Pilsoppskrift med ale gjær?

En bra ting med tørrgjærene Nottingham og Safale 05 er at de tåler godt svingninger i temperatur. Flytende gjær er ofte mer følsom og trenger mer eksakte, stabile temperaturer.

Werner D skrev:
Er ikke 1-2 uker litt kort tid for Wyeast 2001 Urquell? Jeg har kjørt 4 uker med den gjæren et par ganger, trodde det var etter råd her inne (husker ikke i farten).

Det er en stund siden jeg brygget med denne, men jeg brygger mye med wlp 800 som også stammer fra urquell og det er en relativt treig gjær ( i alle fall sammenlignet med f.eks 833 og 830) som trenger sine tre uker minst, selv om jeg pitcher rikelig og tilsetter ren o2.

mvh

Bårdd

Tim skrev:
Jeg har fått et bra pilslignende brygg gjentatte ganger med Nottingham.  Har også prøvd det samme med us05, men da syns jeg det blir mindre pilslignende, og mer typisk pale ale.
Da har jeg flasket et slikt brygg, brygget på dme og hallertauer tradition, gjæret i 15 dager på 16grader. Gjæret til 1006. Virker ganske bra dette, var uklart ved flasking, men det vil vel bunnfalle etter hvert. Ganske grei smak allerede, selv om den ekte pilsen min smakte bedre ved flasking.

Jan F. skrev:
En bra ting med tørrgjærene Nottingham og Safale 05 er at de tåler godt svingninger i temperatur. Flytende gjær er ofte mer følsom og trenger mer eksakte, stabile temperaturer.

Det går ikke på tørrgjær eller fersk gjær, dette er et faktum samme hva. Esterproduksjonen endres i takt med
gjæringstemperaturen.

Tilbake
Topp