Primærgjæring Solera - T58?

Idag har jeg bestilt malt til solera-prosjektet mitt. Overrasket over at det var så enkelt å få tak i umodifisert hvete i norge. Tenkte å kjøre "turbid mash" på hveten og holde byggmalt i mesken. Bryggedag blir mest sannsynlig i slutten av påsken.

Uansett, jeg vil ikke ha en full gjæroppblomstring i "tønna" så ideen er å gjære med en eller annen ordinærgjær på forhånd. Jeg har valgt meg ut T58 fra Fermentis fordi den har relativ lav utgjæringsgrad (70%, kontra US05 på 82%, S04 på 75%) og fordi den liksom er litt belgisk. Her er jeg jo litt ute og sykler og det er ikke så skrekkelig mye å lene seg på. En ekte lambic har jo ikke noe slikt i det hele tatt. Er det greit å bruke T58 her, tror dere?

Så, etter en uke skal ølen over på "tønna" og få WL sin Belgion Sour, en ekstra dose Wyeast Pedio og en slant med surøl fra de flaskene jeg har planer om å drikke den uken så vi får litt biologisk mangfold.

Noen som har lyst til å mene noe om dette så langt?
 
Jeg ville ikke hatt disse smakene i en lambic. WLP011 (eller en tilsvarende tørrgjær) er kanskje et bedre valg, med lav utgjæring, lite estere og en cleanene profil. Men hvorfor ikke gå rett på sak med surmiksen? Den inneholder også gjær. Jeg gjorde dette med en Flamsk rød, som skal stikkes om til sekundærgjæring på eikefat. Fin stormgjæring. (Mens jeg skriver kommer jeg på at jeg har glemt å stikke om) Ta kontakt dersom du trenger gammel humle. Jeg har mer enn jeg trenger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, det passer ikke helt sammen. Jeg tenkte at brett (og resten av gjengen) kommer til å omdanne alt dette til annet - men du har nok rett i at det blir litt voldsomt mye belgisk preg over det.
Det er egentlig ikke noe god grunn til å ikke kjøre i den mixen fra begynnelsen av. Jeg har bare et rør, men jeg kan nok tilsette litt ekstra brett og handle inn et WLP011-rør så burde det bli en fin primærgjæring.

Litt gammel humle hadde vært hjertlig velkomment. Jeg har bestilt noe lav-alfa som jeg tenkte å elde i ovnen, men ekte gammelhumle er sikkert bedre. Jeg har iallefall sikret meg til neste år. :) Sender deg en PM, jeg.
 
Trur ikkje det bør vere eit problem å gjære ølet med ein belgisk gjær før du har på Sour mix. Når det får stå lengje nok på Brett vil den ta over mesteparten av smaksprofilen. Eg har i allefall ikkje hatt noko problem med ettergjæring av Saisons med Brett. Mykje av esterpreget frå gjæra forsvinn.
 
Jeg kan jo spille inn at jeg er enig med AndreasP her, at gjærprofilen i stor grad spises opp av brett. Har sågar sett det anbefalt å nettop bruke gjærstammer med mye estere av denne grunn, fordi esterne gir bretten enda noe å jobbe med. Og når jeg nå har alibi for å være i tråden:

Åssen går det med prosjektet?
 
Høh. Spennende tråd, tenkte jeg. Så skrollet jeg opp og så den var min. :) Det ble ikke solera. Jeg kjører hele batcher i stedet. Av og til lar jeg noe moro bli liggende igjen til neste batch, men stort sett gjør jeg ikke det. I en solera så binder en seg opp til en enkelt stil og det er jo litt kjedelig. Jeg varierer både farge og syrenivå voldsomt fra gang til gang.

T58 fungerer fint med surøl. All den tid jeg ikke gjør noe side-by-side og antallet variabler er fullstendig ute av kontroll (kontrollfreaker bør ikke drive med blandede gjæringer) så jeg føler ikke at jeg kan si noe som helst om de ville gjort noe forskjell fra Chico. Men jeg innbiller meg iallfall at en rik esterprofil i hovedsak er en bra ting. :)
 
Tilbake
Topp