Pitche tørrgjær etter påbegynt gjæring

tenjte å lage en lager på søndag med bruk av gjærstarter og noe lagergjær som ikke er så altfor aktiv lenger.
Skulle egentlig pitche saflager i samme slengen, men det har jeg ikke tilgang til før mandag. Dersom jeg lufter vørteren tilstrekkelig før den første pitchibga, er det da relativt uproblematisk å rehydrere og slenge oppi saflager litt i etterkant?

Ja. Men det er ikke sikkert at du får resultatet du ønsker. Jeg pitchet en gang en gjær nr 2 som skulle ha høyere utgjæring enn gjær nr 1, men det gjorde ikke noen forskjell på FG (split batch)

Oksygenet er brukt opp fortere enn du aner.
Dette er bare for å få riktig mengde gjær :)

Hoi! Det blir ikke samme som å pitche alt samtidig. Riktig mengde gjær på papiret vil ikke si det samme som at all denne gjæren vil gjøre en tilsvarende god jobb. F.eks Så er oksygenet i vørteren brukt opp før du i det hele tatt får dratt og hentet gjæren på mandag. Tørrgjær trenger jo mindre oksygen enn ferskgjær, men likevel. Men med ett døgn forskjell, så er det ikke sikkert det har SÅ mye å si, bortsett fra at oksygenet er brukt opp for lengst.

Oksygenet er brukt opp fortere enn du aner.

Hoi! Det blir ikke samme som å pitche alt samtidig. Riktig mengde gjær på papiret vil ikke si det samme som at all denne gjæren vil gjøre en tilsvarende god jobb. F.eks Så er oksygenet i vørteren brukt opp før du i det hele tatt får dratt og hentet gjæren på mandag. Tørrgjær trenger jo mindre oksygen enn ferskgjær, men likevel. Men med ett døgn forskjell, så er det ikke sikkert det har SÅ mye å si, bortsett fra at oksygenet er brukt opp for lengst.

Nei, ser jo den i grunn. Overpitcher litt med tørrgjera

Hm. Når du ikke tilsetter gjær, vil det først bli gjæret av bakterier og villgjær. Hva er verst av det og underpitching?

Det kommer an på.

Hm. Når du ikke tilsetter gjær, vil det først bli gjæret av bakterier og villgjær. Hva er verst av det og underpitching?

Det kommer an på.
Krysser fingrene for at jeg får pitcha tørrgjæra så kjapt som mulig, og at mrmalty tar litt feil ang gjæras vitalitet ut fra produksjonsdato.

Tilbake
Topp