Pitching rate calculator

ToreT

Norbrygg-medlem
Hei,

Har tenkt å brygge 38l pils OG 1048 og deretter bruke gjærslurry omigjen til et juleøl med OG 1070. Sjekket då pitching rate calculator på sidene til mrmalty.com, og oppdaget då at eg trong ca 12 pakker med wyeast flytende gjær i ein 9 liters starter for å få nok gjærceller. hmm.. :eek:

Utgangspunktet er ein pakke wyeast danish lager som er produsert 25/5/07, viability er ca 10% og eg bruker magnetomrører. Altså har eg omlag 10 x 10^9 gjærceller i pakken  (ein ny pakke har 100 x 10^9 celler) og eg treng 676 x 10^9 celler. Så spørsmålet blir: Kordan skal eg øke antall gjærceller frå 10 til 676 milliarder?

Vel, eg har ein erlenmeyer kolbe på 4l så dei enorme starterane er utelukka.

Min plan blir som følger: Først 1l starter, neste dag tilsetter 2l vørter. La dette gjære ut, sette kaldt 2 dager, dekantere. så tilsette nye 3 liter vørter.

Er det noken som har ein ide om kor mange gjærceller dette blir?  :D

Skål
Tore
:amen:
 
Akkkkk, all denne bekymring.....!
Jeg har brygget flere pilsnere, juleøl og andre lagerøl opp til OG 1075 med utgangspunkt i en liten pakke Danish Lager og en starter på ca 2 liter. Det ble iallfall så bra at jeg to ganger har vunnet juleølkonkurransen med den løsningen, selv om det er helt ræva i forhold til anbefalingene fra Pitching Rate Calculator.
Jeg er sikker på at du kan få bra øl med det opplegget du foreslår, men kommer du til å merke forskjellen sammenliknet med noen milliarder færre gjærceller? Neppe....
 
Den kalkulatoren er nok til å gi en hjemmebrygger alvorlig hodepine...

Skal du ha mange gjærceller lag en gjærstarter og la den gjære ut, når det er gjort setter du den kaldt. Så heller du av vørter og lar gjær ligge igjen og tilsetter mer vørter. Det er tross alt billigere med maltekstrakt og en gjærpakke, enn x-antall xl-pakker fra wyeast. Med denne metoden kan du utgangspunktet lage ekstremt med gjærceller.

Husk: Don't worry have a homebrew!

Richard
 
Ja, slapper av og tar meg et glass men..

Eg meiner at det viktigste ein har oppi brygget er gjæren. For kva er det som skjer når brygg stopper på 1030 FG før den er gjæret ut, har tre fire dager før den begynner å gå, eller berre smaker ulikt forrige gang? Flytende gjær er bra med hensyn på at ein kan få mange forskjellige sorter som er unike. Men den store ulempen er at kvaliteten på pakkene mildt sagt er variabel, og det kan føre til det at det blir tilsatt for lite/dårlig gjær som er igjen årsak til alle problemene.

Pitching rate calculatoren er nyttig som ein rådgiver men umulig å etterfølge i praksis.

Skulle ønske det fantes ein butikk der ein kunne sei, uten at noken såg rart på deg, gi meg 686 milliarder gjærceller av typen 1056 på høg krausen to go.

Skål
Tore :laugh:
 
Denne populærvitenskapelige artikkelen tar for seg en del om hvordan gjæren oppfører seg når den møter vørteren:
http://www.maltosefalcons.com/tech/MB_Raines_Guide_to_Yeast_Culturing.php
Med forbehold om at jeg ikke har kunnskap nok til å vurdere det faglige innholdet i dokumentet, men basert på at en del andre kilder på nettet bruker denne som referanse og at det jeg kan kryss-sjekke med andre kilder ser ut til å stemme tar jeg resten for god fisk også.
 
Tore Tverå skrev:
Skulle ønske det fantes ein butikk der ein kunne sei, uten at noken såg rart på deg, gi meg 686 milliarder gjærceller av typen 1056 på høg krausen to go.

Skål
Tore :laugh:

Ja det hadde vært noe, dessverre for oss i lille Norge er det vanskelig nok å skaffe fersk gjær som er riktig så blodfersk.

Dette har jeg tatt konsekvens av og kjøpt magnetrører og 5 liters erlenmeyerkolber, men det hender seg at ølen ikke gjærer helt ut for det. Siste brygget mitt har parkert alt for fort, riktignok startet det innen 8 timer og gjæret fint. Fra 1025 og ned til 1017 som det er nå har det gått virkelig sakte. For å sette det på spissen så fikk jeg ølene mine til å gå lengre ned enn det på samme oppskrift ved å hive gjærampullen i et syltetøyglass med kokt maltekstrakt. På syltetøyglasset hadde jeg en starter på 4 dl til 27 liter øl mot 3,5 liter starter til 40 liter øl i dag. Tenkte at magnetrøreren skulle stoppe alle min bekymringer, men den gang ei  ::)

Lurer meg litt på om jeg stresser gjæren for mye, men skal i alle fall endre gjærtype til neste gang (WLP051 california five er en luring). Så skal jeg også forsøke og meske på lavere temperatur.

Joakim har forresten skrevet en ypperlig oppskrift for å lage nok gjærceller til pils, og han lager nydelig pils også  :samenvol:

Les alt det Jokke skriver:

http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=404.0

Og lykke til på veien til det ultimatet gjæringsforløpet  :brygging:
 
Tore Tverå skrev:
Hei,

Har tenkt å brygge 38l pils OG 1048 og deretter bruke gjærslurry omigjen til et juleøl med OG 1070. Sjekket då pitching rate calculator på sidene til mrmalty.com, og oppdaget då at eg trong ca 12 pakker med wyeast flytende gjær i ein 9 liters starter for å få nok gjærceller. hmm.. :eek:

Tore, har sjekket MrMalty på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html og skjønner ikke helt hvor du får tallene dine fra. Dersom jeg velger 10 gallon som er 38 liter og 1070 så får jeg vite at med magnetrører (som du har) så klarer du deg med 4 pakker med gjær og 4,56 liter. Dersom du bruker en pakke med gjær og 1-2 liters starter og bygger oppover som sier bør du nå målet ditt 1061 milliarder gjærceller  :skaal2:

Lager du Pils på forhånd og bruker gjæren fra den må du ha godt over med gjærceller uten å trenge og lage starter.

Richard
 
Tilbake
Topp