Premietabbe med Kölsch

Kostygov

Norbrygg-medlem
Jeg skulle i dag tørrhumle IPA'en min, og hadde gjort klar 50 g Tomahawk, 50 g Simcoe og 50 g Centennial til et 50 liters brygg. Da jeg kom ned i kjellerstua klarte jeg å rote det til og hadde det i feil kar, da jeg har brygget ganske mye den siste tiden. Endte opp med å tørrhumle Kölschen jeg brygget for en uke siden.

Blir dette fiasko, og øl for dodraugen?

Dette blir annerledes og artig :)

Feil tørrhumling vil vel aldri føre til do-øl. Er det noe som går i dass skal det være infisert eller totalt mislykket gjæring. Ikke som du hadde tenkt, men uansett absolutt ikke verdt å helle ut, med mindre du er en av de som absolutt må ha det som planlagt :)

Feil tørrhumling vil vel aldri føre til do-øl. Er det noe som går i dass skal det være infisert eller totalt mislykket gjæring. Ikke som du hadde tenkt, men uansett absolutt ikke verdt å helle ut, med mindre du er en av de som absolutt må ha det som planlagt :)

Aldri stol på en brygger som ikke har tømt ut en batch øl.

On topic - smak på det. Er det godt - good. En godt humla American Blonde Ale (gjæren funker fint til det). Smaker det not-so-much - i dass og rebrew. Samt du har lært noe om å merke gjæringstankene ;)

Hå! Jeg sparer alltid på mine batcher, samme hvor ille de er, og smaker underveis. Ned går de, men samtidig med en forståelse av hvordan humle påvirker ølen over tid, og hva gjæren har gjort. Eneste gangene jeg har helt ut noe er de gangene jeg har prøvd å klone noe, og det har uten tvil gått åt skogen, men kun etter å ha fått noe info ut av batchene.

Jeg skulle i dag tørrhumle IPA'en min, og hadde gjort klar 50 g Tomahawk, 50 g Simcoe og 50 g Centennial til et 50 liters brygg. Da jeg kom ned i kjellerstua klarte jeg å rote det til og hadde det i feil kar, da jeg har brygget ganske mye den siste tiden. Endte opp med å tørrhumle Kölschen jeg brygget for en uke siden.

Blir dette fiasko, og øl for dodraugen?
Nei ganske sikkert ikke fiasko. Dette vil smake som en litt for lys APA med litt lav bitterhet. Tipper det blir et godt øl. Du kan uten å rødme for mye servere dette som en american pale ale. Selv om du strengt tatt trolig har brukt litt feil malt og trolig ikke har allverdens bitterhet. Men nå kjenner jeg ikke oppskriften din.

mvh
Bård

Kanskje du har funne opp ei ny super blanding? Igår smakte eg på ein India Saison frå Haandbryggeriet - altså ein Saison humla som ein IPA - som var rett god. Så kanskje din IPA Kølsch er ein suksess?

Lurer på om ikkje eg såg at Bergen Ølfestival sin konkurranse i år gjekk ut på å laga øl basert på to stilar - så der har du ein sjanse...

Heile Halve poenget med å brygge sjølv er jo å eksperimentere. Det kjedelegaste i verda må vera å lage clones.

Jeg har en batch med ABC West Coast Lager (som forøvrig er et av de beste sommerølene jeg har drukket) som jeg har splitta i to og satt på gjæring med WLP 029 og WLP 810 i kjelleren på 16 grader, da gjæringsskapet jeg deler med naboen plutselig var fullt med lagerøl til lagring på to grader. Håper det blir bra.

Tilbake
Topp