Plassering av CO2-beholder

Planlegger innredningen av min Kegerator og ser at jeg kan ha 4x 19l Corneliusfat om jeg har CO2-beholderen min (2kg) liggende i en hylle over Cornerliusfatene. Får da plass til 4 i stedet for 3 Corneliusfat, men er det lurt å ha en CO2-beholder liggende? Har det i det hele tatt noe å si?

Hadde samme problemet selv, måtte derfor gå ned fra6 til 5 fat i kjøleskapet. Det du kan gjøre er å montere et bøyd "stigerør" på flaska som henter gass fra den siden av flaska som alltid ligger opp. Om du gjør dette så må du passe på at flaska faktisk ligger slik.

Om en borer hull i døren nær hengslen er en sikker på at en ikke treffer noen av dem små rørene som ellers er viklet rundt selve skapet.

Jeg har hatt den liggende ved et uhell. Og det anbefales ikke. Da får du flytende gass i regulatoren... Ha den stående..

Har aldri hørt om denne løsningen, men får du til å modifisere stigerøret i et fat så du kan ha det liggende på siden og ha co2flaska stående der du ellers ville ha fatet?

En venn av meg har vanlig brannslukker, uten avsagd stigerør og heller ikke med rattventil. Dvs at gasset kommer flytende til regulatoren. Når det er lite flow går det fint, men peiser man på med gass, så ser man noe som ligner flytende eller faste deler i gasslangen til ølfatet. Mot min forventning foregikk det udramatisk og det ser ut til å fungere greit nok. Men om dette et trygt eller ikke tør jeg ikke si noe om.

Eduard skrev:
En venn av meg har vanlig brannslukker, uten avsagd stigerør og heller ikke med rattventil. Dvs at gasset kommer flytende til regulatoren. Når det er lite flow går det fint, men peiser man på med gass, så ser man noe som ligner flytende eller faste deler i gasslangen til ølfatet. Mot min forventning foregikk det udramatisk og det ser ut til å fungere greit nok. Men om dette et trygt eller ikke tør jeg ikke si noe om.

Så lenge at overtrykksventilene tar seg av det som måtte skje så burde det egentlig ikke bli noe problem, men flytende CO2 er korrosivt så en må tenke på hvilke matrialer som er i nærheten.

Tilbake
Topp