Pors - erfaringer?

Unik74

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg lurer på om noen kjenner til erfaringer med å bruke pors (planten pors) i øl. Ifølge flere kilder skal det være mange som brukte dette på gårdsbryggeriene, det er lett antiseptisk og jeg tror det ble brukt som en bittering.

Vet noen om dette. Vet noen om noen som kan vite noe mer?
 
Kan ikke noe om dette, men denne var bra.
anavabaz.jpg


Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Jeg slenger meg på. Plukket en halvkilo i sommer som nå er tørket. Tenkte å koke dette med noe av kvistene og koke det ned til en sirup som jeg kan smaksette øl med.
 
Det var en spennende tanke.

Jeg tenkte kjøre bladene i kjøkkenmaskin og lage en paste, som jeg fryser ned og tilsetter koken. Min er plukket og satt i vann. Har ikke gjort noe med det ennå. Jeg synes det lukter godt, og har litt småtro på dette.

Takk forresten, for oppskriftene. Jeg tror av en eller annen grunn at dettte er perfekt i hveteøl.
 
Jeg har litt erfaring med pors. Det er en flott vekst som er godt egnet til brygging, men det vet vel folk fra før. Har smakt et fåtall kommersielt bryggede porsøl, fra historiske gjenskapelser til mer eller mindre typisk lyse lagerøl - og det gir en fin, krydret smak og aroma.

Erfaringsmessig behøver man mye mer pors når man brygger, enn man ville gjort med humle, ettersom porsen ikke er i nærheten av å være så potent som de fleste humleslag er.

Jeg har aldri komt på tanken å kombinere pors og moderne hveteøl, men det låter som det er verd å prøve. Helt uten rot i tidligere praksis er det heller ikke: Det finnes jaffal et par eksempler på at pors har blitt kombinert med hvete (riktig nok også med andre ingredienser) i gjærede drikker i det arkeologiske materialet fra forhistorisk tid (spesifikt fra bronsealder opp til eldre jernalder).
 
Takk. Dette med kvistene lukter man med en gang. Jeg er en slubbert som ikke har rukket å bruke min kjøkkenfreste og fryste porsj ennå. Men brygger stadig og melder fra hvor jeg går etterhvert.
 
I dag har jeg planer om å gjøre en partial boil som involverer å redusere porslageret betraktelig. Kan svinge begge veier, vil jeg tro!
 
Unik74:

Apropos det at pors sannsynligvis smaker godt i hveteøl: Jeg drakk en belgisk wit for litt siden på Henrik i Bergen, som smakte skikkelig pors-aktig! Jeg husker ikke hva ølet heter nå (kan finne det ut hvis jeg får litt tid på meg), men ja, jeg er enig med deg: Pors vil helt sikkert løfte smaken på hveteøl! :)

Jeg har planer om å brygge en hveteøl til jul med pors og einer. Ut fra forskjellige oppskrifter har jeg beregnet meg fram til at jeg skal bruke 125 gram pors og 1/2 bærepose einer (kvister med nåler og bær) på 20 liter, sammen med 24 gram East Kent Goldings-humle (5%) og forskjellige krydder. (Jeg kompenserer for bitterheten i porsen med å bruke ca 20% mindre humle enn det som er brukt i originaloppskriften: http://www.beersmith.com/Recipes2/recipe_367.htm)
Det går an å søke seg fram til hvor pors vokser på nettet, for eksempel her: http://artskart.artsdatabanken.no/FaneKart.aspx (Det er mulig du må fylle ut skjemaet selv for å få det til å virke - pors heter Myrica gale på latin.)

Her er det masse informasjon om pors: http://www.skogoglandskap.no/Artsbeskrivelser/pors/default_view
Det hersker litt uenighet om hvorvidt en bør høste og bruke blomstene på planten, eller om det er bedre å bruke bladene. Pors blomstrer i april-mai, før bladene kommer, så jeg blir nok nødt til å gå for blader i mitt brygg...
 
Bendik Johnsen skrev:
Jeg har planer om å brygge en hveteøl til jul med pors og einer. Ut fra forskjellige oppskrifter har jeg beregnet meg fram til at jeg skal bruke 125 gram pors og 1/2 bærepose einer (kvister med nåler og bær) på 20 liter, sammen med 24 gram East Kent Goldings-humle (5%) og forskjellige krydder. (Jeg kompenserer for bitterheten i porsen med å bruke ca 20% mindre humle enn det som er brukt i originaloppskriften: http://www.Beersmith.com/Recipes2/recipe_367.htm)

Det låter som en  bra sammensetting der. Jeg satt ti liter for noen måneder tilbake (jf. posten min over), og der brukte jeg 50 gram pors og kanskje litt mer einer enn du tenker å bruke. Eineren kokte jeg en låg av og brukte som meskevann. Det ble en helt kurant mungåt av det, men jeg følte at porsen forsvant litt til fordel for eineren. Jeg opplever at pors blander seg ganske lett med andre smaker, og man må gjerne sitte og smatte litt for å gjenkjenne den.
Til gjengjeld kommer den da bedre frem når du har lurt den ut av hiet, så å si. Jeg opplevde noe tilsvarende på Henrik da de hadde Bøgedals porsøl på tapp: I begynnelsen klarte jeg ikke skille porsen fra humlen, og ble i grunnen småskuffet. Men da jeg var ca. halvveis gjennom glasset begynte liksom de kryddertonene å manifestere seg. Da endret holdningen min seg ganske radikalt.


Selv fikk jeg endelig fingen ut og fikk høstet noen rakler i påsken. Det er første gang på et par år, da jeg plukket tre poser som jeg klarte å glemme - og som følgelig tok til å mugne. Jeg har tidligere holdt meg mest til blader, men jeg har stor tro på raklene. Er man heldig er det vel enda noen igjen?
 
Jeg har plukket pors og laget et ekstrakt av bladene i sprit. (raklene skal være enda bedre, visstnok)
Ble anbefalt å bruke 20% sprit til ekstraheringen, fordi det trekker ut mindre av bitterstoffene.
Jeg har brukt den til å lage schnaps som passer veldig bra til øl. Antar den passer bra I øl også.
Aromaen er kjempegod. Hvis man lager opp en del ekstrakt holder det seg i årevis.
Jeg skal prøve litt ekstrakt oppi øl ved anledning.
 
Jeg har laget dram av både raklene og bladene til pors, og liker smaken av bladene bedre enn raklene. Syns det kan bli en littvemmel/kvalmende smak av raklene. Fyller et norgesglass med friske blader og fyller opp med sprit, trekketid ca ei uke. Denne essensen må tynnes mye hvis den skal brukes til dram.

Jeg har brukt denne essensen i en porter. Tilsatte 1dl essens i 10 liter porter før flasking. Dette ga en liten ettersmak av pors og funket bra, men jeg tror den hadde tålt litt mer.  Neste gang skal jeg prøve 2 dl essens på 10 liter for å se om det blir for mye
 
Oppdatering: Nå har jeg brygget hveteøl med pors og einer to ganger, og har kommet fram til at "less is more": For mye pors vil gi en såpeaktig smak og aroma som mange ikke liker.

På 50 liter øl vil jeg beregne å bruke 250 gram einer (trukket i skyllevanent ved 78 grader i en time - koking av einer vil gi terpentinsmak) og 200 gram pors (blader og kvister). Porsen ble høstet i begynnelsen av juli og frosset før bruk.
 
For mye pors vil gi en såpeaktig smak og aroma som mange ikke liker.

Det same er tilfelle med snaps av Pors - ein kamerat av meg hadde med ei flaske med dansk Porsesnaps og for meg smakte den definitivt for mykje såpa til at eg likte den. Men vi har alle forskjellig syn på kva som er godt og ikkje er godt. Men pors luktar iallefall godt (i mi nase) og i gamle dagar vart den brukt for akkurat dette.
 
Tilbake
Topp