PID-trøbbel

Hei godtfolk.

Jeg har nå etter mye mikkmakk gått til innkjøp av en PID og et SSR og trodde dette skulle bli gode greier... så feil kan man ta. Jeg har tidligere brukt bare en vanlig digital temperatur styrings sak, men ble anbefalt en PID. Jeg har koblet den til og fått lys på den og lest av temperaturen, så det er greit, men åssen i all verden kobler jeg til SSR og stiller inn de ørten forskjellige parametrene?... HJELP...  :attevar: Planen er jo selvsagt å styre en varmekolbe i et RIMS oppsett for riktig mesketemperatur.

Bør vel kanskje nevne at det er en REX C100 PID.
 
Takk for den linken, det stod mye forskjellig der, men jeg ble ikke noe klokere. Numrene på kontaktene stemmer ikke overens med det som står på PID'en min. Blir litt forvirret av slikt, men jeg har jo fått liv i den. Det er liv i den og den måler temperaturen, men det virker ikke som det er strøm ut til styring av SSR.
 
Viss du legger ved hele produktnummeret, og gjerne et bilde eller to, finnes det sikkert en automatikker eller to som kan hjelpe.
 
Jeg skal prøve å få med på bilde det som står på den.



Håper det går ann å forstå seg på dette rotet mitt.....  :bank2:
 

Vedlegg

  • PID1.jpg
    PID1.jpg
    1,9 MB · Sett: 263
  • PID2.jpg
    PID2.jpg
    1,3 MB · Sett: 263
  • SSR.jpg
    SSR.jpg
    2,1 MB · Sett: 263
Ser ut som regulatoren har reléutgang, ikke spenningsuptgang du kan koble rett på et SSR.
Min kjappe gjennomgang av manualen sier at du ikke kan endre dette innstillinger.
 
Du trenger da en likestrømsskilde (mellom 3 og 32V) mellom regulatoren og SSR'en.

Koble (f.eks.):
+ på kilden til 3 på regulatoren
4 på regualtroen til 3 på SSR
4 på SSR til - på kilden.
 

Vedlegg

  • IMAG0077.jpg
    IMAG0077.jpg
    474,8 KB · Sett: 245
Supert... Dette må prøves...  :) Jeg regner med du har tatt utgangspunkt i bildene mine, og du har tydeligvis god greie på dette, så jeg må bare spørre (sikkert dumt spørsmål, men)... Hva er kontakt 5 til på PID'en siden du mener jeg skal koble 3 og 4 til strømkilde og SSR?
 
Forskjellen på 4 og 5 er om utgangen skal være Normalt åpen eller lukket (Normally Open/Closed / NO/NC).
Regulatoren gir kontakt mellom 3 og 5 når utgangen er av, og mellom 3 og 4 når utgangen er på.
 
Knut André skrev:
Forskjellen på 4 og 5 er om utgangen skal være Normalt åpen eller lukket (Normally Open/Closed / NO/NC).
Regulatoren gir kontakt mellom 3 og 5 når utgangen er av, og mellom 3 og 4 når utgangen er på.

Skal ikke krangle men er litt uenig. Utifra det jeg leser er det bare ett kontaktsett (NO) som er på 4 og 5. 3 brukes når du har triac utgang. Det er det ikke på denne.
Det vil si at + fra spenningsforsyning skal inn på 4 og ut fra 5 til 3 på SSR.
 
mikslen skrev:
Knut André skrev:
Forskjellen på 4 og 5 er om utgangen skal være Normalt åpen eller lukket (Normally Open/Closed / NO/NC).
Regulatoren gir kontakt mellom 3 og 5 når utgangen er av, og mellom 3 og 4 når utgangen er på.

Skal ikke krangle men er litt uenig. Utifra det jeg leser er det bare ett kontaktsett (NO) som er på 4 og 5. 3 brukes når du har triac utgang. Det er det ikke på denne.
Det vil si at + fra spenningsforsyning skal inn på 4 og ut fra 5 til 3 på SSR.

Hm, når jeg ser på manualen det er linket til er jeg enig med deg.
Derimot ville jeg tolket skjemaet fra siden av regulatoren til å bety det jeg sa.

Mr. Baggins: Du må muligens bytte ut 3 med 5 på regulatoren i koblingen som er skissert.


Tillegg:
Jeg ville prøvd 3 og 4 først, siden jeg stoler mer på det som er klistret på regulatoren, enn det som står i en ikke-medfølgende manual,
men det kan godt være 4 og 5 er rett også.
 
Knut André skrev:
mikslen skrev:
Knut André skrev:
Forskjellen på 4 og 5 er om utgangen skal være Normalt åpen eller lukket (Normally Open/Closed / NO/NC).
Regulatoren gir kontakt mellom 3 og 5 når utgangen er av, og mellom 3 og 4 når utgangen er på.

Skal ikke krangle men er litt uenig. Utifra det jeg leser er det bare ett kontaktsett (NO) som er på 4 og 5. 3 brukes når du har triac utgang. Det er det ikke på denne.
Det vil si at + fra spenningsforsyning skal inn på 4 og ut fra 5 til 3 på SSR.

Hm, når jeg ser på manualen det er linket til er jeg enig med deg.
Derimot ville jeg tolket skjemaet fra siden av regulatoren til å bety det jeg sa.

Mr. Baggins: Du må muligens bytte ut 3 med 5 på regulatoren i koblingen som er skissert.


Tillegg:
Jeg ville prøvd 3 og 4 først, siden jeg stoler mer på det som er klistret på regulatoren, enn det som står i en ikke-medfølgende manual,
men det kan godt være 4 og 5 er rett også.

Enig med konklusjonen til Knut Andrè :ilike:
 
Knut André skrev:
mikslen skrev:
Knut André skrev:
Forskjellen på 4 og 5 er om utgangen skal være Normalt åpen eller lukket (Normally Open/Closed / NO/NC).
Regulatoren gir kontakt mellom 3 og 5 når utgangen er av, og mellom 3 og 4 når utgangen er på.

Skal ikke krangle men er litt uenig. Utifra det jeg leser er det bare ett kontaktsett (NO) som er på 4 og 5. 3 brukes når du har triac utgang. Det er det ikke på denne.
Det vil si at + fra spenningsforsyning skal inn på 4 og ut fra 5 til 3 på SSR.

Hm, når jeg ser på manualen det er linket til er jeg enig med deg.
Derimot ville jeg tolket skjemaet fra siden av regulatoren til å bety det jeg sa.

Mr. Baggins: Du må muligens bytte ut 3 med 5 på regulatoren i koblingen som er skissert.


Tillegg:
Jeg ville prøvd 3 og 4 først, siden jeg stoler mer på det som er klistret på regulatoren, enn det som står i en ikke-medfølgende manual,
men det kan godt være 4 og 5 er rett også.

Skjemaet fra siden av regulatoren gjelder vel alle C100 modellene. Mann må finne ut hvilken utgang denne modellen har. I dette tilfelle Relay. I følge manualen skal man koble mellom 4 og 5.

Denne modellen har bare en utgang dvs du får ikke styrt både varme og kjøliing.
 
FrodeNor skrev:
Skjemaet fra siden av regulatoren gjelder vel alle C100 modellene. Mann må finne ut hvilken utgang denne modellen har. I dette tilfelle Relay. I følge manualen skal man koble mellom 4 og 5.

Denne modellen har bare en utgang dvs du får ikke styrt både varme og kjøliing.

Mr. Baggins, du får teste og rapportere tilbake til oss.

Har du et multimeter kan du sjekke om det er kontakt mellom 3 og 5 når regulatoren er av. Er det det, skal du bruke 3 og 4, er det ikke, er det sannsynligvis 4 og 5 som skal brukes.

Edit: rettet opp i sitatkrøll
 
Hei.

Beklager at det tok litt tid med tilbakemelding, men grillsesongen er godt i gang, så ting tar litt tid av og til....  :skitbra:
Det var kontakt mellom 3 og 5 når regulatoren var av, så det ble til at jeg brukte 3 og 4 som du sa først.

Kjempe flott med hyggelige folk som er så hjelpsomme, menge takk for hjelpen.
Nå begynner morroa med å kalibrere saken.... er vel et puslespill i seg selv det også...  ;D
 
Spørsmålet er jo og om du treng SSR i det heile. Om releet tåler det kan du koble varmeelementet rett på releet.
Men det spørs om det ikkje hadde vore bedre med ein PID med SSR-utgang då
denne er kjappare og regulerar varmeelementet bedre.
 
Tilbake
Topp