Pils og lagringstemperatur.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Morn.
Har et rom som holder ca 11 grader og tenker det er perfekt for å prøve meg på min første pils. Men så er det dette med at den skal lagres på ca. 4 grader i ca. 4 uker. Hvor avgjørende er dette? Hvis den lagres på 11 grader... hva skjer da?
 
Stig Aa. skrev:
Morn.
Har et rom som holder ca 11 grader og tenker det er perfekt for å prøve meg på min første pils. Men så er det dette med at den skal lagres på ca. 4 grader i ca. 4 uker. Hvor avgjørende er dette? Hvis den lagres på 11 grader... hva skjer da?

Høres bra ut, det. Litt avhengig av hvilken gjær du bruker selvfølgelig.
 
Spørr av uvitenhet: er lagringstemperatur etter gjæring (altså på flaske) avhengig av gjærtype?
 
Har et kjølerom som er stilt inn på 10 grader (kompromiss, brukes både til lagring av vin og øl). All lagring av øl skjer der for min del (og gjæring av lager) og både ale og lagerøl har hatt god utvikling etter mange måneder på flaske. Så om det ikke er idealtemperatur du har tilgang på så vil det fungere ganske fint likevel!
 
Kald lagring vil etter sigende gi en noe renere smak på ølet. Jeg har lagret mye pils på 10-12 grader og mye på ca 4 grader og kan ikke si at jeg ser den store forskjellen.  Kald lagring vil og kunne felle mer proteiner i ølet og gi et klarere øl med mindre kjøletåke. Dette er sikkert riktig. Men den pilsen som hadde værst kjøletåke hittil var en som ble lagret mellom 0 og 4 grader. Det var ganske sikkert en tilfeldighet. Uansett er det min mening at det er mer enn fullt mulig å få til svært god pils selv om den lagres mellom 10 og 12 grader etter gjæring. Da er selve gjæringsforløpet svært mye viktigere.

Nok gjær og nok O2 og for all del ikke gjør som enkelte produsenter anbefaler å pitche på 16-18 grader. Pitch heller 1-2 grader kaldere enn gjæringstemperaturen og juster opp varmen til anbefalt temperatur etter at gjæringa har startet. Det er etter min mening viktigere for å få en ren pils.

mvh

Bårdd
 
Kald lagring vil etter sigende gi en noe renere smak på ølet. Jeg har lagret mye pils på 10-12 grader og mye på ca 4 grader og kan ikke si at jeg ser den store forskjellen. Kald lagring vil og kunne felle mer proteiner i ølet og gi et klarere øl med mindre kjøletåke. Dette er sikkert riktig. Men den pilsen som hadde værst kjøletåke hittil var en som ble lagret mellom 0 og 4 grader. Det var ganske sikkert en tilfeldighet. Uansett er det min mening at det er mer enn fullt mulig å få til svært god pils selv om den lagres mellom 10 og 12 grader etter gjæring. Da er selve gjæringsforløpet svært mye viktigere.

Nok gjær og nok O2 og for all del ikke gjør som enkelte produsenter anbefaler å pitche på 16-18 grader. Pitch heller 1-2 grader kaldere enn gjæringstemperaturen og juster opp varmen til anbefalt temperatur etter at gjæringa har startet. Det er etter min mening viktigere for å få en ren pils.

mvh

Bårdd

Jeg har samme utfordring som noen over her skriver. Jeg har laget en dobbel batch med pils, og skulle ha lagret på 0-4 grader nå som carboneringen er unnagjort. Noen over skriver at de ikke merker stor forskjell på om ølet er lagret på 4 eller 12 grader. Men det er sikkert 20 grader der jeg lagrer mesteparten av flaskene nå. Noen som har hatt negative erfaringer med det?
 
Jeg har samme utfordring som noen over her skriver. Jeg har laget en dobbel batch med pils, og skulle ha lagret på 0-4 grader nå som carboneringen er unnagjort. Noen over skriver at de ikke merker stor forskjell på om ølet er lagret på 4 eller 12 grader. Men det er sikkert 20 grader der jeg lagrer mesteparten av flaskene nå. Noen som har hatt negative erfaringer med det?

Jeg hadde med et fat på bryggerlaugsmøte. Det mistet jo temperaturen utover kvelden. Ble satt i bilen hvor det sto til neste dag. Var sikkert oppe i 20-25gr. Satte det tilbake kjølig, men det har iallefall fått seg en knekk. Om det blir drukket opp eller slått ut vet jeg ikke. Det får stå så lenge jeg ikke trenger fatet tenker jeg.

--
 
Jeg hadde med et fat på bryggerlaugsmøte. Det mistet jo temperaturen utover kvelden. Ble satt i bilen hvor det sto til neste dag. Var sikkert oppe i 20-25gr. Satte det tilbake kjølig, men det har iallefall fått seg en knekk. Om det blir drukket opp eller slått ut vet jeg ikke. Det får stå så lenge jeg ikke trenger fatet tenker jeg.

--

Nå har jeg aldri vært ute for akkurat dette. men jeg har i årenes løp drukket en del bokser og flasker pils som har vært rimelig varme (stått i solsteiken) før de her vært kjølt ned igjen uten at ølet har vær ødelagt av den grunn. Husk på at vi karbonerer pils på flasker på 20 grader for så å lagre kaldt uten at dette ødelegger ølet. Smak på ølet tipper det er like godt.

mvh
Bårdd
 
Har smakt. Syntes noe av crispheten som det hadde forsvant. Smaker ikke ringt, men Ikke like godt. Ikke spør meg hvorfor.

--
 
Min regel har vært at lager skal lagres så kaldt som mulig til det er drukket opp. Forøvrig: et av de ølene jeg har opplevd som raskest flaskekarbonert og drikkeferdig var en bayer gjæret med WLP833. Den hadde noen små unoter etter fire dager på flaske, men var likevel fabelaktig god, og ble forsåvidt litt bedre med tiden. Men det er ingen vits i å vente på noe som allerede er godt.
 
Tilbake
Topp