Praktisk brug af Cornelius fade

Hej

Lang tid siden jeg har været aktivt skrivende på forum, men læser stort set hver dag og lærer fortsat meget - og tak for det.

Jeg har været så heldig at få 4 stk. cornelius fade kastet min vej. Dermed kom jeg i gang lidt før planlagt med fadøl ;D. Handlede div. dimser i påsken hos Maltbazaren.dk under påskebesøget i Kbh, således har jeg alt udstyr, dog  - køleskab til fadene.

Jeg lurer nu på følgende:
Har en Pale stående der er klar for fad nu på fredag-søndag, men jeg har som sagt ikke køle mulighed pt. til fadet.
-Er der en grænse for hvor længe jeg kan vente med at tryksætte fadet efter fyldning?
-Bør jeg tryksætte med en gang og så køle efterfølgende? (Tror jeg forstår det med tryksætning og temp)
-Bliver det et problem og tryksætte ved 20c og så køle ned om 2-3 uger?

-Fyren i Maltbazaren mente ikke at jeg bør havde mere end 1-1,5 bars tryk på picnic hanerne -nogen erfaringer her?
- Det har vel ingen betyning at jeg evt. har en hvede øl stående højt tryksat men med kun 1-1,5 bar på co2 anlægget?
- Kan man ikke bare lukke for co2'en efter hver gang der tappes øl?

Lidt spredt skydning herfra.

Hilsen

Cristian
 
Du kan godt, og må gjerne, trykksette fatet selv om du ikke kan kjøle det ned til ønsket tappetemperatur. For å kompensere for varmere temperatur så kan du trykksette med høyere trykk. Gahr har skrevet en interessant artikkel i medlemsseksjonen med [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1449.0]trykktabell[/iurl]. En slik tabell vil man sikkert kunne finne andre steder også.

Eksempel: vil du ha 2,5 volumer CO2 i ølet (som tilsvarer 1 bar trykk ved 7 grader), men er omgivelsestempen 18 ºC da må man skru opp trykket til 1,7 bar for å få tilsvarende CO2 i ølet.

Men, når du da kjøler ned ølet må du endre ventilen på CO2-flasken tilsvarende, for hvis du holder et trykk på 1,7 bar på ølet mens du kjøler det ned til 7 grader, så vil du få 3,4 volumer CO2 i ølet, som tilsvarer iskrem (masse skum).

Forresten så er det med øl som holder drikketemperatur ikke så aktuelt å være redd for at trykket blir for høyt. De fleste har vel et trykk på rundt 1 bar på ølet sitt, og det tåler picknickkranene uten videre.
 
Tilbake
Topp