Marius K.
Norbrygg-medlem
Min er på 1.016 etter å ha stått på 15 grader i 5 døgn. Jeg planlegger, og tror, at den kommer til å ende på 1.013, altså ABV rundt 6%
Jeg har startet senking mot 4 grader i løpet av 5 dager, selv om jeg er et par-tre poeng over forventet FG. Dette skal på fat, så jeg er ikke redd for at det jobber litt videre under lagering.
Mitt øl er også for sterkt, men det er fordi jeg hadde mye bedre effektivitet enn jeg regnet med.
Enten begynner oppsettet mitt å bli bra, eller så har bryggebutikken veid opp for mye malt.
Kanskje jeg skal vurdere det samme, starte på ferden ned mot 4 grader nå. Jeg tviler i grunn på at den skal videre nedover på SG-skalaen når den allerede er så lav. Det har heller ikke vært tegn til aktivitet i blow-off tuben de siste dagene, og hydrometerprøven var ganske "hazy" sammenlignet med forrige måling, noe jeg tolker som at gjæren begynner å avslutte arbeidet slik at jeg tapper av mer gjær ved prøvetaking.
Jeg har også hatt høyere effektivitet enn beregnet (eller mer malt i posen fra bryggebutikken) som sammen med bedre utgjæring enn forventet har gitt meg en sterk pils. Den smakte dog alright fra gjæringskaret nå, så jeg har troen!