Problemer med BIAB og sirkulasjonspumpe

Jeg startet med samme kjele for noen år siden og hadde samme problem. Jeg kjøpte et bazookafilter som kunne skrus inn på innsiden av kjelen. Har åpninger der gjenger er dette en mulighet. https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/bazooka-filter-30-cmVis vedlegget 60510
Bazooka er jo en grei løsning, men med en falskbunn kan du hente vørteren fra et lavere nivå enn krana, som du gjør med bazookaen. Jeg har en liten silikonstuss stukket opp i falskbunnen, slik at jeg henter vørteren fra bare to-tre millimeter over kjelebunnen. Mindre tap til kjelen, altså, og dermed litt høyere utbytte.
 
Den lille meskeposen er en temmelig perfekt match til gryta, den store er en rimelig perfekt match til en gryte som er tre ganger så stor...
 
Bazooka er jo en grei løsning, men med en falskbunn kan du hente vørteren fra et lavere nivå enn krana, som du gjør med bazookaen. Jeg har en liten silikonstuss stukket opp i falskbunnen, slik at jeg henter vørteren fra bare to-tre millimeter over kjelebunnen. Mindre tap til kjelen, altså, og dermed litt høyere utbytte.
Absolutt en mulighet, funker sikkert bra. Jeg tippet alltid kjelen da jeg brygget på denne måten og hadde ca null svinn.
 
Absolutt en mulighet, funker sikkert bra. Jeg tippet alltid kjelen da jeg brygget på denne måten og hadde ca null svinn.
Null svinn er jo null problem om man aksepterer å få med en god del grums. Jeg veit ikke hvordan det blei for deg med den løsningen, men hvis det er et poeng å få med lite grums samtidig som man får minst mulig svinn, tenker jeg at falskbunn er en god løsning. Jeg hiver vel ut en halvliter eller så til slutt, og det er mest grums. (Jeg beregner 1 liter svinn pr kilo malt, og ikke noe til kjelen, og da stemmer det.)
 
Min faste prosedyre har etterhvert blitt å ha ca fem liter desinfisert volum tilgjengelig (Som regel tre store norgesglass) jeg lar brygget stå ca fem timer etter nedkjøling, så tapper jeg en slant i norgesglass til det som kommer ut er klart, så går det i gjæringskaret til det begynner å nærme seg grums igjen og så går resten på norgesglass. Glassene med grums får stå et halvt til et døgn på samme temperatur som gjæringsfatet før jeg heller av klarnet vørter til gjæringsfatet som en mini-drauflassen og eventuelt tar vare på noe til karbonering. Jeg vinner rundt halvannen liter på dette. Det er selvfølgelig en liten risiko for infeksjon med dette, men så langt har det gåt bra. Gjæringen er jo som regel godt i gang så gjæren får fort overtak om noe skulle bli med og med god rengjøring minker jeg faren for kontaminering.
 
Min faste prosedyre har etterhvert blitt å ha ca fem liter desinfisert volum tilgjengelig (Som regel tre store norgesglass) jeg lar brygget stå ca fem timer etter nedkjøling, så tapper jeg en slant i norgesglass til det som kommer ut er klart, så går det i gjæringskaret til det begynner å nærme seg grums igjen og så går resten på norgesglass. Glassene med grums får stå et halvt til et døgn på samme temperatur som gjæringsfatet før jeg heller av klarnet vørter til gjæringsfatet som en mini-drauflassen og eventuelt tar vare på noe til karbonering. Jeg vinner rundt halvannen liter på dette. Det er selvfølgelig en liten risiko for infeksjon med dette, men så langt har det gåt bra. Gjæringen er jo som regel godt i gang så gjæren får fort overtak om noe skulle bli med og med god rengjøring minker jeg faren for kontaminering.
Arbeidslyst mangler du ikke:).

Er det ikke en liten fare for at det der kan bli litt bittert eller astringent? Eller kanskje ikke? Folk tar jo med alt grumset til gjæring uten at det tilsynelatende gjør så stor skade.
 
Jeg hadde samme problemet med meskeposen som av og til ble sugd inn i utløpet . Laget denne falskbunnen av et blindlokk-endelokk for rør laget i rustfritt på jobb.
Utstyrt med hank og kroker slik at jeg kan løfte den opp med meskeposen i og henge det av på en ramme hengt på toppen av meskekjelen
IMG20230129205738-picsay.jpgIMG20230118120843-picsay.jpg
 
Tenker at Finn er inne på det vesentligste. Legg noe slik at det danner seg en øl-lomme mellom Bag og utløp (død-rom). Man kan være avansert å bruke falskbunn eller Bazooka, men viktigst er død-rommet.
Jeg bruker både pose og falskbunn fordi det er enkelt.
Jeg har noen store og små Bazooka du kan låne / få dersom du ønsker å teste
 
Tilbake
Topp