Problem med lavt utbytte på Speidel 50

Hadde mitt første brygg på Speidel 50 nå på fredag En Guinness klone som ble mesket på 63grader i 60 min og 78 grader i 5 min.
Målte med refraktometer underveis i meskingen og oppdaget jeg at jeg kom til å få et veldig lavt utbytte.
Etter mesk så hadde jeg en Preboil OG på 1.025. Det første som slår meg etterhvert var at jeg kanskje hadde litt lite basismalt.

Oppskriften var:
7,8kg Palemalt
2,5kg Flaked Barley
1,7kg Cara Aroma

Hadde 55 liter vann til mesking, valgte ikke å skylle for å ikke få laver Preboil OG

På slutten av koken var OG fortsatt ganske lav og hadde i 500g demanera sukker for å få opp OG litt...

Endte opp me en OG på 1.042 og ifølge oppskriften skulle den være 1.056

Satt et brygg dagen etter, en IPA med oppskrift fra Speidel.

Oppskrift: http://www.speidels-braumeister.de/ipa-recipe.html

Fulgte oppskiften til punkt og prikke, oppskriften sa at jeg skulle få en OG på 1.048....... Jeg endte opp med 1.035

Jeg tenker feil grovhet på kverning...
Dette er kvernen jeg har https://www.bryggselv.no/bryggeutstyr/møller/Møller/Maltmølle-komplett-400369-p0000000649

Har stillt den inn på groveste stillet, 1.000 ( 1 mm? )

På forhånd takk.. :)
 
Sist redigert:
Jeg har for meg at det groveste på denne er 0.01 inch eller 2,5 mm basert på bruksanvisningen?
 
Sist redigert:
Er her enig med sotrajohnny, det er merkelig hvis mølla kan stilles til max 1mm ikke mye anvendelig og en får et lite marked å selge mølla.

Men mener at dette er samme mølla som jeg har og den kan stilles grovere enn 1 mm, mener at dette er blitt diskutert på forumet en gang tidligere også.

Easybrew
 
Ja jeg er enig nå i etterkant at 7,8kg pale er lite, var derfor jeg kjørte igang med Speidel selv sin oppskrift dagen etterpå nesten bare for å få bekreftet dette. Når den oppskriften også hadde lav OG tenkte jeg at det måtte være grovheten på kverningen.
Bladmål handles inn og avstand sjekkes imorgen. Jeg synes selv at 1.000 innstillingen på kvernen ser ut til å være mer enn 1mm. Maltet blir såvidt knust på den innstillingen hvertfall... ser nesten helt ut.
 
Ligner på den mølla jeg har. Den har tre innstillinger, alle i inches: 0,1- 0,05- 0.025

Jeg vil anbefale deg å stille den mellom 0,05 og 0,025.

Edit: 0,1 - 0,05 - 0,025 skulle et være.
Altså 2,54 mm- 1,27 mm og 0,64 mm

Selv bruker jeg ca 1 mm, men har ikke erfaring med braumeister.
 
Sist redigert:
Kjøp deg følerblader på feks. biiltema
Vare_67133_1.jpg
 
Et godt tips er å studere den ferdig knuste malten. Dersom det fortsatt er hele korn er kværna stilt for grovt. Merk at kornet kan være knust/ knekt selv om der tilsynelatende ser helt ut.
 
Tilbake
Topp