Brygger ett Antipodian IPA øl fra Vi brygger,men har litt problemer.Etter brygging ble Gjæringskar satt i fryser med temperaturkontroll,og denne ble justert til ca 18 grader.Det vi glemte var å feste føler til kar,denne lå nå løst oppi fryser.
Reiste vekk på jobb,og ringte bryggemakker for å høre om gjæring var igang.Han så ingen bevegelse i gjærlåsen,men jeg tenkte lokket var lekk.
Kom hjem etter 14 dager og sjekket temperatur på øl,denne var 7 grader.
Festet føler til kar og ristet forsiktig på kar og fikk med dette stabil temperatur og gjæring kom igang.
Nå har ølet stått en mnd med FG går ikke lenger ned enn 1026,OG var 1056.
Vi skal ned på ca 1011.Det jeg lurer på er om vi har ødelagt gjærceller pga lav temperatur,og at det er derfor vi ikke får ned FG,og hva anbefaler dere meg å gjøre.
På forhånd takk
Reiste vekk på jobb,og ringte bryggemakker for å høre om gjæring var igang.Han så ingen bevegelse i gjærlåsen,men jeg tenkte lokket var lekk.
Kom hjem etter 14 dager og sjekket temperatur på øl,denne var 7 grader.
Festet føler til kar og ristet forsiktig på kar og fikk med dette stabil temperatur og gjæring kom igang.
Nå har ølet stått en mnd med FG går ikke lenger ned enn 1026,OG var 1056.
Vi skal ned på ca 1011.Det jeg lurer på er om vi har ødelagt gjærceller pga lav temperatur,og at det er derfor vi ikke får ned FG,og hva anbefaler dere meg å gjøre.
På forhånd takk