PID kontroller - Ombygging av Villabryggeri - Kochstar

Oskar_L

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg holder på å bygge om en Kochstar kjele til PID styring.

Har puttet inn et Auberins SYL-2362 PID kontroller med tilhørende temperatur sensor som ser ut til å passe fint. Denne kontrolleren ser ut for å ha et 3A rele innebygget, noe som ikke er nok til å drive elementet på 2000W i kjelen.

Det jeg da lurer på er som følger.

1. Ligger releet orginalt i temperatur sensoren eller ligger det en annen plass som jeg ikke har funnet slik at jeg slipper å kjøpe et nytt 10A SSR rele?

2. Forutsatt at svaret på nr.1 er at jeg må kjøpe et nytt SSR rele. Har noen et 10A SSR rele liggende i Bergen som jeg kan kjøpe?

3. Trenger et 10A SSR rele kjøleribbe?

Mvh
Oskar
 
Originalt ligg nok kontaktsettet i termostaten. Har kontrolleren din utgang for SSR kan du koble til det ja. Du bør bruke eit som er rata for meir enn 10A då straum nerme merkestraumen krever svær kjøleribbe og gjerne luftsirkulasjon. Eg ville gått for 25A SSR med kjøleribbe.
 
Det er kansje liknande kjele eg har montert PID og SSR i. Det gjekk med litt kapping i plasten. Kjøleribba di er kansje litt større og toler sikkert litt kapping om den ikkje får plass.
 
Fant eit bilde av kjelen din på bildetråden. Ser ikkje heilt ulik ut. Kva slags kjele er det du hadde som utgangspunkt?
 
Weck eller Rommelsbacker trur eg den heiter. 2kw element under kjelebotnen. Fungerar bra ti opp til 20l brygg. Veldig lettvint. Bryggar på den paralelt med eit større bryggeri.
 
Tilbake
Topp