Pils gjæret ved høyere temperaturer enn anbefalt?

Den ble nøytral med svak fruktighet syntes jeg.

Synes jeg den var perfekt, gjæret super stabilt, og veldig rask måte å sette en lager som er ferdig karbonert og lagret på 2 uker etter pitch. Rett etter utgjæring var det usmak som forsvant før det gikk en uke så i realiteten 11-12 dager men 14 er jo helt utrolig bra.

Når fermzilla 55liter kommer blir det måten jeg gjærer lager på fremover :)

Kan jeg spørre hvilken usmak? Og hva var pitchraten?
 
Smakte nettopp på en amerikansk blonde som fikk stå til gjæring i kjelleren gjennom ferien. Pitchet på 15 grader – og det var drøyt 16 grader da jeg overførte til fat etter 3 uker. Mitt første brygg med US-05. Nå, én uke etter tapping, smakte den slett ikke så verst. Helt klart bedre enn en pils ville vært på samme tid. Absolutt et alternativ for alle som liker Kölsch og som ikke har mulighet til å komme ned på lager-temperatur. Dette må være verdens enkleste øl å lage.
 
Smakte nettopp på en amerikansk blonde som fikk stå til gjæring i kjelleren gjennom ferien. Pitchet på 15 grader – og det var drøyt 16 grader da jeg overførte til fat etter 3 uker. Mitt første brygg med US-05. Nå, én uke etter tapping, smakte den slett ikke så verst. Helt klart bedre enn en pils ville vært på samme tid. Absolutt et alternativ for alle som liker Kölsch og som ikke har mulighet til å komme ned på lager-temperatur. Dette må være verdens enkleste øl å lage.

Fikk du noe nevneverdig fersken/aprikos av den? 05 er jo ikke clean, men den produserer mer av dette på lavere temperaturer. Merker det også på høyere men har fått mest på lavere, merkelig nok.
 
Fikk du noe nevneverdig fersken/aprikos av den? 05 er jo ikke clean, men den produserer mer av dette på lavere temperaturer. Merker det også på høyere men har fått mest på lavere, merkelig nok.
Nei, la ikke merke til noe frukt. Har brygget noen Kølsch oppigjennom med WLP029, og det er en ganske fruktig rakker. Denne syntes jeg var renere. Men jeg skal teste en flaske til i morgen.
 
Nei, la ikke merke til noe frukt. Har brygget noen Kølsch oppigjennom med WLP029, og det er en ganske fruktig rakker. Denne syntes jeg var renere. Men jeg skal teste en flaske til i morgen.

Aldri prøvd 029, men har lest at den gir estere ja. Det meste jeg har fått av 05 var på 12 grader, da var den ganske fruktfat til å være en "clean" alestrain.. Bruker den og på Imp stouts, og synes at en liten mengde kommer gjennom. Ikke like mye som rosinen i 007, men et snev av fersken-greia, og det passer inn der og, men det er utrolig lite egentlig. i IPA'er er det ganske vanskelig å kjenne igjen smaken bak humla. Men veldig fin gjær.
 
Fikk du noe nevneverdig fersken/aprikos av den? 05 er jo ikke clean, men den produserer mer av dette på lavere temperaturer. Merker det også på høyere men har fått mest på lavere, merkelig nok.
Dette er helt i tråd med min opplevelse av US-05. Den gir nettopp en sånn ferskenaktig smak på lavere temperaturer. Jeg synes US-05 skal ha minst 18 grader. Har ikke testet den veldig varmt, men mener den er god ihvertfall opp til 22 grader.
 
Dette er helt i tråd med min opplevelse av US-05. Den gir nettopp en sånn ferskenaktig smak på lavere temperaturer. Jeg synes US-05 skal ha minst 18 grader. Har ikke testet den veldig varmt, men mener den er god ihvertfall opp til 22 grader.

Synes det er vanskelig å snakke om temperaturer siden folk ofte har temp-kontroll nå. Jeg har dratt den opp til 28C ila 48t, men startet på 16C. Gjør det igjen, men har ikke prøvd å starte den på f.eks 24-28C.
 
Dette er helt i tråd med min opplevelse av US-05. Den gir nettopp en sånn ferskenaktig smak på lavere temperaturer. Jeg synes US-05 skal ha minst 18 grader. Har ikke testet den veldig varmt, men mener den er god ihvertfall opp til 22 grader.
Jeg måtte google dette, og ser at flere mener den gir fersken/aprikos preg ved lave temperaturer – men lavere enn jeg brukte denne gangen. Gjelder dette WLP001 også da?
 
Jeg måtte google dette, og ser at flere mener den gir fersken/aprikos preg ved lave temperaturer – men lavere enn jeg brukte denne gangen. Gjelder dette WLP001 også da?

Jeg tror det er et problem særlig med 05. Disse gjærtypene (også wyeast 1056 og Imperial A07 og sikkert flere andre) har mer eller mindre felles opphav, men er ikke helt like.
 
Fikk du noe nevneverdig fersken/aprikos av den? 05 er jo ikke clean, men den produserer mer av dette på lavere temperaturer. Merker det også på høyere men har fått mest på lavere, merkelig nok.
Kan dette fenomet knyttes til underpitching? 12 grader krever jo mye mer gjær også for en ale-strain?
 
Kan dette fenomet knyttes til underpitching? 12 grader krever jo mye mer gjær også for en ale-strain?

Tror ikke det. Jeg har pitchet en pakke i ca 10-12L og gjæret kaldt og det ble fersken. Men det var kun en gang forsåvidt. Men den smaken er jo en del av Us05 uansett, men man får mer av den på lavere temp.
 
Kan dette fenomet knyttes til underpitching? 12 grader krever jo mye mer gjær også for en ale-strain?

Sånn jeg har forstått det, så blir gjæren stressa når temperturen synker under ei viss grense. Vi tenker vel lett at dersom vi får et reinere øl når vi gjærer litt kjølig, så blir det reinere og reinere jo lenger ned vi går, så lenge vi bare får gjæren til å jobbe. Sånn er det antakelig ikke. Jeg mener jeg kanskje har opplevd det med kølschgjær på 12 grader. Den jobba greit nok, tilsynelatende - og jeg hadde tatt høyde for at det ville kreve mer gjær - men ølet blei ikke godt. (Men det kan sjølsagt ha hatt andre årsaker:(.)

Jeg tror Fermentis anga lavere nedre grense for gjæring av 05 tidligere. Nå sier de 18-28 grader.
 
Nei, la ikke merke til noe frukt. Har brygget noen Kølsch oppigjennom med WLP029, og det er en ganske fruktig rakker. Denne syntes jeg var renere. Men jeg skal teste en flaske til i morgen.

Har akkurat fått ferdigkarbonert en kølsch med Imperials versjon av Früh-gjæren (WLP029 skal også komme fra Früh), og den er veldig rein og fin. Har ikke fått den så bra med 029 - som tross alt er mye bedre enn Wyeasts kølschgjær når det gjelder fruktighet. Jeg vil ikke kalle 029 en fruktig rakker, sjøl om du fort får litt eple eller pære fra den.

05 er ikke noe alternativ som kølschgjær. Da blir det en cream ale eller en blonde ut av det - og det er greit nok, selvfølgelig. Men kølsch er noe annet.
 
Har akkurat fått ferdigkarbonert en kølsch med Imperials versjon av Früh-gjæren (WLP029 skal også komme fra Früh), og den er veldig rein og fin. Har ikke fått den så bra med 029 - som tross alt er mye bedre enn Wyeasts kølschgjær når det gjelder fruktighet. Jeg vil ikke kalle 029 en fruktig rakker, sjøl om du fort får litt eple eller pære fra den.

05 er ikke noe alternativ som kølschgjær. Da blir det en cream ale eller en blonde ut av det - og det er greit nok, selvfølgelig. Men kølsch er noe annet.
De gangene jeg har brukt wlp029 i kölsch har det blitt endel frukt, selv på lav temperatur. Har ikke testet noen de andre kölsch-gjærene. Noe fruktighet er vel typeriktig, tror jeg.
 
Husker du at du smakte på min kølsch brygget med Imperial-kölsch-gjær, @Finn Berger? Jeg var overrasket over at den var så fruktig (og overkarbonert, for øvrig), til tross for at den var behandlet etter beste praksis for WLP029.

Jeg har ikke brygget kölsch siden, men kommer nok til å gå tilbake til 029 neste gang det skal gjøres.

Det er interessant å følge med på forsøk med de forskjellige gjærstammene som tilsynelatende skal være de samme (05/001/1056; 029, Dieter, osv.).
 
De gangene jeg har brukt wlp029 i kölsch har det blitt endel frukt, selv på lav temperatur. Har ikke testet noen de andre kölsch-gjærene. Noe fruktighet er vel typeriktig, tror jeg.

Jeg har smakt, Gaffel, Sion og Früh, og ingen av dem hadde noen merkbar fruktighet. Og jeg prøvde virkelig intenst å finne den. Det er etter min mening temmelig tvilsomt når Norbryggs definisjon sier at "vinøse fruktestere" er en del av aroma og smak. Jeg heller ut mine hvis de er sånn; da er det rett og slett et mislykka øl. Jeg synes Zainasheff formulerer det godt i Brewing Classic Styles: "..., I am of the opinion that any fruit note in a kølsch should be very subtle and more in the imagination than on the palate. ... Make sure your fermentation preocedures minimize the production of fruity esters." (s.98)

@Jørgen: Stemmer, jeg husker det, ja. Jeg skal kanskje vente med å si noe sikkert om min siste til den har fått lagret seg noen uker i kjøleskap, men det ser ut til å bli den første kølschen jeg kan si meg ordentlig fornøyd med. Gjæret på 14 grader i starten, og satt opp mot slutten. Om det er gjæren sin fortjeneste dersom denne virkelig blir så god som jeg håper, er vanskelig å si. Men jeg har ikke gjort noe annerledes denne gangen - ikke som jeg kan se, i alle fall.

Dette blei off topic - men kanskje relevant på den måten at kølsch er et alternativ til pils/helles dersom en ikke ønsker å gjære dem så høyt som 14 grader.
 
Jeg har smakt, Gaffel, Sion og Früh, og ingen av dem hadde noen merkbar fruktighet. Og jeg prøvde virkelig intenst å finne den. Det er etter min mening temmelig tvilsomt når Norbryggs definisjon sier at "vinøse fruktestere" er en del av aroma og smak. Jeg heller ut mine hvis de er sånn; da er det rett og slett et mislykka øl. Jeg synes Zainasheff formulerer det godt i Brewing Classic Styles: "..., I am of the opinion that any fruit note in a kølsch should be very subtle and more in the imagination than on the palate. ... Make sure your fermentation preocedures minimize the production of fruity esters." (s.98)

@Jørgen: Stemmer, jeg husker det, ja. Jeg skal kanskje vente med å si noe sikkert om min siste til den har fått lagret seg noen uker i kjøleskap, men det ser ut til å bli den første kølschen jeg kan si meg ordentlig fornøyd med. Gjæret på 14 grader i starten, og satt opp mot slutten. Om det er gjæren sin fortjeneste dersom denne virkelig blir så god som jeg håper, er vanskelig å si. Men jeg har ikke gjort noe annerledes denne gangen - ikke som jeg kan se, i alle fall.

Dette blei off topic - men kanskje relevant på den måten at kølsch er et alternativ til pils/helles dersom en ikke ønsker å gjære dem så høyt som 14 grader.
Jeg har ikke brygget kölsch mer enn 3 ganger, og jeg har alltid tenkt at den er pilsens fattige fetter. Men jeg skal gi den en sjanse til med Imperial-gjæren. Synes at WLP029 ødela opplevelsen litt. Men jeg må si at amerikansk blonde med US-05 var et meget behagelig bekjentskap. Ganske nær fyldige sydtyske lagere – og det bare etter kort tid på fat/flaske. Lurer litt på å finne en felles maltbase – og splitte batchen mellom kölsch- og chico-gjær.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke brygget kölsch mer enn 3 ganger, og jeg har alltid tenkt at den er pilsens fattige fetter. Den jeg skal gi den en sjanse til med Imperial-gjæren. Synes at WLP029 ødela opplevelsen litt. Men jeg må si at amerikansk blonde med US-05 var et meget behagelig bekjentskap. Ganske nær fyldige sydtyske lagere – og det bare etter kort tid på fat/flaske. Lurer litt på å finne en felles maltbase – og splitte batchen mellom kölsch- og chico-gjær.

Egentlig er det vel helles kølschen ligner mest på - men jeg har tenkt på å lage en med mer humlepreg, og da havner den vel i pilssonen. "Fattig fetter" er den ikke. Jeg har drukket Gaffel fra fat i Ständige Vertretigung i Berlin, og den står ikke på noen måte tilbake for en helles.

Dette med ulike ale-alternativer til lyse lagere er egentlig et spennende tema. Jeg lager en egen tråd på det.
 
Egentlig er det vel helles kølschen ligner mest på - men jeg har tenkt på å lage en med mer humlepreg, og da havner den vel i pilssonen. "Fattig fetter" er den ikke. Jeg har drukket Gaffel fra fat i Ständige Vertretigung i Berlin, og den står ikke på noen måte tilbake for en helles.

Dette med ulike ale-alternativer til lyse lagere er egentlig et spennende tema. Jeg lager en egen tråd på det.
Absolutt spennende. Mange som gjerne vil gjære litt varmere enn 10 grader.
 
Statusoppdatering på dette eksperimentet: Det er en tydelig lukt og smak av Acetaldehyd i dette forsøket nå når to ukers karbonering er over. Spesielt for Gjerneskveiken (som er overpitchet og gjæret ved lav temp ift anbefalt for denne), men også Skarekveiken har dette tydelig. Vi får se om det kan lagres vekk, men foreløpig ingen suksess her.
Liten update: Prøvde en Gjernes-basert flaske igjen i går, og nå er det lite igjen av Acetaldehyd-smaken. Både jeg og kona synes den var langt bedre nå. Det er tydelig at "lager" krever litt lagring. ;-)
 
Tilbake
Topp