Batch-blanding hadde ikke hjulpet her, siden det var en konsistent og tilsynelatende permanent smaksendring. Ellers fordrer slik blanding at man har tilstrekkelig stor produksjon til at man har flere batcher av samme øl i produksjon på en gang. De norske industribryggeriene kan gjøre det for de større pilsner-variantene sine, og da er det vel oftest slik at de brygger neste batch i 'motfase' mht feil: dvs om de har en batch som er litt for tørr, så brygger de neste batch litt for søt og blander dem.
Ellers er greia med blanding muligens at lager- og gjæringstankene deres er et helt antall ganger større enn bryggverket, slik at blanding/sammenslåing er en del av designet, uten at det ligger noe kvalitetsmessig negativt i det.
Jeg vet ikke om de har tilsvarende rom for blanding i øltypene med lavt salgsvolum, som bayer og bokk. Jeg har et vennepar som har endt på batch-kjøret på Frydenlund Bayer, og vet hvilke batcher som smaker bra, hvilke som er for søte, hvilke som smaker sært ... og hvilke butikker du får de enkelte i. Jeg er nok ikke helt der ennå. Jaja.