Pilsener LME?

Kjapt spørsmål om flytende ekstrakt.
Leser oppskrifter i Zainasheffs Brewing Classic Styles. På Kölsch'en brukes det Pilsener LME (3,63kg) og Munich LME (113g).

Men "Pilsener LME"? Ser på bryggselv, og finner ikke det der. Er det det samme som ekstra lys LME?

Pilsener LME er nok flytende maltekstrakt laget på pilsenermalt. I USA finnes det en del bedre utvalg av maltekstrakt og en del av disse kan være vanskelige å finne i Norge. Det nærmeste du kommer er nok Weyermann sitt pils-ekstrakt, men dette inneholder også litt carapils:
http://bryggeland.no/weyermannr-4-kg-maltekstrakt-bavarian-pilsner.html

Ok, takk. Men hvordan vil bryggselvs ekstra lyse malekstrakt fungere som erstatning for Pilsener LME? Er den milevis unna, noe helt annet?

Og: er forskjellen mellom ekstra lys og vanlig lys maltekstrakt kun et spørsmål om farge?

Pilsnermalt gir en litt annen smak enn palemalt. Det er ikke noen stor forskjell, men det er merkbart.

Mørkere maltekstrakt kan være laget på flere måter, både med mørkere basismalt, med tilsetning av karamellmalt, en liten mengde sjokolademalt eller en kombinasjon.

audun! skrev:
Og: er forskjellen mellom ekstra lys og vanlig lys maltekstrakt kun et spørsmål om farge?

M.a. Jamil Zainasheff rår til at ekstraktbryggarar brukar lysast muleg ekstrakt som basis. Eg trur dette har å gjere med at ein vil sikre best muleg utgjæring fordi ekstrakt har dårlegare utgjæring enn vørter frå malt. Då eg brygga på ekstrakt opplevde eg aldri altfor lite utgjæring på lyse ales, sjølv om eg nok kunne oppleve FG på 1.015 - 1.018 istaden for 1.012. På øl med mykje spesialmalt derimot, t.d. porter, fekk eg altfor lav utgjæring / for høg OG.

Tilbake
Topp