Priming og trykk i corneliusfat

Hei

Vi har fått oss fat, og etter første test lurer jeg på en sak.
Vi har primet et fat med amerikansk pale ale med ca 5.5 g sukker per liter øl.
Nå har det gått en drøy uke, og når jeg kobler fatet til CO2-tank og regulator for en test, viser det at det er et trykk på 1.7 bar.
Etter litt lesning på forumet har jeg forstått at dette er veldig høyt. Vi har fortsatt ikke fått kraner og slanger for øl i hus,
så sålangt har jeg bare testet picnic kranen fra vin og bar med påfølgene slange på ca 15 cm. Og selv om jeg vet at dette er
alt for kort og tykt syns jeg ølet kommer skytende ut fortere enn forventet.
Er dette noe i nærheten av normalt?

Restene av øl som er igjen i glasset etter skuminfernoet, må jeg dog si meg godt fornøyd med. mmm.
Peter
 
Hei.

Er fatet kjølt ned eller står det i romtemperatur?

Det er nok uansett normalt at det blir litt skum med en slik kran. Vi bruker en 1,5 meter lang 3/16" slange for å redusere skumming. Prøv å redusere trykket til under 0.5 bar.

5.5 g sukker/liter er ikke spesiellt mye. Gir ca 1,4 volumenheter CO2 + ca 0,8 fra gjæringen. Dersom ølet var HELT ferdiggjæret er det all CO2 som du har i ølet.

Mvh
Børge
 
Temperatur har alt å si, som også Beant nevner. Det er jo nettopp overtrykk man prøver å få ved priming. Bare åpne en flaske øl som er på romtemperatur, da får du også et ordentlig plopp. Altså, kjøl ned ølet til drikketemperatur, gi kullsyren som står over ølet sjansen til å diffundere tilbake i ølet (dette kan ta dager), og sjekk deretter trykket. Da vil man kunne se at trykket har sunket til rundt 1 bar.
 
Har samme skumproblem som Peter T her med picnic'n som ble kjøpt sammen med fatene. Har kjøpt ny 3/16" slange, men hva slags dings/overgang skal jeg bestille fra picnic til 3/16" og hvor?
 
Utmerket.
Takk for raskt svar.

Da lar jeg det stå varmt noen dager til, og så setter jeg det kaldt mens jeg venter på å få slanger i riktig diameter og lengde.
Så satser jeg på at Martinsen får et svar som gjør at jeg unngår fremtidige problemer. ;)

Takk igjen.
 
Ved å legge inn informasjonen du har gitt i Beersmith vil 1,7 bar tilsvare 2.3volum CO2, noe som er i nedre gjennomsnitt av pale ale (2.3-2.8 )
Edit: 8 kan ikke plaseres ved ) da får man 8)
 
Tilbake
Topp