Pellets vs Blomst...Igjen.

IPA - 25 Liter

6 kg pale ale malt
500g hvete
500g cara 50

50g Chinook 12% alfa 90 min kok
50 g Cascade 30, 15, 5 og 0 min kok
Safale S-04.

prøvde meg på denne her en dag. brukte pellets uten sokk, som ble med i gjæringskaret. skulle i utgangspunktet bli en rimelig standard IPA, men smakte mer i rettningen av two captains i IBU. smakte bra, ikke missforstå:) men ikke helt sånn jeg forventet. Kan noen forklare meg hvor stor forskjell blomst med å uten sokk, pellets med å uten sokk har å si ?

Jeg har lest en gang at med å bruke humlepose (regner med at det var det du mente) må man regne cirkus 80% utbytte av humlen. Forskjellen på blomst og pellets er nok marginal.

Ikke veldig mye å si. De bunnfeller etter hvert, og dersom man cold crasher før flaskin/fat samt er litt forsiktig med hevert så får man minimalt med partikler med videre.

Jeg har hørt at man får med mindre grums over i omstikkingsbøtta dersom man bruker pellets og coldcrasher ølet versus det å bruke blomst. Har ikke erfaring med dette da jeg bare bruker pellets. Får lite eller ingen humlerester med over på fat nå etter at jeg startet med coldcrashing av ølet før tapping på fat.

Ser for meg at en mulig grunn til at ikke blader bunnfeller like lett er at co2 kan være fanget under de og holder de ved overflaten.

Tilbake
Topp