Problem med fat

er relativ fersk. Har fått bra resultat med øl på flaske. Ølet som jeg har på fat blir grumsete og ikke godt. Forrige fat helte jeg ut. Masse grums i bunn av fatet, som jo da blir sugd opp når man tapper. Ikke rart det ikke blir fint øl fra fatet. Hva skal jeg gjøre for å få klart og godt øl fra fat?

Bruk ColdCrash i slutten av gjæringen. Ikke vær gjerrig når du tapper fra gjæringskar slik at du ikke får med deg gjær fra bunn. Jeg tapper alltid fat først, og resten på flasker. Ikke omvendt. La det stå kaldt før du starter tapping. Den første (1-3) halvliteren kaster du. Resten skal nå være klar.

Jeg foretrekker bunnfall i fat fremfor bunnfall i flasker ettersom bunnfallet i fat blir du faktisk kvitt. Bunnfallet i flaskene er jo alltid der og om du tar dem med deg ut på tur så virvler du det opp.

Slik jeg tenker er at det alltid blir bunnfall i flasker ved naturlig karbonering, så de egner seg ikke for transport uansett.
For transport bruker jeg fat -> mottrykksfyller -> brune PET flasker

Det jeg gjør er å la fat stå i kezzern i 2-3uker etter jeg fylte fat og da er det klart etter 2-3 glass.Har på gass i dene tiden.Jeg brygger 23 til gjærkar og fyller ca 19 på fat,resten går i do

Etter jeg begynte å cold crashe og så tappe til "secondary" - enten for å tørrhumle og så etter 4-5 dager senke temperaturen til c.a. 0 grader C - eller bare for å klarne med gelatin og la stå i 2-4 dager før jeg fater så er jeg blitt avhengig av denne metoden. Når jeg så tapper til fat fra "secondary" som fremdeles holder c.a. 0 grader så blir det omtrent ikke noe bunnfall. Etter 2 dager på fat (femdeles ved 0 C) så tapper jeg ut 0.2-0.3L med litt uklar øl som jeg dumper og etter det så er ølen krystall klar og kan tas med på brytetrening, kjøre c.a. 10 (*)German suplexer med det og fremdeles tappe en krystall klar øl rett etterpå...
thumbs-up-yahoo-emoticon.gif

*=
tumblr_n69i8yFHXS1qhndw9o1_400.gif

Sist redigert:
Tilbake
Topp