til ca. 70C og latt det stå over natten (uten varme).

De som forhandler bryggeutstyr har nok mye fint, men det er ikke alt man nødvendigvis behøver å kjøpe. Jeg brygget i går, og fikk et belegg i bunnen av min BB30. Etter at jeg var ferdig med å avkjøle vørteren og fikk den ut av kokekaret, skylte jeg dunken og kjørte på med vann, og lot det koke på full pupp i sikkert 20 minutter. DA ble det sikkerlig fastbrent. Slo av kokeren, og tok vanlig pulver av den typen man bruker i oppvaskmaskina, og lot det stå over natten. Det fastbrente var bare å skylle av, og jeg gikk over med en svamp. Innsiden av kokeren tror jeg ble blankere enn da den var ny.

Rimi selger slikt stoff for 30 kroner for 2 kilo, og det kommer til å rekke til mange vasker :)

Bjarte H skrev:
Jeg villa ha brukt 40 gram, 2 liter vann, varmet det opp til ca. 70C og latt det stå over natten (uten varme).

Gjør det noe om jeg varmer det opp til 70 ºC i kveld ( skrur av varmen etter oppvarming til 70 grader) og lar det stå til i morgen ettermiddag og tar det når jeg kommer hjem fra jobb?

janvad skrev:
Bjarte H skrev:

Gjør det noe om jeg varmer det opp til 70 ºC i kveld ( skrur av varmen etter oppvarming til 70 grader) og lar det stå til i morgen ettermiddag og tar det når jeg kommer hjem fra jobb?

Det høres bra ut :)

Bjarte H skrev:
Og hvis det ikke er nok kan du tilsette litt mer og fortsette :)
Prøvde og gå over belegget med en myk svamp nå før jeg gikk på jobb, men det virket som belegget sitter ennå. Skal jeg bare tilsette mer pbw til det eksisterende vannet i bb'en? I så fall hvor mye mer pbw kan jeg tilsette  (brukte 2 liter vann og 40 gram pbw) og varme det opp igjen til ca 70 grader og la det stå en natt til, om det ikke har løst seg til i ettermiddag?

Bjarte H skrev:
Ja du kan godt tilsette mer. Varme og tid hjelper også, men er ikke nødvendigvis et must :)

Er det noe begrensninger på hvor mye jeg kan ha oppi med PBW pr liter, med tanke på og ikke ødelegge det rustfrie i bb`en?

Tilbake
Topp