PID eller STC-1000

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg sitter og leser mange fine tråder her.
Masse flott info som jeg forstår noe av innimellom.
Det snakkes masse om PID og stc-1000 mener jeg de heter.:confused:
Jeg digger og bygge selv det har jeg gjort hele livet.
Har for så vidt masse elektro bakgrunn også med det har ikke noe med ølbrygging å gjøre.
Tenkte å lage meg sirkulering for min BB30 G3.
Ser også på mange steder at de ikke er fornøyd med elektronikken på sine BB30 og tenkte da samtidig og bygge inn ny varmestyring om det er nødvendig da?
Jeg har kun brygget en gang på min nye BB30 så har ingen erfaring ennå.
Men har man en liten byggmester BOB i seg så leiter en jo etter mer jobb:)
Eller rett og slett hva er det best og gjøre!
 
Elektro har masse med ølbrygging å gjøre ;)
Spørsmålet bør vel stå til de som er kjent med BB30, men PID er veien å gå for tempstyring av vann ;)
 
Hei. Kjenner meg igjen i det å lete etter nye prosjekter. Jeg har brygget mye på BB30 før jeg gikk over på andre løsninger.
Flere av utfordringene jeg har 'oppkonstruert', har ofte resultert i dårlige DIY løsninger, mens de utfordringene som 'har kommet til meg', har gitt gode løsninger. Litt klønete sagt, men jeg vil anbefale deg å brygge flere ganger på BB'n før du starter oppgraderingsprosjektet. Jeg lærte meg etterhvert hvordan BB'n fungerte i mitt oppsett, og hadde ikke behov for oppgradering. Andre har kommet til helt andre konklusjoner :) i sine oppsett.
Dersom bygge-trangen blir stor, vil jeg heller anbefale å få bygget full temperaturstyring på gjæringsskapet/ -rommet - dersom du ikke allerede har det :)
STC-1000 passer meget godt til gjæringsskap
PID m/SSR passer særdeles godt til temperaturstyring under brygging
 
Jeg bruker i dag en UT-200 med føler teipet fast på gjæringstanken. Den er koblet til en ovn som regulerer med 1° diff.
Har et lite rom så det tror jeg skal virke...
Har da kun ett brygg om gangen i rommet:)
Så det brukes STC-1000 for og overstyre (skru av og på strømmen på støpslet) i kjøleskap eller fryser for og holde 10°C
 
Hei. Kjenner meg igjen i det å lete etter nye prosjekter. Jeg har brygget mye på BB30 før jeg gikk over på andre løsninger.
Flere av utfordringene jeg har 'oppkonstruert', har ofte resultert i dårlige DIY løsninger, mens de utfordringene som 'har kommet til meg', har gitt gode løsninger. Litt klønete sagt, men jeg vil anbefale deg å brygge flere ganger på BB'n før du starter oppgraderingsprosjektet. Jeg lærte meg etterhvert hvordan BB'n fungerte i mitt oppsett, og hadde ikke behov for oppgradering. Andre har kommet til helt andre konklusjoner :) i sine oppsett.
Dersom bygge-trangen blir stor, vil jeg heller anbefale å få bygget full temperaturstyring på gjæringsskapet/ -rommet - dersom du ikke allerede har det :)
STC-1000 passer meget godt til gjæringsskap
PID m/SSR passer særdeles godt til temperaturstyring under brygging

Var PID styringa en av de dårlige løsningene?
 
PID til temperaturstyring under brygging, det er den "laget" for. Dersom systemet og instillingene er gjort rett blir det meget nøyaktig. STC-1000 fungerer utmerket til temperaturstyring av gjæring(f. eks. kjøleskap). Stc-1000 er en termostat mens PIDen regner ut parametere for av og påkobling av elementet for å styre det nøyaktig. Sånn halveis enkelt forklart...
 
Tilbake
Topp