Plopping i gjærlåsen.

Hvor ofte ska det ploppe i gjærlåsen efter 12 timer. Kam hende jeg hadde litt lav temp når jeg tilsatte gjære men nå er det gjærskap så Tempraturen er jevn på 20grader. Det er en pale ale med og på 1054 og tørr gjær.

Da har jeg "endelig" fått et brygg hvor det ikke "plopper" i gjærlåsen. Det er første brygg på helt nytt gjæringskar, så litt rart i grunn, men det må være noe som ikke er tett et eller annet sted. Gjæringen er helt tydlig i gang, for jeg kan se at det er høy krausen i gjæringskaret.

Mitt spørsmål er; vil det at gjæringskaret ikke er helt tett kunne føre til at ølet kan bli oksydert på noen måte? Eller har det null, niks, nada å si?

Noen ganger plopper det mye, noen ganger litt mindre, noen ganger ekstremt mye, noen ganger ingenting og alt dette er normalt.

Ikke heng deg for mye oppi dette med ploppingen, er du usikker så mål brygget med et hydrometer da det er den eneste måten å vite hvorvidt det er gjæringsaktivitet. Selv om det plopper trenger det ikke å bety at her er gjæringsaktivitet og skulle det ikke ploppe trenger det heller ikke bety at her ikke er gjæringsaktivitet.

Tilbake
Topp