Trenger hjelp til å øke effektiviteten

Generell info:

Har brygget vårt femte brygg, men kun andre brygg på nytt utstyr. Det nye utstyret består av:

Mesking: 50L kjele med Blichmann falskbunn
Koking: 78L kjele med 6kW
Skylling: 30L gjæringsbøtte med 2kW + 10L fra kasseroller

Bruker en liten pumpe til sirkulering av meskevannet som går via et PIDstyrt varmeelement for å holde ønsket temperatur.
Platekjøler til avkjøling og snart en Chugger pumpe for å snurre alt rundt

Problem:

Lavt utbytte

Effektiviteten målt:
-med vørter i gjæringskaret = 59%
- før kok = 65%.

Brygg:

Prøvdes oss på en Kolsch denne gangen, ønsket OG rundt 1050. (1044-1050 i oppskrift)
Startet med 10kg pilsnermalt og 1kg vienna.
Tilsattte 100g humle med en total koketid på 90min.  
Gjærstarter på 4 liter med 2 gjærpakker over 2.5 dag.

Framgangsmåte:


Info:
11 kg malt totalt (kvernet av bryggeland)
65L vann totalt

Mesking:

-Startet med 35L vann til mesking, siktet inn på 65C
-Første feil var at vi puttet malten i meskekaret før vannet (varmer opp vannet i kokekjelen)
-Resirkulerer vannet kontinuerlig under mesking for å holde riktig temp. (65c)
-Var alltid et lag med vann over malten
- Rørte godt 2 ganger underveis
-Tømte meskekaret for vørter før skylling
-Total mesketid 90min

Skylling:

-34L vann som holdt en temp på 85C
-Tilsatte det gradvis ved å kontrollere toppventilen på meskekjelen
-Fylte først opp kjelen så det var vann over malten og rørte godt rundt
-Etter at det stod i kanskje 5 min startet jeg å tappe litt ut mens jeg etterfylte med vann på 85C
-Total skylletid var kanskje 20 min

Koking:

-Full power i 90 min
-Ventilasjon som suger avdamp rett ut av kjelen
-Kraftig kok hele tiden, 6kW
-Humlet 100 gram pellets fra starten av

Avkjøling:

- Platekjøler med sirkulasjon tilbake i kjelen, tok lang tid pga. svak pumpe
- Ny pumpe er på vei i posten som skal lage whirepool og avkjøle

Tapping på gjæringskar

- Med nytt oppsett skal den kraftige pumpen lage whirepool og avkjøle
- Vente 30 min så vørteren får satt seg etter avkjøling
- Bruke den mindre pumpen til å fylle gjæringskarene via et grovfilter i kjelen
 
Virker som om du gjør en hybrid mellom kontinuerlig og partiskylling?

Prøv enten en av delene.

Kontinuerlig: ikke røre i mesken og tilsette skylevann i samme tempo som du tapper.

Parti: tømme, fylle på og røre kraftig rundt. Så tømme så fort det lar seg gjøre før det blir stuck mash. Evt litt vorlauf først. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Virker som om du gjør en hybrid mellom kontinuerlig og partiskylling?

Prøv enten en av delene.

Kontinuerlig: ikke røre i mesken og tilsette skylevann i samme tempo som du tapper.

Parti: tømme, fylle på og røre kraftig rundt. Så tømme så fort det lar seg gjøre før det blir stuck mash. Evt litt vorlauf først.  

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ja enig. Jeg vil anbefale kontinuerlig skylling med deres oppsett, blir mindre styr sånn jeg ser det.

Greit å røre under innmesking for å unngå tørre kumper og få fordelt varmen jevnt. Etter det kan mesken stå i ro.
Når dere sirkulerer kontinuerlig i hele meskingen, er vørteren klar og fin med en gang dere skal tappe av.
I steden for å tappe av all vørteren først, setter dere opp temperaturen på PID til 78 grader og sirkulerer til temperaturen er nådd.
Fyll så på med 78 grader vann på toppen samtidig som dere tapper rolig av fra bunnen.
Lavt tempo her er viktig for effektivitet. For stor hastighet gjør at vannet følger kanaler i steden for å fordele seg jevnt. Skyllingen kan med fordel ta en times tid.
 
Støtter SindreW på denne. Prøv den prosedyren neste gang.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Takk for innspill, da skal jeg gjør som dere sier neste gang! Skal prøve meg litt fram når det gjelder skylletiden, se hva som gir best forhold mellom utbytte og tidsforbruk.

Vi målte ikke helt nøyaktig hvor mange liter som var i kjelen verker før eller etter kok denne gangen, skal måle det neste gang for jeg vet at vi har masse avkok, vil tippe rundt 20%.

Målt OG var 1049 etter kok, om jeg ikke husker feil var den 1043 før kok.
 
Takket være gode innspill klarte jeg endelig å få opp bryggeeffektiviteten i går. Ble brygget en Belgisk Ale hvor jeg endte opp med en OG på 1066, effektivitet på 78% og 45L vørter i gjæringskaret med 12.8 kg malt som utgangspunkt.
 

Vedlegg

  • DSC_0057.JPG
    DSC_0057.JPG
    1,1 MB · Sett: 157
Tilbake
Topp