Pomeransskall (og karveolje)

Lars

Norbrygg-medlem
Noen som vet om apotekenes pomeransskall er grovmalt?
Hvis ikke, hvor kan man få tak i dette? Gjerne til en rimeligere penge..

Nøgne Ø bruker grovmalt, men usikker på om de maler det ytterligere før det tilsettes i blant annet Wit, noen som vet?

Er også på tåkete leting etter karveolje (Carvi aetheroleum), og tar gjerne imot tips i jakten.

Bruk appelsinskall av økologiske appelsiner! Har hørt fra flere hold at det er mye bedre enn pomerans-skall. :skaal2:

Ved siste Wit kombinerte vi finmalt pomeransskall (Santa Maria-krydderet) + appelsinskall (økologisk), men er likevel ute etter ordentlig pomerans.
Trenger det også til krydring av Aquavit...  :)

Har du prøvd noen asiatiske mat-butikker eller kanskje "Fruktkorga" i Trondheim? Kan godt hende de har noe kvalitets-pomerans liggende på lur!

Etter min erfaring er det egentlig lite å hente på nødvendigvis å bruke pomeransskall fremfor vanlig appelsinskall. det viktigste er at frukten er fersk. Tørket skall er rett og slett ikke bra i forhold. Kjøp modne, økologiske appelsiner (eller vanlige og vask dem godt) og skrell av kun det oransje med en rasp eller gulrotskreller. Skiten fra apoteket er full av den hvite delen av skallet, som gir bitterhet, og har en tendens til å lukte skinke... Hvis du får tak i ferske pomeranser, er det slvsagt helt ok å kjøpe dem! Restene (dvs. hele appelsinen minus det oransje fra skallet) blir dessuten en fantastisk marmelade! Bruk 30-40 g skal til 20-25 liter, og skrell/riv skallet like før det skal i gryta. Hvor store bitene er, har ikke egentlig så enormt mye å si.

Et annet tips til wit er forresten å bruke litt kamille også. Jeg bruker 2 g på 22,5 l. smaken forsvinner etter en stund, men når ølet er ferskt gir det en nydelig sødme til aromaen.

The name "bitter orange" refers to a citrus tree (Citrus aurantium) and its fruit. Many varieties of bitter oranges are used for their essential oil, which is used in perfume and as a flavoring. They are also used in herbal medicine. Other names include sour orange, bigarade orange and Seville orange

Pomerans er en undervariant av denne. Curacao appelsiner er samme plante, men frukten er høstet mens den ennå er liten, grønn og umoden. Den går stort sett til industrien og du vil neppe fa tak i den. Iallefall Randy Mosher sier at slike tørka pomeransskall ikke fungerer særlig godt i øl. Her er nemlig hele skallet med - hviten og det hele, mens en egentlig bare skal ha med det ytterste oransje laget. Prisen er ofte også hinsides all fornuft. Jeg kjøpte noen få gram på apoteket . og gjør det aldri igjen!

Ellers får du tak i bitre appelsiner hos kjøpmannen iallefall i desember / januar.  Må nokj bestille, men det tok ikke mer enn noen dager for min del.  Se også her. Enig med Gahr - det blir fantastisk marmelade av restene.

Vet ikke hvor du kan få tak i karveolje, men jeg hadde ringt til Løitens brenneri....

Er underveis i koking av nok en wit, denne gang etter Brewing Classic Styles, og tenkte å bruke skall fra clementiner i denne juletiden, men det ble en håpløs oppgave å skille det tynne myke orange skallet resten, så det ble lett desperat appelsinjakt, hvor første jakt innhentet en pose med sprøytede (med imazalil, "skallet bor ikke spises"), og tilslutt noen i løsvekt, hvor det ikke var oppgitt

..noen som har erfaringer i å bruke mandarin-/clementinskall? Regner med hele skallet har blitt sendt i gryta isåfall..

Og; et par av dere skrøyt av appelsinmarmelade, har dere en delbar oppskrift på det?
Jeg har som dere kanskje forstår et lite lass av appelsiner som jeg sliter med å få avsetning på. :)

Vask appelsinene godt, så brude det gå greit. Kan sende deg en marmeladeoppskrift, men den er ikke tilgjengelig akkurat for øyeblikket... I følge Rany Mosher, går det godt an å bruke klementinskall også. tror ikke det betyr allverden om man ikke kan skille det hvite fra det gule her.

Gahr skrev:
Vask appelsinene godt, så brude det gå greit. Kan sende deg en marmeladeoppskrift, men den er ikke tilgjengelig akkurat for øyeblikket... I følge Rany Mosher, går det godt an å bruke klementinskall også. tror ikke det betyr allverden om man ikke kan skille det hvite fra det gule her.

God plan! Hadde vasket de godt, regner med det er et slags vokslag eller noko denne giften, skal hindre soppvekst. Vil tro det er Radical Brewing du sikter til, så jeg får ta en titt ved høve, hadde jo kunnet passet fint til en julewit. Det har vel blitt en av de øltypene vi har brygget flest ganger, da både vi og omgivelsene synes den er en utrolig forfriskende øl. Har stor tro på kamilleblomstene, det luktet veldig mot slutten og etter kokingen iallefall. Vi har brukt relativt like mengder koriander og appelsinskall (og tørket pomeransskall, selv om disse har vært tørket), mens denne oppskriften hadde ganske store mengder skall.

Tilbake
Topp