Jeg har smakt, Gaffel, Sion og Früh, og ingen av dem hadde noen merkbar fruktighet. Og jeg prøvde virkelig intenst å finne den. Det er etter min mening temmelig tvilsomt når Norbryggs definisjon sier at "vinøse fruktestere" er en del av aroma og smak. Jeg heller ut mine hvis de er sånn; da er det rett og slett et mislykka øl. Jeg synes Zainasheff formulerer det godt i Brewing Classic Styles: "
..., I am of the opinion that any fruit note in a kølsch should be very subtle and more in the imagination than on the palate. ... Make sure your fermentation preocedures minimize the production of fruity esters." (s.98)
@Jørgen: Stemmer, jeg husker det, ja. Jeg skal kanskje vente med å si noe sikkert om min siste til den har fått lagret seg noen uker i kjøleskap, men det ser ut til å bli den første kølschen jeg kan si meg ordentlig fornøyd med. Gjæret på 14 grader i starten, og satt opp mot slutten. Om det er gjæren sin fortjeneste dersom denne virkelig blir så god som jeg håper, er vanskelig å si. Men jeg har ikke gjort noe annerledes denne gangen - ikke som jeg kan se, i alle fall.
Dette blei off topic - men kanskje relevant på den måten at kølsch er et alternativ til pils/helles dersom en ikke ønsker å gjære dem så høyt som 14 grader.