Pilsgjæringen stoppet opp på 1.036

SverreD

Norbrygg-medlem
Satte to like pilsbatcher på 20l i for 5 dager siden. OG la seg fint tilrette der den skulle på 1.054 og jeg startet med å sette de i romtemperatur på 22C slik anvisningen på WLP802 tilsier. Deretter satte jeg begge til gjæring på 6C da de begynte å ploppe slik oppskriften tilsa.

Den ene plopper stadig i vei, mens den andre stoppet for et par dager siden. Jeg målte SG på den som har stoppet opp og den ligger på 1.036. Jeg var veldig nøye med å vispe inn mye luft i begge batchene.

Hva kan ha skjedd og hva gjør jeg for å redde den som har stoppet. Jeg satte den i første omgang i romtemperatur i håp om at det skal få fart på sakene igjen.

FG skal ned til 1.012 så det er et stykke igjen ....
 
22 grader hørtes veldig høyt ut for en lagergjær. 10 grader lavere ville vært mer passe. Og da tar det gjerne litt lengre tid enn 5 dager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
.... men jeg satte den ned på 6C med en gang den startet å ploppe. Det var slik jeg tolket etiketten på WLP802. Ser ut til den har stoppet helt opp. Gjærlåsen er helt i vater ...
 
... 5-7C var forresten det som var oppgitt i bryggeoppskriften  på side 126 i boken "Ølbrygging fra hånd til munn". Ingrediensene forøvrig fulgte også denn oppskrifte.
 
Støtter arefsahl. Whitelabs sier at optimal temperatur er 10-13°C. Prøv å øke temperaturen til 10°-11° eller kanskje 12°-13° og rugg litt på karet.
 
Espen J skrev:
Støtter arefsahl. Whitelabs sier at optimal temperatur er 10-13°C. Prøv å øke temperaturen til 10°-11° eller kanskje 12°-13° og rugg litt på karet.

Da er tempen satt til 12C. Spennende å se om det tar seg opp igjen ...
 
SverreD skrev:
Espen J skrev:
Støtter arefsahl. Whitelabs sier at optimal temperatur er 10-13°C. Prøv å øke temperaturen til 10°-11° eller kanskje 12°-13° og rugg litt på karet.

Da er tempen satt til 12C. Spennende å se om det tar seg opp igjen ...
Om den ikke tar seg opp igjen, så kan det være verdt et forsøk å virvle opp litt gjær fra bunnen igjen. Du har jo sannsynligvis nok gjær i bøtta, den ligger bare litt for mye på bunnen.
 
Rugget på bøtta og satte tempen til 12C. Da startet ploppingen et par timer etterpå.

Da koser jeg meg med forrige brygg resten av fredagskvelden. En Saison :) Takk for tipsene :yes:
 
Tilbake
Topp