Pid på bb30

Eirik Furenes

Norbrygg-medlem
Driver å lager pid styring til bb30. Har lagt sensoren (pt100) mellom pumpa og strupeventilen (ikke kranen på bb). Merker at det er stor temperatur forskjell mellom mesken og sirkulasjonen. Vil denne temperaturforskjellen holde seg noenlunde konstant? Tenker å justere sensor kalibreringen på pid "litt" feil slik at jeg kan stille pid inn på "rett" meske temperatur. Noen ideer?

Takk.

Jeg har proben i ett t-ledd rett etter krana for å få kortest mulig vei fra varmeelement til probe.

Har også tenkt å gjøre det, men opplever en enorm temperatur forskjell mellom mesken og vannet rundt silkaret. (5-10 grader varmere i mesken) Har isolert Beer Brewen også. Er derfor redd for at mesken skal bli for varm i forhold til det som sirkuleres og blir målt.

Jeg er bare en fersking som prøver å få kontroll på temp. På grunn av temperaturforskjellene med bb30 har jeg begynt å måle fra bunnen av mesken (vanntett sensor), kombinert med dobbelt liggeunderlag rundt beholder og pledd over lokket (hvis utebrygging). Når begge brytere er av etter oppnådd mesketemperatur holder den temperaturen jevnt i ca 45 min uten justering. Den bruker tydeligvis varming uten bryterne på for til "keep warm" funksjonen.  I tillegg synes jeg det hjelper på utbytte å la være å sirkulere i mesketiden. Sirkulering med bb30 under mesk opplever jeg så langt som utkontrollerbart. Kjører sirkulering etter utmesk.

Mitt tips er. Bruk pumpe, splitt/fordel vannet både utside og innside maltrør. Da kan pumpa kjøre høy gjennomstrømming. Riktig temperatur på utside av maltrøret stabiliserer og mesken. Bruk pid og ssr til å styre strømnen til bb'n. Mål temp ut av kran. "Keep warm" er fake. Ingen varme på da. Rør jevnlig og godt i mesken i hele meskeperioden untatt mot slutten.

--

Tilbake
Topp