Pils - pitche gjær eller vente

Min er på 1.016 etter å ha stått på 15 grader i 5 døgn. Jeg planlegger, og tror, at den kommer til å ende på 1.013, altså ABV rundt 6%
Jeg har startet senking mot 4 grader i løpet av 5 dager, selv om jeg er et par-tre poeng over forventet FG. Dette skal på fat, så jeg er ikke redd for at det jobber litt videre under lagering.

Mitt øl er også for sterkt, men det er fordi jeg hadde mye bedre effektivitet enn jeg regnet med.
Enten begynner oppsettet mitt å bli bra, eller så har bryggebutikken veid opp for mye malt.

Kanskje jeg skal vurdere det samme, starte på ferden ned mot 4 grader nå. Jeg tviler i grunn på at den skal videre nedover på SG-skalaen når den allerede er så lav. Det har heller ikke vært tegn til aktivitet i blow-off tuben de siste dagene, og hydrometerprøven var ganske "hazy" sammenlignet med forrige måling, noe jeg tolker som at gjæren begynner å avslutte arbeidet slik at jeg tapper av mer gjær ved prøvetaking.

Jeg har også hatt høyere effektivitet enn beregnet (eller mer malt i posen fra bryggebutikken) som sammen med bedre utgjæring enn forventet har gitt meg en sterk pils. Den smakte dog alright fra gjæringskaret nå, så jeg har troen!
 
Ølet har stått på 4 grader et døgns tid nå og jeg skulle ta en hydrometerprøve for å sjekke SG, sjekke klarhet og smake litt.
Da løsnet kranen litt fra mutteren på innsiden!!:eek:
Så da var det bare å få ølet på fat før det eventuelt ble en større lekkasje.

SG er 1.013. Jeg tenker fatet får stå i romtemperatur en ukes tid og ta det eventuelle siste poenget ned til 1.012.
Det er ganske mye gjær i suspensjon fremdeles siden ølet fikk så kort tid på CC før det ble tappet på fat, men det ordnes når fatet får stå kaldt over tid.
 
Ølet har stått på 4 grader et døgns tid nå og jeg skulle ta en hydrometerprøve for å sjekke SG, sjekke klarhet og smake litt.
Da løsnet kranen litt fra mutteren på innsiden!!:eek:
Så da var det bare å få ølet på fat før det eventuelt ble en større lekkasje.

SG er 1.013. Jeg tenker fatet får stå i romtemperatur en ukes tid og ta det eventuelle siste poenget ned til 1.012.
Det er ganske mye gjær i suspensjon fremdeles siden ølet fikk så kort tid på CC før det ble tappet på fat, men det ordnes når fatet får stå kaldt over tid.

Godt du fikk den over på fat før den havnet på gulvet :D Min ble fatet i kveld. Den krabbet faktisk ned enda et poeng til 1,010 og endte på drøye 6 %. Brukte 3 dager fra 21 til 4 grader og lot den stå der i 4 dager før jeg fatet. Nipper til hydrometerprøven nå og den smaker faktisk veldig bra! Håper og tror den ikke trenger veldig mye lagering før den er klar for konsumering.
 
Smakt noe mer på denne?:)
Jeg har smakt på min. Den stod på fat i romtemperatur en uke før jeg fikk plass til å sette den i kjøleskap.
Etter 3 dager kaldt smaker den veldig umodent, men godt.
Skal stå noen uker kaldt før den er drikkeklar, lagering...
 
Jeg har smakt på min. Den stod på fat i romtemperatur en uke før jeg fikk plass til å sette den i kjøleskap.
Etter 3 dager kaldt smaker den veldig umodent, men godt.
Skal stå noen uker kaldt før den er drikkeklar, lagering...

Hvordan har denne blitt?

Jeg har min andre pils stående til gjæring nå, denne gang med WLP830 German lager. Har du noen erfaring med denne? Den virker å være litt kjappere på avtrekkeren enn WLP800. Jeg har en OG på 1,050 og den har allerede etter 4 døgn nådd 1,022. Har startet på 9 grader med denne og rampet opp på 11 i kveld. Planlegger videre med 13/15/21 grader i 2 døgn på hvert trinn før CC og fating.
 
Hvordan har denne blitt?

Jeg har min andre pils stående til gjæring nå, denne gang med WLP830 German lager. Har du noen erfaring med denne? Den virker å være litt kjappere på avtrekkeren enn WLP800. Jeg har en OG på 1,050 og den har allerede etter 4 døgn nådd 1,022. Har startet på 9 grader med denne og rampet opp på 11 i kveld. Planlegger videre med 13/15/21 grader i 2 døgn på hvert trinn før CC og fating.

Den er blitt ganske så bra.
Det var tendenser til diacetyl en stund, men både kald og varm lagering (har ikke nok plass i kjøleskap til alle fat og flasker hele tiden) har gjort at den har modnet godt.
Det gjæringsskjemaet du har endt opp med tror jeg er veldig bra. Jeg kommer til å ta med det siste steget på 21 grader jeg også i fremtiden. Jeg hadde ikke det med sist.
Vi skulle ikke hatt en fellessmaking av ditt og mitt øl?
Jeg kan tappe opp en growler og komme på besøk :):beercheers:

Jeg har ikke brukt WLP830 så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i forhold til WLP800.
Ut fra beskrivelsen på White Lab sine sider så skal de oppføre seg ganske så likt:
WLP800: Attenuation 72-77%, Hours to get to 50 percent attenuation: 55
WLP830: Attenuation 74-79%, Hours to get to 50 percent attenuation: 60

Planlegger å brygge en pils mer mot tysk enn tsjekkisk type, så det er veldig interessant å høre hvordan ølet med WLP830 blir sett i forhold til det med WLP800.

Har du brukt samme oppskrift nå?
 
Den er blitt ganske så bra.
Det var tendenser til diacetyl en stund, men både kald og varm lagering (har ikke nok plass i kjøleskap til alle fat og flasker hele tiden) har gjort at den har modnet godt.
Det gjæringsskjemaet du har endt opp med tror jeg er veldig bra. Jeg kommer til å ta med det siste steget på 21 grader jeg også i fremtiden. Jeg hadde ikke det med sist.
Vi skulle ikke hatt en fellessmaking av ditt og mitt øl?
Jeg kan tappe opp en growler og komme på besøk :):beercheers:

Jeg har ikke brukt WLP830 så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i forhold til WLP800.
Ut fra beskrivelsen på White Lab sine sider så skal de oppføre seg ganske så likt:
WLP800: Attenuation 72-77%, Hours to get to 50 percent attenuation: 55
WLP830: Attenuation 74-79%, Hours to get to 50 percent attenuation: 60

Planlegger å brygge en pils mer mot tysk enn tsjekkisk type, så det er veldig interessant å høre hvordan ølet med WLP830 blir sett i forhold til det med WLP800.

Har du brukt samme oppskrift nå?

Det hadde vært kjekt å fått til en felles smaking! Kanskje til uka?

Jeg har brygget etter oppskriften for tysk pils i Brewing Classic styles, så det er 100 % pilsmalt og Hallertau Mittelfru på 15 og 1 min, i tillegg til Magnum på 60 til target IBU på ca. 35. Sånn sett blir det vanskelig å sammenligne kun gjærens bidrag. Jeg smakte litt på hydrometerprøven i går og dette ølet virker å ligge betydelig nærmere norsk industripils enn hva "tsjekker'n" gjorde. Blir spennende å smake resultatet!
 
Tilbake
Topp