PID til å regulere temperatur i fryser

Hei
Eg har ein PID liggende som eg tenkte å bruke til å sette av/på ein fryser som eg vil bruke som gjærings skap.
Tenkte å koble den til ein stikkontakt.

Noen som har gjort dette?
 
ruben skrev:
Hei
Eg har ein PID liggende som eg tenkte å bruke til å sette av/på ein fryser som eg vil bruke som gjærings skap.
Tenkte å koble den til ein stikkontakt.

Noen som har gjort dette?
Det vil jeg ikke anbefale ettersom den vil switche av og på hele tiden. Du kommer til å slite ut kompressoren på no time:)
Kjøp deg en stc-1000 på ebay:)
 
En pid er ikke annbefalt til å styre kjøleskap/fryser.
Knekker nok kompressoren nokså fort.
Ville heller brukt stc-1000 eller en ut-200
 
De Pid'ene som er brukt i bryggingen er stort sett beregnet for ohmsk last(motstand=varmeelement) og disse tar ingen skade av den måten pid'en regulerer på.
 
Det høres ikke ut til å være en god ide. En PID regulator gir et pådrag som varierer med avviket mellom målt temperatur og satt temperatur. Hvis man skal gjøre dette på en kjøleskap motor så er en nødt til å sette inn en frekvensomformer for å kunne styre hastigheten på motoren for dermed å ha et regulerbart pådrag. Men en ny kjøleskap termostat vil være rimeligere enn en frekvens omformer og mer enn god nok i dette tilfellet.  RS Components har mange forskjellige beregnet på kjølemoroter. De koster under kr 400.- Det har også vært mange forslag her på forumet. Se f.eks  http://no.rs-online.com/web/p/temperature-controllers/0461216/
 
En kjøleskaps kompressor må ha en pause på ca 3 min, for å utligne trykket mellom fordamper (kjøle delen) og kondensator (varme delen, sitter bakpå kjøleskapet). hvis du starter kompressoren før de 3 min har gått så vil den gå istykker veldig fort. hvis du har mulighet for å justere periodetid på pid regulatoren så går det an å sette denne til 6  min, slik at den er minimum 3 min på og 3 min av
 
Kjøp deg ein stc-1000, den har utgang for varme og kjøling. Du bør ha ei varmekjelde i skapet også om du vil gjære i det.
Pid er ikkje egna, og heller ikkje nødvendig i dete tilfellet.
 
Det var ikkje så vanskelig å komme til den konklusjonen om å ikkje bruke PID til å styre temperatur i fryseren ;D

Takker for gode svar og tips.

Blir kansje ein UT-200 fra "bryggselv.no"
 
nordtvedt skrev:
En kjøleskaps kompressor må ha en pause på ca 3 min, for å utligne trykket mellom fordamper (kjøle delen) og kondensator (varme delen, sitter bakpå kjøleskapet). hvis du starter kompressoren før de 3 min har gått så vil den gå istykker veldig fort. hvis du har mulighet for å justere periodetid på pid regulatoren så går det an å sette denne til 6  min, slik at den er minimum 3 min på og 3 min av

Eventuelt til 15 minutter, så har man 3 minutter pause for alle pådrag under 80%. Jeg kan ikke helt se at det skal være veldig problematisk med PID, selv om termostat sikkert er litt tryggere og godt nok.
 
De fleste PID'er kan settes til 1 / 0, dvs kun av eller på, samt kjøling eller varming.

De kan da virke på kompressorer og solenoid ventiler!

Du stiller da inn ønsket temp (f.eks 20) og antall grader +- (f.eks 1).

PID'en vil da legge strøm inn på 21 og ut på temp 19.

Du får da gleden av PID'en og RT100 probenes nøyaktighet.
 
Pål_M skrev:
De fleste PID'er kan settes til 1 / 0, dvs kun av eller på, samt kjøling eller varming.

De kan da virke på kompressorer og solenoid ventiler!

Du stiller da inn ønsket temp (f.eks 20) og antall grader ± (f.eks 1).

PID'en vil da legge strøm inn på 21 og ut på temp 19.

Du får da gleden av PID'en og RT100 probenes nøyaktighet.

Da er det ikke en PID lenger, men en termostat.

Måten Gustav beskriver er veldig god, viss PID'en har støtte for det.
Viss du i tillegg begrenser max pådrag til 80% (med 15 min periode), får kompressoren hvilt seg litt inneimellom, noe som er en fordel fremfor STC-1000 løsningen, der kompressoren kan gå ganske lenge viss du f.eks. skal kjøle ned et lass fat fra 20 til 4 grader.
 
Pål_M skrev:
De fleste PID'er kan settes til 1 / 0, dvs kun av eller på, samt kjøling eller varming.
De kan da virke på kompressorer og solenoid ventiler!
Du stiller da inn ønsket temp (f.eks 20) og antall grader ± (f.eks 1).
PID'en vil da legge strøm inn på 21 og ut på temp 19.
Du får da gleden av PID'en og RT100 probenes nøyaktighet.

Går ut ifra at du her meinar PID generelt og ikkje den typen dei fleste heimebryggarar brukar til styring av RIMS feks.

Den eg brukar er av ein billig type kjøpt på e-bay fra Kina og er samme som ofte blir brukt av heimebryggarar verden over. PID'en er spesielt laga for temperaturstyring, og utgangen(utgangane) er ikkje analoge, men av av/på typen. Måten effekten blir regulert på er at varmeutgangen slår seg hurtig av og på over ein variert tidsbase.
Å bruke denne utgangen er jo sjølvsagt uaktuelt på eit kjøleskap då vi snakkar om av/på pulsar ned imot eit par hundre millisekund. For ikkje å nevne at det er varmeutgangen...ville fungert motsatt av hensiken.
PID'en har også ein utgang for aktiv kjøling, det er ein releutgang som nok og vil vere hutrigare av/på enn eit kjøleskap hadde likt. I tillegg trur eg ikkje denne har noko fin regulering, då det ser litt tilfeldig ut når utgangen blir aktivert og ikkje.
Det er også eit par alarmutgangar som kan programerast til å bli aktivert ved valgfri temperatur. Desse kunne sjølvsagt brukast men du har ingen kontroll på om det er hysterese som passar eit kjøleskap, og kan risikere at levetida går ned.

-Nevnte eg at det er bortkasta å bruke PID på kjøleskap?
Bruk ein termostat som er meir berekna for det. Feks ein stc-1000 fr ebay. Den har kjøle og varme utgang, justerbar hysterese og kompressorforsinkelse.
 
protto skrev:
-Nevnte eg at det er bortkasta å bruke PID på kjøleskap?
Bruk ein termostat som er meir berekna for det. Feks ein stc-1000 fr ebay. Den har kjøle og varme utgang, justerbar hysterese og kompressorforsinkelse.

Det er ikke bortkastet om du har den PID du kan stille perioden på, slik som Gustav sier.
En riktig tunet PID vil har mye mindre temperatursvinginger enn en termostat.
+/- 1 °C som er typisk termostatnøyaktighet vil være godt nok i mange tillfeller, men med en godt oppsatt PID har du lett +/- 0.1 °C nøyaktighet på gjæringstemperaturen din (forutsatt god plassering av temperaturmåler, og noen antagelser om kjøleskapets tidskonstanter).
 
gustavf skrev:
Eventuelt til 15 minutter, så har man 3 minutter pause for alle pådrag under 80%. Jeg kan ikke helt se at det skal være veldig problematisk med PID, selv om termostat sikkert er litt tryggere og godt nok.

Skjønner ikke helt hva du mener her, hvordan vet PID hvor stort pådraget til kompressoren er? Trenger nok å få det inn med teskje her.
Uansett er dette kjempe interessant, for mest mulig stabil temp vil jo gagne gjæring også. Og om det finnes overkommelige løsninger som er ennå bedre enn ut 200 så kan det være aktuelt å teste.

Kan man med en PID styre både kompressor og en varmekilde? Eller hvordan kan man få mest mulig stabil temp i kjøleskap/fryser for gjæring ved bruk av PID?
Vil en PID redusere livslengden på kompressoren ved korrekt oppsett?
 
Takk for tipset Roger.
En TC-10 fra www.forttex.com er bestillt. Så en liten frost vakt ovn fra Biltema så må det bli det perfekte Ovn/kjøleskap prosjektet i høst.
 
Knut André skrev:
protto skrev:
-Nevnte eg at det er bortkasta å bruke PID på kjøleskap?
Bruk ein termostat som er meir berekna for det. Feks ein stc-1000 fr ebay. Den har kjøle og varme utgang, justerbar hysterese og kompressorforsinkelse.

Det er ikke bortkastet om du har den PID du kan stille perioden på, slik som Gustav sier.
En riktig tunet PID vil har mye mindre temperatursvinginger enn en termostat.
± 1 °C som er typisk termostatnøyaktighet vil være godt nok i mange tillfeller, men med en godt oppsatt PID har du lett ± 0.1 °C nøyaktighet på gjæringstemperaturen din (forutsatt god plassering av temperaturmåler, og noen antagelser om kjøleskapets tidskonstanter).

Vis meg ein pid som kan styre eit kjøleskap/frys utan å ta livet av kompressoren og eg vil bli overbevist.

Inntil det skjer er eg av den oppfatning at det ikkje vil fungere særlig bra.
 
protto skrev:
Å bruke denne utgangen er jo sjølvsagt uaktuelt på eit kjøleskap då vi snakkar om av/på pulsar ned imot eit par hundre millisekund. For ikkje å nevne at det er varmeutgangen...ville fungert motsatt av hensiken.
PID'en har også ein utgang for aktiv kjøling, det er ein releutgang som nok og vil vere hutrigare av/på enn eit kjøleskap hadde likt. I tillegg trur eg ikkje denne har noko fin regulering, då det ser litt tilfeldig ut når utgangen blir aktivert og ikkje.
Det er også eit par alarmutgangar som kan programerast til å bli aktivert ved valgfri temperatur. Desse kunne sjølvsagt brukast men du har ingen kontroll på om det er hysterese som passar eit kjøleskap, og kan risikere at levetida går ned.

Har du funnet en PID som har to utganger?
 
Tilbake
Topp