Planlegger min første IPA

Eduard skrev:
Olav Mjelva skrev:
De første 2 dagene boblet det veldig i karet, og temperaturen lå på rundt 18 grader.

Vær litt obs angående denne boblingen, for dette skyldes delvis at kullsyre som har bunnet seg til ølet ved 15 grader nå kommer til overflaten pga bevegelse og økt temperatur. Det vil altså si at ikke all bobling skyldes gjenoppstartet gjæring, men man håper jo selvfølgelig at gjæringen her er delansvarlig for boblingen. :) Bare sjekk FG igjen om ca en uke, så får du se om det har hatt ønsket resultat.
... det forklarer kanskje oppførselen til min egen IPA som hadde gjæret ned fra 1.061 til 1.010 (sic! med wyeast 1056, MYE tørrere enn den burde) før sekundærlagring og tørrhumling. Etter et par dager begynte det nemlig å boble her også. Har ikke tatt ny avlesning av SG, men det tror jeg jammen jeg skal.
 
JørnP skrev:
... det forklarer kanskje oppførselen til min egen IPA som hadde gjæret ned fra 1.061 til 1.010 (sic! med Wyeast 1056, MYE tørrere enn den burde) før sekundærlagring og tørrhumling. Etter et par dager begynte det nemlig å boble her også. Har ikke tatt ny avlesning av SG, men det tror jeg jammen jeg skal.

Ikke noe problem at en IPA gjærer så langt ut!
 
Tilbake
Topp