Problemer med Brygg

Brygger ett Antipodian IPA øl fra Vi brygger,men har litt problemer.Etter brygging ble Gjæringskar satt i fryser med temperaturkontroll,og denne ble justert til ca 18 grader.Det vi glemte var å feste føler til kar,denne lå nå løst oppi fryser.
Reiste vekk på jobb,og ringte bryggemakker for å høre om gjæring var igang.Han så ingen bevegelse i gjærlåsen,men jeg tenkte lokket var lekk.
Kom hjem etter 14 dager og sjekket temperatur på øl,denne var 7 grader.
Festet føler til kar og ristet forsiktig på kar og fikk med dette stabil temperatur og gjæring kom igang.
Nå har ølet stått en mnd med FG går ikke lenger ned enn 1026,OG var 1056.
Vi skal ned på ca 1011.Det jeg lurer på er om vi har ødelagt gjærceller pga lav temperatur,og at det er derfor vi ikke får ned FG,og hva anbefaler dere meg å gjøre.
På forhånd takk

Om det ikke var kaldere en 7 grader er de vel ikke ødelagt, oppbevares jo i kjøleskap til vanlig :) Vi dummet oss med temperaturen på innmesk en gang, startet mesking på 77 grader i stedet for 67 (skylder på lønningspils kvelden før :p). Den stoppet på 1.030, etter å ha forsøkt det du har prøvd fant jeg en tråd som anbefalte Vinoferm Alfa-Amylase. I våre tilfeller gikk det på for høy mesketemp som dannet ugjærbart sukker, men du kan jo sjekke det ut :) Ellers kan du alltids tappe på flaske og nyte(?) en søt og alkoholsvak "IPA" om noen uker

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp