PicoBrew Zymatic

Skjønner bare ikke helt hvordan den koker vørter'n, mens malten fortsatt er i maskinen. Separat skjult kokekar?  :jaha:

De koker aldri, bare resirkulerer rett under kokepunktet. Står i FAQ'en nederst på kickstartersida:

We usually run the fluid just below boiling temperature. The near boiling occurs in the heat exchanger, adjunct compartments and keg.Through testing we have found that there is nothing magical about boiling- it’s just traditional since beer was invented a long time before thermometers and process controls. In a conventional homebrew system, boiling is important since the temperature control is not as precise- keeping the entrie kettle at 208° steadily for an hour is impossible for most home brew systems. Also in home brew systems, a vigorous boil ensures mixing of the brew kettle. In the Zymatic™, this mixing is done by circulating the wort. We have run extensive testing for hops extraction, off flavors and clarity, and have found no detraction from running slightly less than boil.

Høres veldig merkelig ut dette med koking. Da har disse folka klart å avsløre noe ved brygging ingen andre bryggerier har klart før?

T Jacobsen skrev:
Høres veldig merkelig ut dette med koking. Da har disse folka klart å avsløre noe ved brygging ingen andre bryggerier har klart før?
Det tenker jeg også er litt merkelig.
Hadde de store bryggeriene kunnet slippe å koke hadde dem nok begynt å gjøre det for lenge siden?

Høres ut som at hvertfall cold break blir med i gjæringskaret. Det blir sikkert OK øl med denne løsningen, men neppe optimalt. Altfor lite fleksibelt, men det er vel prisen man må betale for at det skal være lettvint.

Hvis man vil ha et helautomatisert hjemmebryggeri, ville jeg heller godt for BjarteHs opplegg :)

Røffly 10000,- pluss frakt og mva for Zymaticen ... tror jeg også går for Bjarte sin løsning når han kommersialiserer den. ;)

Ikke akkurat veldig imponerende. Og så har de brukt et eldre brewtroller-kort (og sannsynligvis mye av koden) :)

Hvis den nå fungerer slik som de sier, er den da noe mindre imponerende enn feks en Speidel, som forøvrig koster 2000,- mer?

Ptrckschndr skrev:
Hvis den nå fungerer slik som de sier, er den da noe mindre imponerende enn feks en Speidel, som forøvrig koster 2000,- mer?
Mitt svar er ja. Denne maskinen får du ikke mer en 10 liter per batch. Minste speidelen rundt 20 liter.
Kan ikke se for meg at denne maskinen skal kunne revolusjonere bryggeverden. Mesking vil ta den tiden det trengs og koking det samme.

Fatet på bildet er 9 liter, maskinen brygger i vanlig 5 gal corneliusfat. (står i kommentarer) Den koker ikke vørter'n de mener det ikke trengs bare man holder temperaturen relativt høyt og sirkulerer (her er jeg enig i skepsisen, men hvem vet, har noen prøvd å brygge uten å koke? Mener det var en challenge som ble satt igang på forrige brewing network podcast) Det "revolusjonerende" er vel ikke brygge/gjærings-tid spart, men repeterbarhet, almen tilgjengelighet, vasketimer og plass spart.

Ptrckschndr skrev:

Tvilar på den kan samanliknast med Speiden, eigentleg. Lagar sikkert greit øl, med mange begrensingar.

Det høres kanskje ut som jeg er en picobrew selger, men er bare nysgjerrig =)

Hvilke begrensninger har den i forhold til Speidelen? Big Beers på spiedel medfører jo også DME og/eller dobbeltmesk. Trenger man flere humletilsetninger enn de fire kamerne tillater så kan man stanse mitveis og slenge oppi.

Jamil fikk ikke lov å koke i challenge'n mot Moscow nå sist. Det endte vel med at han tørrhumlet et ferdig kit som ikke trengte koking (da dette allerede var gjort på forhånd). Resultatet ble vel så som så (mest pga humlinga). Han hadde vel også laget et annet AG brygg uten kok som smakte r*v (etter det jeg husker). Så brygging uten koking utgår for min del i hvert fall ;)

Ptrckschndr skrev:
Det høres kanskje ut som jeg er en picobrew selger, men er bare nysgjerrig =)

Hvilke begrensninger har den i forhold til Speidelen? Big Beers på spiedel medfører jo også DME og/eller dobbeltmesk. Trenger man flere humletilsetninger enn de fire kamerne tillater så kan man stanse mitveis og slenge oppi.
Ja, eller ein kan KOKE ned vørteren og få mindre volum og sterkare vørter. Er i utgangspunktet skeptisk til slike nyvinningar som kostar ein arm og ein legg, når det einaste ein treng er ei skikkeleg gryte med varmekjelde og ein meskepose, for å lage world-class-beer. :)

protto skrev:
Ja, eller ein kan KOKE ned vørteren og få mindre volum og sterkare vørter. Er i utgangspunktet skeptisk til slike nyvinningar som kostar ein arm og ein legg, når det einaste ein treng er ei skikkeleg gryte med varmekjelde og ein meskepose, for å lage world-class-beer. :)

Word, bro.

Tilbake
Topp