Problemer med BIAB og sirkulasjonspumpe

Pt brygger vi på Brygg selv sin BIAB 35l kjele med pumpe for sirkulasjon under mesking, men opplever at meskeposen suger seg fast i uttaket i bunden og stopper for sirkulasjonen. Har vi for kraftig gjennomstrømning, eller er det andre gode tips? Jeg har forsøkt å lete litt rundt, men undrer meg at det ikke finnes et maltrør til en slik 35l kjele?
 
Pt brygger vi på Brygg selv sin BIAB 35l kjele med pumpe for sirkulasjon under mesking, men opplever at meskeposen suger seg fast i uttaket i bunden og stopper for sirkulasjonen. Har vi for kraftig gjennomstrømning, eller er det andre gode tips? Jeg har forsøkt å lete litt rundt, men undrer meg at det ikke finnes et maltrør til en slik 35l kjele?
Det du er ute etter en en falskbunn. Jeg ser kjelenbunnen er 33,5cm,men jeg vet ikke den indre diameteren så det må du sjekke, men det aner meg at du kan bruke denne: https://www.olbrygging.no/kegland/103271/silbunn-ø299-mm-passer-brewzilla-og-digiboil-35

Bare se til at den også er høy nok sånn at den står over utløpet :)
 
Jeg har null erfaring med den maskinen, men det du beskriver er jo bare at noe skjer, på en måte.

Hvis det ikke er meskeposen som er helt feil for formålet, så:

Starter dere pumpa med en gang?

I så fall kanskje dette er et klassisk tilfelle hvor det kan være lurt å vente 15minutter før pumpa starter, slik at den lettest tilgjengelige stivelsen blir konvertert først. da blir det mindre "masse" som kan tette hullet til pumpa,og mer skall, siden mye av stivelsen da er konvertert.
 
Jeg har null erfaring med den maskinen, men det du beskriver er jo bare at noe skjer, på en måte.

Hvis det ikke er meskeposen som er helt feil for formålet, så:

Starter dere pumpa med en gang?

I så fall kanskje dette er et klassisk tilfelle hvor det kan være lurt å vente 15minutter før pumpa starter, slik at den lettest tilgjengelige stivelsen blir konvertert først. da blir det mindre "masse" som kan tette hullet til pumpa,og mer skall, siden mye av stivelsen da er konvertert.
Det er bare en 35L kjelke fra bryggselv, meskeposen med malt legger seg foran kran hullet på innsiden av kjelen. Er nok snakk om ekstern pumpe.
 
Nå burde jeg kanskje spurt i den tråden du vet hva heter, men hvorfor skulle det hjelpe?
"Mash rest" etter innmesk. Jeg forklarte det vel dårlig i første innlegget.

Dette er noe en del bruker, og jeg gikk aldri bort fra det etter at jeg fant ut hvordan det letter bryggedagen mtp gjennomstømning, og i verste fall stuck mash. Jeg brukte falskbunn.

Hvis man mesker inn og rører som fy, som man alltid skal, og bare lar mesken sitte uten sirkulasjon, så vil mye av stivelsen bli konvertert ila det kvarteret.
Dvs at det er mindre gugg/grøt/grums (ukonvertert stivelse), rett og slett "masse" som kan tette f.eks en falskbunn eller en meskepose når man først starter pumpa, iom at dette er konvertert til sukker og løst opp i vannet/mesken.
Så den verste guggen/grøten/grumset er allerede løst opp og borte vekk siden den er løst opp, og det gir bedre flyt når man først starter pumpa, siden andelen skall vs stivelse er større når man først starter pumpa.

Pumpa bør forøvrig startes litt forsiktig slik at maltet setter seg ytterligere og forsiktig av det negative trykket pumpa påfører maltsengen, og så åpnes opp til riktig gjennomflyt. Starter man den med full flyt så kan man få et "schwoop" og maltet blir for kompakt enn det som er nødvendig.
 
"Mash rest" etter innmesk. Jeg forklarte det vel dårlig i første innlegget.

Dette er noe en del bruker, og jeg gikk aldri bort fra det etter at jeg fant ut hvordan det letter bryggedagen mtp gjennomstømning, og i verste fall stuck mash. Jeg brukte falskbunn.

Hvis man mesker inn og rører som fy, som man alltid skal, og bare lar mesken sitte uten sirkulasjon, så vil mye av stivelsen bli konvertert ila det kvarteret.
Dvs at det er mindre gugg/grøt/grums (ukonvertert stivelse), rett og slett "masse" som kan tette f.eks en falskbunn eller en meskepose når man først starter pumpa, iom at dette er konvertert til sukker og løst opp i vannet/mesken.
Så den verste guggen/grøten/grumset er allerede løst opp og borte vekk siden den er løst opp, og det gir bedre flyt når man først starter pumpa, siden andelen skall vs stivelse er større når man først starter pumpa.

Pumpa bør forøvrig startes litt forsiktig slik at maltet setter seg ytterligere av det negative trykket pumpa påfører maltsengen, og så åpnes opp til riktig gjennomflyt. Starter man den med full flyt så kan man få et "schwoop" og maltet blir for kompakt enn det som er nødvendig.
Ja det har jeg fått med meg at du har skrevet et par ganger her inne, og jeg er en av de som prøvde det, og mest sannsynlig heller ikke kommer til å gå bort ifra det igjen, så det er et supert tips og kjempeglad jeg kom over det.

Det trådstarter snakker om dog, at meskeposen er såpass tynn(lettbøyelig) og sikkert litt stor i forhold til kjelen, at når pumpen står på så suges en liten del av meskeposen med malt inn i kranen.

Jeg hadde nøyaktig det samme problemet når jeg prøvde å bruke pumpa i SS kjelen uten falskbunn med en for stor og "myk" meskepose. Og der hjalp det ikke vente 15 minutter :)
 
Ja det har jeg fått med meg at du har skrevet et par ganger her inne, og jeg er en av de som prøvde det, og mest sannsynlig heller ikke kommer til å gå bort ifra det igjen, så det er et supert tips og kjempeglad jeg kom over det.

Det trådstarter snakker om dog, at meskeposen er såpass tynn(lettbøyelig) og sikkert litt stor i forhold til kjelen, at når pumpen står på så suges en liten del av meskeposen med malt inn i kranen.

Jeg hadde nøyaktig det samme problemet når jeg prøvde å bruke pumpa i SS kjelen uten falskbunn med en for stor og "myk" meskepose. Og der hjalp det ikke vente 15 minutter :)
Aha. Jeg tolket det som at meskeposen muligens sugde seg fast fordi den var "coated" med stivelse, og da stoppet sirkulasjonen pga det.

Men uansett så er det noe som hindrer gjennomstørmning gjennom meskeposen. Enten altfor finmasket, eller at det sitter noe stivelse fanget der.

Flyt, gjennomstrømning, flow, whatever er en balansegang mellom utstyret man bruker og kverningen og volum man prøver å flytte gjennom maltsengen.
 
Jeg brygger BIAB uten sirkulasjonspumpe og når jeg bruker den store meskeposen tetter det seg alltid når jeg skal tappe ut noe, av og til hjelper det å løfte og trekke den unna kranen eller stikke noe inn gjennom kranen... selvfølgelig om det bare var en pose med rent vann, ville det dratt rett gjennom stoffet, så en mindre pose fungerer vel som en falskbunn.
 
Jeg brygger BIAB uten sirkulasjonspumpe og når jeg bruker den store meskeposen tetter det seg alltid når jeg skal tappe ut noe, av og til hjelper det å løfte og trekke den unna kranen eller stikke noe inn gjennom kranen... selvfølgelig om det bare var en pose med rent vann, ville det dratt rett gjennom stoffet, så en mindre pose fungerer vel som en falskbunn.
Åpner du kranen helt opp med en gang?

Se over, hva jeg nevnte om "schwoop". Skal man tappe ut noe, så bør man begynne forsiktig. En stor meskepose vil jo muligens dekke over utløpet, hvor en liten meskepose kanskje ikke gjør det.
 
Aha. Jeg tolket det som at meskeposen muligens sugde seg fast fordi den var "coated" med stivelse, og da stoppet sirkulasjonen pga det.

Men uansett så er det noe som hindrer gjennomstørmning gjennom meskeposen. Enten altfor finmasket, eller at det sitter noe stivelse fanget der.

Flyt, gjennomstrømning, flow, whatever er en balansegang mellom utstyret man bruker og kverningen og volum man prøver å flytte gjennom maltsengen.
Joda er selvfølgelig enig i det, men at en finmasket meskepose inni et hull med 3cm i diameter og maks 5-7cm i dybde så vil vel det aller meste gå tett :p

Og til trådstarter syns jeg en falskbunn er et godt forslag da den har flere bruksområder enn bare å unngå at meskeposen suges inn i kranen, den holder posen vekk fra bunnen, den er med på å filtrere under mesk, den kan være med under kok, også filtrerer den litt humle og trub før man tapper over i gjæringskar :)
 
Jeg brygger BIAB uten sirkulasjonspumpe og når jeg bruker den store meskeposen tetter det seg alltid når jeg skal tappe ut noe, av og til hjelper det å løfte og trekke den unna kranen eller stikke noe inn gjennom kranen... selvfølgelig om det bare var en pose med rent vann, ville det dratt rett gjennom stoffet, så en mindre pose fungerer vel som en falskbunn.
Siden jeg verken fant falskbunn til 20L SS kjele eller hadde planer om å gjøre dette så ofte, pleide jeg bare sette meskespaden foran utløpet mellom kjelen og meskeposen :)
 
Etter kjapp gjennomlesing av tråden: Skaff en falskbunn, slik @Kloakk foreslår i den andre posten. Jeg mesker med meskepose i en slik kjele med falskbunn, og har aldri problemer med noe som helst.

Jeg har ei pumpe, men den har ligget i skuffen i noen år. Ok, du får en litt klarere vørter til koking, men det har null betydning for sluttresultatet, og alt sølet med pumpa er totalt bortkasta. Dropp den, det er mitt enkle råd.

Om dere vil fortsette med det dere har, er en enkel løsning å plassere noe foran kraninntaket. Jeg har måttet gjøre det et par ganger når jeg har klart å vippe ut slangen fra falskbunnen, og da har jeg bare stukket meskespaden ned mellom meskeposen og kraninntaket. Hva dere bruker, spiller vel liten rolle, bare det er noe som holder seg stabilt der, og kan holde posen unna inntaket.
 
Ved nærmere ettertanke, det kan gjerne være at det som gjør at den lille meskeposen funker bedre ikke er at den er mindre, men at den er mer grovmasket i (den ekte) bunnen.
 
Ved nærmere ettertanke, det kan gjerne være at det som gjør at den lille meskeposen funker bedre ikke er at den er mindre, men at den er mer grovmasket i (den ekte) bunnen.
Jeg vet ikke hvor liten meskepose det er snakk om, ifht den "store", men hvis den er "for" liten så ser jeg for meg mer kompaktering enn nødvendig, at kanskje bunnarealet er mindre.
 
Tilbake
Topp